Není asi v naší zemi jachtař, který by neslyšel o La Grace, historické replice brigy z 18. století, kterou postavila parta českých a slovenských nadšenců v Egyptském Suezu. A pokud ji snad někdo do této doby neznal, nemohl ji přehlédnout po událostech z října 2012, kdy briga La Grace najela na mělčinu u španělské Marbelly a zůstala tam uvězněná skoro tři týdny, než se ji podařilo odvléct k opravám.
U Marbelly utrpěla loď vážné poškození. Přišla o značnou část kýlu, byla poškozena obšívka a během bouře, kterou La Grace musela ve Španělsku přestát, došlo k úplnému zaplavení vnitřních prostorů a ke zničení všech interiérů, včetně veškerého vybavení a výstroje. Když bouře vrcholila, dorážející vlny doslova vymetly vnitřní prostory ubikací, jídelny, kapitánské kajuty a všech vnitřních prostor a rozbitými okny vlny odnášely věci ven a pokládali je na pobřeží. Byla to smutná procházka po Marbellské pláži. Loď zůstala po bouři na mělčině jako raněný vorvaň, vyvržená a napůl zahrabaná do písku.
Nemá smysl zde popisovat události, které zatím probíhaly v pozadí, jednáni s pojišťovnou a záchranářskými firmami – ostatně samostatný článek pro ČANY se připravuje. Jednání byla velmi složitá – důležité ale je, že se raněnou loď povedlo nakonec odvléct do Sotogrande nedaleko Marbelly a začít s opravami.
Záhy byly ale jasné dvě věci. Pojistka nedokáže pokrýt úplnou opravu La Grace a výpadek příjmů z plaveb může být pro loď zničující. Z pojistky se povede pokrýt jen základní opravu La Grace, ale například veškeré interiéry, elektroinstalaci, akumulátory, pořízení záchranných prostředků, navigačního systému, opravu takeláže, novou pojistku a spoustu vybavení, které bylo vodou zcela zničeno, pojistka pokrýt nedokáže. Evropská unie je prostě drahé místo na opravy lodě.
Klub La Grace se tedy okamžitě pustil do shánění finančních prostředků. Především oslovil všechny své členy a všechny příznivce s prosbou o poskytnutí finančního daru, ať už daru jako takového, nebo jako zálohu na budoucí plavby. Také klub zorganizoval vánoční akci „Vánoce s La Grace“, kde se kromě vystoupení Pepy Dvorského, jednoho z kapitánů La Grace, organizovala dražba nejen předmětů z La Grace ale také i samotné posádky. Veškerý výdělek šel samozřejmě na konto klubu La Grace pro její záchranu.
Zatím posledním počinem pro získání finančních prostředků je organizace speciálních kurzů jachtingu v zimním prostředí na Jadranu, kterých se může zúčastnit každý, kdo by si chtěl vyzkoušet plachtění v náročnějších podmínkách pod vedením zkušeného kapitána. Tím kapitánem není totiž nikdo jiný než Josef Dvorský, který nejen že je kapitánem La Grace, ale je také držitelem licence Yachtmaster Ocean A, jachetním instruktorem a zkušebním komisařem ministerstva dopravy a hlavně jachtařem, který má svém kontě desetitisíce námořních mil, včetně několikerého přeplutí Atlantiku oběma směry.
V termínu 23. února - 2. března se uskuteční další plavby ze slovinské Izoly na lodi Bavaria 50 a pokud neopadne zájem, budou následovat i další. Kam plavby povedou, záleží na domluvě posádky. Nabízí se přeplavba do Itálie - Benátek či Terstu, ale může se plachtit jen v okolí Istrie. Takže pokud si někdo chcete vyzkoušet poněkud méně obvyklý jachting a naučit se plout i v těžších podmínkách, můžete zkusit kontaktovat přímo Josefa Dvorského na mailu . V případě zájmu je možné realizovat i jiné termíny.
17.1.2013
Comments powered by CComment