fbpx
Vytisknout

Ben Meakins, 1. listopadu 2016

Přeložil Lynx

Poznámka překladatele: Článek popisuje zimní jachting ve Velké Británii, kde jsou zimy obvykle poměrně mírné. Některá tvrzení nemusejí platit pro lodi zimované ve vodě například na Baltu.

Zimní jachting zní jako studená a ošidná záležitost, ale pokud učiníte několik jednoduchých opatření, není nic, co by vám zimní plachtění znemožnilo.

Komu by se nepřihodilo, že se za jiskřivého slunečného dne závistivě díval z paluby své lodi vytažené na břeh na plachetnici plující ladně kolem a jejího majitele s hrnkem horkého čaje v rukou. Za správných okolností může být zimní jachting radostí.

Ovšem zimní období dobrého počasí jsou krátká, takže pokud chcete větší část dne strávit na vodě, musíte jednat rychle. Odměnou vám budou slunce nízko nad obzorem, klidná hladina a opuštěné jachtařské oblasti.

Hodně jachtařů využívá nižších cen a učí se plachtit nebo skládá jachtařské zkoušky v zimě, kdy jachtařské školy využívají klidu na vodě a dlouhých nocí, aby naučily své frekventanty navigaci a nočnímu jachtingu.

Pokud můžete mít svoji loď na vodě, prodloužíte si sezónu a můžete během fádní zimy zažít nádherné plavby. Co ale dělat, aby byla vaše loď připravená k vyplutí, a potřebujete nějaké zvláštní zimní vybavení?

Následující rady a tipy vám řeknou, jak připravit sebe i loď pro zimní jachting
  1. Mějte doplněné nádrže

Vyplatí se v zimě doplňovat nádrže tak často, jak je jen možné – pumpa může mít značně omezený provoz, hadice mohou zamrznout, voda může být vypnutá, aby nepopraskaly trubky. To vše tankování ztěžuje.

  1. Palivová nádrž

Dalším důvodem pro to, mít doplněnou palivovou nádrž, je omezení kondenzace. V plné nádrži je mnohem méně volného povrchu, kde kondenzace může probíhat, což redukuje možnost rozmnožení bakterií žijících v naftě, obzvlášť používáte-li zároveň aditiva proti těmto bakteriím.

  1. Motor

U lodí nechaných ve slané vodě je nepravděpodobné, že by teploty klesly tak nízko, že by voda zanechaná v motoru zamrzla, ale je dobré být ve střehu, kdyby předpověď mluvila o velkých mrazech. Pamatujte na to, abyste chladicí kapalinu doplnili ve správném poměru nemrznoucí směsí. Pokud se opravdu bojíte, nechte projít určité množství nemrznoucí směsi primárním chladicím okruhem.

  1. Baterie

Studený start naftového motoru bude v zimě vyžadovat více energie než v létě, takže se ujistěte, že baterie budou úplně nabité, ať už použijete malý solární panel nebo je vezmete domů a nabijete je tam.

  1. Lůžkoviny

Pokud necháváte lůžkoviny na lodi, abyste mohli rychle odplout, zvažte jejich uskladnění ve vakuových pytlích. Tak zůstanou suché a nebudou plesnivět. Pokud nemáte připojení k rozvodu elektřiny, můžete vzduch vysát dvanáctivoltovým vysavačem.

  1. Udržujte své vyvazovací místo

V zimě pontony porůstají mechem, řasami a lišejníky, což je činí velmi kluzkými. Vydrhněte svoje stání vhodným čisticím prostředkem (např. Ronseal’s Decking Cleaner); pro poslední drhnutí použijte mořskou vodu. Sůl na dřevěném povrchu sníží tvorbu ledu.

  1. Odstraňujte led z paluby

Led na palubě může být osudný. Naštěstí pro lodi plující ve slané vodě máme řešení všude kolem sebe – použijte moře. Pomocí kbelíku mořské vody a kartáče odstraníte všechen led za předpokladu, že nepanuje teplota jako při arktických konvojích.

  1. Plánujte krátké etapy

Vzhledem k menšímu množství denního světla je dobré nemít přehnaná očekávání a plánovat kratší etapy, než na jaké jste zvyklí v plného léta. Za chladného dne je plně dostačující krátká plavby na svoje oblíbené místo. Pokud už chcete podnikat delší plavby, zvažte možnost vyplutí před rozbřeskem, abyste na místo připlouvali za světla. Je to lepší než vyplouvat později a plavbu končit v hluboké tmě a za svěžího mrazíku; zlepší to morálku a bezpečnost posádky.

  1. Nápoje

Teplé nápoje mějte stále po ruce, ale mějte na paměti, že nápoje obsahující kofein jsou močopudné – to se může ukázat problematickým v situaci, kdy jste zavinuti jako Tutanchamon. Termoska je dobrý způsob, jak mít horkou čokoládu nebo jiný oblíbený nápoj pohotově.

  1. Strava

Dobrý přísun stravy vás výborně zahřeje. Ještě lepší je něco, co se dá ohřát v troubě – předpečené pečivo, různé kapsy plněné masem nebo zeleninou a podobně posádku určitě potěší.

  1. Plyn

Rozmyslete si, zda v zimě nepoužívat tlakové lahve pro propan – jednoduchou výměnou regulátoru, který má opačný závit, docílíte toho, že nebudete moci plyny smíchat. Propan, který se dodává v červených lahvích, má nižší bod tuhnutí než butan (v modrých lahvích) a není tolik náchylný ke zmrznutí jako butan. Camping Gas, který se na některých lodích používá, je směs butanu a propanu, takže by měl být použitelný. Pokud však plánujete plavbu ve velmi chladném počasí, použití propanu je velmi vhodné. Nezapomeňte na plnou náhradní lahev – bude obtížnější najít možnost doplnění té původní.

  1. Správné oblečení

Pohyb v tlustém oblečení může být obtížný, ale je lepší použít více tenkých vrstev než pár tlustých svetrů. Tenké vrstvy zadrží více vzduchu, což vás lépe udrží v teple, a také pohyb je snazší. Moderní spodní prádlo je velice dobré, „prostřední vrstvy“ také tak, (vysoké) jachtařské kalhoty zabrání otvírání „škvír“ v oblasti pasu. Fleecová kukla vám ochrání nos, bradu a krk.

  1. Nezapomeňte na sluneční brýle

V rozporu s populárním přesvědčením slunce svítí i v zimě. Protože je níže nad obzorem, pokud si nevezmete sluneční brýle, budete při hledání navigačních znaků směrem ke slunci bezmocně mžourat.

  1. Rukavice

V prosinci 2015 jsme v PBO testovali celý sortiment nepromokavých zateplených rukavic – určitě se vyplatí pořídit si kvalitní. Rukavice však činí ovládání lan a rozvazování uzlů obtížným. Může být jednodušší sundat si rukavice, uvázat uzel, osušit si ruce a znovu obléknout rukavice. Někteří lidé si berou několik párů levných fleecových rukavic, které jim připadají teplejší než ty nepromokavé; také je můžete vyměnit, jakmile se promočí.

  1. Udržujte lana suchá

Udržováním lan v suchu si hodně usnadníte život – nebude vám zima na ruce a zabráníte tím zmrznutí lan v případě, že bude opravdu chladno.

  1. Vezměte mokré plachty domů

Pokud se spinnaker nebo hlavní plachta, které obvykle přechováváte v kajutě, namočí, vyplatí se je vzít domů a usušit je tam. Je to lepší, než je nechat v lodi a nechat její vnitřek zvlhnout a zplesnivět.

  1. Potřebujete ledoborec?

V některých marinách situovaných v uzavřených bazénech může být brakická voda, takže mohou za chladného počasí zamrznout. To je třeba případ mariny Island Harbour na ostrově Wight. Tenký led by vás neměl odradit od vyplutí – neskončíte jako Shackeltonova Endurance. Postupujte ale opatrně, mějte po ruce lodní háček, abyste mohli led prolomit.

  1. Záchranné vesty

Pokud se vaše vesta namočí, vysušte její vnitřek. Vesty nesnášejí vlhkost, protože tableta automatického spouštěcího mechanizmu se může rozpustit a nádobka s náplní může zrezavět. To může způsobit, že vesta nebude fungovat, když to budete nejvíce potřebovat.

  1. Větrání matrací

Když opouštíte loď – ať už používáte vysoušeč nebo ne – je lepší postavit matrace na hranu a opřít je tak, že se k nim vzduch dostane ze všech stran. To zabrání jejich vlhnutí a plesnivění. Je taky možné matrace proložit PET lahvemi, které umožní přístup vzduchu.

  1. Nespadněte do vody

Od října dál začíná teplota rychle klesat; s tím klesá i doba, po kterou budete schopni ve vodě zůstat při vědomí. Teplotní šok ovlivní vaši schopnost dýchat a plavat – je zcela zásadní nosit záchrannou vestu!

  1. Pojištění

Většina pojistitelů vám umožní mít loď na vodě celý rok, ale možná si budete muset najít jiné stání, protože exponovaná stání často nejsou povolena. Váš pojistitel vás jistě bude informovat.

Zabránění kondenzaci

Kondenzace je v zimě na malých lodích realitou, a protože přestat dýchat se nejeví jako dobré řešení, musíte se poohlédnout po jiných způsobech, jak se s problémem poprat. Ke kondenzaci dochází, když se vodní pára setká s chladným povrchem a na povrchu se vysráží. To má za následek vlhké prostředí.

  1. Lodní topení

Topení k zimnímu jachtingu nepotřebujete, ale pobyt na lodi s topením je dozajista mnohem příjemnější. Pokud jste připojeni k rozvodu elektřiny, můžete nechat celou noc běžet olejový radiátor, což nejen ohřeje všechny věci, ale také omezí kondenzaci – za předpokladu, že budete trochu větrat.

Mimo marinu také existují možnosti, jak si zatopit. Nejběžnějším je naftové topení vyrobené firmami jako jsou Eberspächer, Webasto nebo Wallas. Tato topení využívají naftu z hlavní nádrže a lodní baterie. Taková topení by neměla běžet celou noc (mimo jiné proto, že by baterie nevydržely tak dlouho), ale výborně udrží v lodi teplo a sucho.

Další druhy spalují petrolej nebo denaturovaný líh, na některých lodích stále používají kamna na dřevo nebo uhlí poskytující nepřekonatelné teplo „rodinného krbu“.

  1. Izolace zabraňuje korozi

Vylepšení izolace sníží kondenzaci, ale izolovat celý trup představuje spoustu práce. Pokud odizolujete laminátový trup z vnitřku něčím, jako je Celotex a podobně, a nalepíte stropní obložení, vaše loď bude teplejší a sušší v zimě a chladnější v létě. Pokud letos v zimě měníte stropní obložení, nezapomeňte v budoucnu víc plachtit v zimě.

  1. Stan (zakrytí kokpitu)

Stan vám umožní nechat hlavní průlez mírně pootevřený, což udrží kondenzaci na uzdě, aniž by se do lodi dostalo příliš studeného vzduchu. Za deště nebo dokonce sněžení můžete mít vlhké plachty a oblečení venku (v kokpitu), což zlepší obyvatelnost lodi.

  1. Kryty oken

Lodní okna jsou jak hlavními branami pro únik tepla, tak největšími kandidáty na kondenzaci. Možností je vyřezat ze starých karimatek (tábornických matrací) kryty přesně padnoucí z vnitřní strany do oken. Kryty zamezí kondenzaci a zlepší izolaci.

  1. Použití vysoušeče

Pokud jste v marině, máte další možnost – použít malý vysoušeč, který sníží kondenzaci během vašeho spánku. Loď to dobře vysuší.

Více na http://www.pbo.co.uk/seamanship/26-tips-winter-sailing-44967#mMTWgjdLSgPYu5iA.99

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu