Okamžik na který všichni netrpělivě čekali skoro tři čtvrtě roku nastal v úterý 6. srpna. Ve španělském přístavu Sotogrande byla na vodu spuštěna na opravená plachetnice La Grace. Po dokončovacích pracích, které se již budou provádět na vodě, loď 10. srpna odpluje k ostrovu Elba, kde stráví zbytek letní sezóny.
Kýl plachetnice La Grace se vody dotkl přesně ve 13:08 hodin. „Když jsem ji viděl umírat v Marbelle, bylo mi jako bych ztrácel někoho z rodiny, teď mám pocit zmrtvýchvstání,“ okomentoval událost hlavní kapitán Josef Dvorský, který v posledních dnech na dokončování oprav dohlížel.
Na opravách plachetnice se přímo podílely desítky dobrovolníků. Do Španělska vyrážely na vlastní náklady. Vzaly si dovolenou v práci a místo aby se válely někde na pláži, pracovaly v loděnici, aby jejich sen mohl zase plout. Jejich odměnou byl jen dobrý pocit ze smysluplné práce a příslib, že za každý odpracovaný den stráví zadarmo jeden den na lodi. Ti, kteří nemohli do Španělska, jeli pomáhat do Valašského Meziříčí do dílny lodního tesaře Viléma Pavlici nebo přispěli jinak.
Celková cena škody se může pohybovat někde mezi 18 - 20milióny Kč. Vyčíslit celkovou částku oprav není zatím možné. „Kolik nás oprava stála, budeme schopni vyčíslit až poté, co loď bezpečně odpluje a my zpracujeme všechny doklady“ informoval jeden ze spolumajitelů lodi a konstruktér Dan Rosecký.
Podle smlouvy se počítalo s tím, že loď vypluje již koncem dubna, ale opravy se protáhly. „Znáte to, je to jako když rekonstruujete dům. Někde kopnete do země a vyvalí se na vás další desítka drobností, které je potřeba dodělat a my jsme to hlavně chtěli udělat dobře a důsledně,“ komentoval prodloužení oprav hlavní kapitán lodi Josef Dvorský. A pracovní tempo Španělů je nižší než nás Středoevropanů,“ doplnil jej Dan Rosecký.
Opraven byl poškozený kýl, kormidlo a obšívka. Vzhledem k tomu, že loď byla 14 dní zcela zalita vodou, bylo třeba zcela vyměnit kompletní vnitřní vybavení lodě, včetně repase motoru a kompletní elektroinstalace. V lodi též přibyla zátěž. La Grace šla ve vlnách ochotně do náklonu, takže ke stávajícím 15 tunám litiny přibylo dalších 12 tun olova. „Loď je nyní stabilnější a plavba bude pro pasažéry pohodlnější,“ vysvětlil Josef Dvorský. Oprava by nebyla možná bez mimořádných příspěvků klubu La Grace, které lidé začali posílat, jakmile se o námořním neštěstí dozvěděli. „Na účet nám přišlo přes 1,5 milionu korun. Z nich jsme např. necelých 400 tisíc korun použili právě na nákup 9 tun olova pro zátěž, a hodně peněz se také investovalo do nových záchranných prostředků a bezpečnostních systémů“ vysvětlil Rosecký, s tím, že další peníze budou vyúčtovány později.
Práce na lodi však budou pokračovat i na vodě. Některé díly lze totiž spojit až když se dřevo ve vodě „zatáhne.“ Všichni se už těší, až nechají břeh za sebou. „Je nás tu na obsluhu lodě dost, ale pokud se ještě někdo přidá, nebude litovat a pomůže lodi překonat nepříjemnou finanční situaci, do které se loď dostala kvůli opravám,“ lákal lidi na plavbu kapitán Dvorský. První plavba La Grace bude trvat dva týdny a povede z Gibraltaru přes Barcelonu do Itálie k ostrovu Elba. Španělský tým předpokládá, že to bude asi 10. srpna.“.
La Grace pod vedením najatého kapitána ztroskotala v noci z 25. na 26. října 2012 u španělského letoviska Marbella. V noci se jí uvolnila kotva a loď se posunula na mělčinu.
Comments powered by CComment