fbpx
Vytisknout

Pár otázek pro šéfa právního oddělení RYA
16. října se v rámci zasedání European Boating Association konalo setkání ředitele právního oddělení RYA, Gus Lewise s pozvanými novináři. Z jeho odpovědí na otázky novinářů jsme vybrali:
1) Které kapitánské průkazy jsou mezinárodně uznávány?
Vlastně žádné, protože není žádná mezinárodní úmluva o standardech kapitánských osvědčení pro řízení malých plavidel do 24 metrů.
V podstatě jsou dvě právní normy, které uplatňují jednotlivé státy dle vlastního uvážení:
- Právo vlajky. Je-li nějaká loď registrovaná pod státní vlajkou, může stát, který loď registruje ve svém registru lodí, uplatňovat na dané lodi legislativní normy svého státu, kam patří i to, že na daném plavidle platí jeho oprávnění k řízení lodě. Je to právní norma, která má zejména chránit kapitána plavidla vlastními národními zákony. Tuto právní normu lze ovšem uplatnit v plné míře ve vlastních teritoriálních vodách, protože kromě toho existuje
- Právo teritoriálních vod, kde většina států dnes uplatňuje své vlastní právní normy v případě, že se v nich plavidlo zdrží. Zdržením se chápe vplutí do teritoriálních vod, vjetí na jedno kotviště a přeplutí na jiné kotviště nebo přístavu. V takovém případě místní složky ve většině států uplatňují zcela bez výhrad místní legislativu nezávisle na tom, kde je loď registrována a pod jakou vlajkou pluje.
V případě kolize, poškození majetku nebo újmy na zdraví vyšetřovací orgány vyšetřují jen dvě věci:
- Byla-li loď řízena správným způsobem, který odpovídal daným podmínkam a podnikl-li kapitán vše pro to, aby co nejlépe ochránil plavidlo a posádku.
- V případě pochybností také zjišťují, kde a jak získal kapitán dovednosti opravňující ho k řízení plavidla.
2) Jak postupují pojišťovny a které kapitánské průkazy uznávají?
Pojišťovny postupují obdobně jako policie. Zjišťují, jak byla loď řízena, co udělal kapitán pro její bezpečnost a bezpečí posádky a případně kde a jakým způsobem nabyl své vědomosti. Kapitánský průkaz ze zcela formálního hlediska je pro ně irelevantní dokument. Není pro ně než dokladem o tom, kde a jak kapitán plavidla nabyl své vědomosti a jaké standardy byly při jeho výuce použity.
3) Proč jsou tedy kapitánské průkazy RYA tak ceněny a mají takový věhlas?
RYA existuje dnes již 135 let a od počátku její základní pravidlo znělo: „Předpisy neznamenají bezpečnost“. Od počátku se naši členové a zaměstnanci věnovali výuce řízení lodě, jejímž jediným cílem bylo co nejlepší ovládání lodě za účelem co nejvyšší bezpečnosti plavidla a posádky. Síla a kvalita naší metodiky spočívá v tom, že ji vytvářeli jachtaři pro jachtaře. Tudíž neučíme nic, co by bylo nadbytečné a co si běžný jachtař nemůže zapamatovat, ale lpíme beze zbytku na všem, co je nutné pro zajištění bezpečnosti. Kvality naší metodiky tkví i v tom, že do našich standardů nikdy nezasáhla ruka státního úředníka. Velká Británie dodnes nevyžaduje žádný kapitánský průkaz a přesto nenajdete jachtaře, který by neprošel našim kurzem. Když nás před třiceti lety navštívili státní úředníci z MCA (Britské ministerstvo námořních věcí) a řekli, že by rádi použili naše metody a standardy jako státní standardy, dohodli jsme se podmínkou, že na nich nezmění ani čárku, což respektují dodnes.
4) Proč si britští jachtaři dělají kapitánské průkazy, když nejsou vyžadovány?
Naši jachtaři nejdou do kurzů kvůli průkazům, ale kvůli tomu, aby se naučili loď dokonale ovládat. Proto taky procházejí všemi stupni, počínaje kompetentním členem posádky, přes Day skippera až po jednotlivé stupně Yachtmastera. Naše průkazy nejsou omezující, jen říkají, čemu se jachtař naučil. Máte-li Day skippera, neznamená to, že smíte loď řídit do 50 námořních mil, ale že my jsme vás naučili loď bezpečně a za všech okolností řídit do této vzdálenosti. Ale plout můžete kamkoliv. My sice vyškolíme zhruba 160 – 180 tisíc kapitánů ročně, ale v kurzech máme asi 600 tisíc lidí různě po světě. Většina si děla kompetentního člena posádky, protože bez zvládnutí těchto základů, nemůžete být klidným, rozvážným kapitánem, který dovede plavidlo vždy bezpečně do přístavu. Možná je to dáno tím, že my na to divoké moře koukáme z okna denně.
Tolik z brífingu (konference, tiskovky, ...)
Jsem přesvědčen, že členům ČANY, našim příznivcům i méně nakloněným, výše uvedená pravidla RYA připomínají mnohokrát vyslovovaný a publikovaný názor ČANY na vzdělávání jachtařů a s tím související dokumentaci. Tím je opět postaveno do podivného světla vytrvalé úsilí MDČR nutit jachtaře do získávání licencí vnitrozemského státu, jejichž platnost v zahraničních vodách není podložena žádnou mezinárodní smlouvou. Navíc by se pan Gus Lewise asi divil jak česká legislativa zřejmě za pomoci plzeňských právníků vytvořila z malých loděk od 2,5 m do 24 m velká komerční plavidla.
Stanislav Bílek
prezident ČANY

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu