Tak jsem ve Falmouth zustal dele nez jsem pocital, ale jsem tady moc brzy a tak je pocasí proti mne. Chci plout na jihozapad a fouka jihozapad a obcas dost silne. Diky silnym vetrum jsem se tady tedy nenudil, ale vezmu to poporade. Nejprve jsem zakotvil na St. Just Pool, hloubka za odlivu okolo 3 metru, dno tvori pisek, bahno, skeble. Kotva drzi dobre, ale je to vychodni breh a tak je vystaveny vetru a obcas sem dobehne i vetsi vlnka. Kdyz zacali hlasit na radiu pro zapadni cast Eng. Channel vitr W 10 Bf tak jsem usoudil, ze bude rozumne prestehovat se k zapadnimu pobrezi, kde jsem ocekaval , ze budu lepe chranen. Tak jsem 3.6. prekotvil na Falmouth Bank a cekal, co bude.
8.6. pondeli
Od rana fouka neco mezi 5-6 Bf a zvolna to zesiluje. Predpoved slibuje na odpoledne 8 Bf z SW a na zitra W 10 Bf. V poledne uz tanci lod na vlnach a vitr ma stabilnich 30 kn. Varim obed a zrovna kdyz si sednu ke stolu tak se ozve rana a slysim jak v tahu preskakuje kotevni vratek. Prasklo stacene 22mm lano, ktere pouzivam na zajisteni retezu na rolnach na pridi. Sekl kterym je lano prichyceno k retezu se posunul i s retezem nekam do vody a tak davam novy sekl a nove lano a jdu si snist ten obed. Jsem dost prekvapeny tim ze lano nevydrzelo, jestli se to bude opakovat tak mi brzo dojdou sekly, nebo budu muset kus retezu zase navinout. To se mi zatim ale nechce, na pridi jde obcas vlna pres a dost silne prsi, kdo by v tom lezl dobrovolne ven. Tak jsem snedl mezitim vychladly obed a nalil si sklenku vina. Stacil jsem ale vypit ani ne polovinu a ozval se dalsi cizi zvuk, ktery nevestil nic dobreho. << Pozice lodi >>
Pri pohledu z okna je jasne co se stalo, ztratil jsem kotvu. Tak se ani netdrzuji oblekanim do nepromokaveho obleceni a vyrazim ven. Lod se okamzite zacala stacet bokem k vetru a vlnam a slusnou rychlosti driftovala s vetrem. Startuji motor a odplouvam od brehu, potrebuji vedet co vlecu na pridi, aby se mi jeste neco nedostalo do sroubu. Ted lituji ze jsem ten prvni sekl nevyndal, budu muset na prid dvakrat, se seklem mi retez neprojde do kotevni studanky. Navijim po prvni sekl, potom rychle na prid (mam ovladani kotevniho vratku u kormidla) tam sundat sekl a lano, rychle ke kormidlu a srovnat lod, potom navinout po druhy sekl a ten take sundat. Citim ze uz tam moc retezu nebude a tak ho rucne vytahnu na palubu a zase bezim ke kormidlu. No a co dal? Na vetromeru mi obcas naskoci poryv okolo 40 kn. Mam nahradni kotvu, ale cele to smontovat ze panujicich podminek vyhodnocuji jako blbost a tak beru vysilacku a na ch 16 volam marinu v Mylor, ktera je asi 1 Nm za mnou. Oznamuji ze jsem prisel o kotvu a ptam se jestli maji misto. Ta komunikace takto popsana, vypada, jako ze to bylo jednoduche, ale nebylo. Lodi to hazelo na vsechny strany, byl odliv a proud sel proti vetru a tak byly vlny strme a nepravidelne, do toho narazy oslepujiciho deste a jak zvolna vyprchaval prvni adrenalin a ja byl promoceny na kost, jektal jsem zubama ze jsem stezi mluvil. Viditelnost bidna a ja se potrebuji trefit do vjezdoveho kanalu. Chvili trochu bloudim, ale potom zahlednu cervenou a zelenou (i kdyz uplne jinde nez jsem si myslel ze by meli byt) a potom uz vidim kudy kam a blizim se k molu. Musim ubrat, sestehovavaji tam lode aby bylo misto a ceka tam dost zvedavcu v ocekavani co bude. Nez jsem vjel do kanalu, nemel jsem cas pripravit vazaci lana ani fendry, tak ted davam zpetny chod a rychle pripravim jedno lano na stredovy vazak. Ta zpatecka mne samozrejme stoci uplne jinam nez potrebuji a abych se srovnal, musim trochu vic vzit za plyn a tak se k molu blizim celkem slusnym fofrem a majitel lode co stoji posledni v rade (stoji se tady bokem) rychle odvazuje fendry a chysta je na zadi. Verim ale sve lodi a vim co dokaze udelat zpetny chod a jak lod reaguje a tak i kdyz jsem k molu pod uhlem cca 40° davam plny dozadu a lod se zastavi a zad poslusne reagujici na otaceni vrtule se stoci k molu. Tam uz cekaji zamestnanci mariny, privazou stred, ja davam dalsi lana a fendry, oni pochvali za pristani, hloucek cumilu se rozchazi a ja zalezam do lode, vsechno mokre hazu do vany, beru si suche veci a davam si veeelkyho lomcovaka. Jeste se cely klepu, ale co te nezabije, to te posili, ze. Kdyz si potom zapojim elektriku a pustim si topeni (venku je 13°C), zacinam premyslet, jeke by to bylo, kdyby se to stalo v noci. No radeji nemyslet.
9.6. utery
Jsem rad ze jsem vyhledal utociste v marine, veku se certi zeni a tak jsem skoro cely den zalezly v lodi a premyslim co dal. Ve vode zustala kotva a cca 20m retezu a tu kotvu tady nehodlam nechat. Odpoledne kdyz vitr dosahne maxima (narazy do 48kn) je na mole celkem rusno, prevazuji se lode, pridavaji se lana a fendry. Obcas prijde poryv s destem a to je celkem rana a tak se stane ze jednu pani to sunda z mola do more. Nastesti je tady v pohotovosti spousta lidi a tak je jenom mokra, nic se ji nestalo. Ja navstevuji zdejsi obchod a vyptavam se na moznost pujcit si potapečske vybaveni, popripade najmout potapece. Nic z toho tady neni mozne, jedine snad ve Falmouth, nebo mozna Truro. No nic, tak to musim vyresit sam.
10.6. streda
Neopren 3mm mam, plouve, maska, snorchl, olova, taky mam. Ted jde o to jak postupovat. Nakonec se rozhoduji pro cestu clunem, davam ho tedy na vodu, namontuji motor. Neopren si oblekam v lodi, do clunu davam potapecskou bojku a 20m silneho lana na kanystru, ktery chci tahat retez nahoru. Cekam az odtece vetsina vody a asi hodinu pred nizkou vodou vyplouvam. Na miste kde si myslim ze by mohl retez byt, hazim do vody potapecskou bojku se zatezi, abych si oznacil kde budu hledat a nepotapel se stale na stejnem miste a clun privazuji na nedalekou rybarskou boji s vrsi. No a potom ploutve maska snorchl a nuz a hupky do vody. Voda ma teplotu 16°C a viditelnost je tak do jednoho metru a to si clovek to potapeni vubec neuzije. Za pul hodiny vybruju, ale zvolna se posouvam s bojkou dal a dal od brehu a rikam si, tady uz to sakra musi byt. Nakonec jsem na nej narazil, zabojkoval a vylezl do clunu se trochu ohrat. Ono to vypada ze venku je tepleji, ale neni to o moc cca 2°C a tak musim rychle pokracovat. Chystam silne lano a dochazi mi, ze ho nemam jak na rezez pridelat. Lano skrz clanky retezu proste neprotahnu. Tak dalsi nadech, ponor, na reztezu udelat uzel, potom vzi lano, nadech, ponor privazat lano na retez a mohu zase z vody. Odkladam ploutve, masku, snorchl a zacinam tahat retez. Dostanu ho nahoru skoro cely, ale s kotvou nehnu. Tak retez privazu tenkou snurou k clunu a jdu se opet potopit a podivat se jak to s kotvou vypada. Z kotvy nekouka nic, retez mizi v pisku a i kdyz se opru nohama o dno, nedokazu ji vylomit. Nejprve zkousim hrabat nozem, potom si beru na pomoc lopatku od vesla. Zkuste nekdy ryt a hazet pisek pod vodou, na nadech a v cca 5m hloubky. Po hodine usilovne driny jsem se dostal k obrtliku na konci kotvy, byl cca 10cm pod urovni dna a doslo mi ze tohle proste nedam. Tak jsem vylezl zase do clunu a rozhodl se nechat retez na dne, spojeny lanem s kanystrem a priplout sem s Eternity a kotvu zvednout lodnim vratkem. Tak jsem pustil retez na dno a chystal se vyndat potapecskou bojku, kdyz okolo proplouval jeden z mistnich rybaru, co chytaji do vrsi. Priplul ke mne a nabidl ze ma „winch“ a ze kotvu zvedne. No nezvedl, ale potom ji privazal na tvrdo k lodnimu boku a dal plnej. Chvillku to sice trvalo, ale potom uz to slo jako na dratku, kotva byla venku, cela obalena bahnem a piskem. Kdyz ten hodny clovek videl v jakem jsem stavu (od prvniho zanoreni to byly uz tri hodiny) tak mne poslal s clunem napred a rekl ze mi kotvu priveze. A privezl. A nic nechtel. Dobry clovek jeste zije. Zbytek dne jsem stravil jako v matohach, dalo mi to dost zabrat, ale kotva je tam kde ma byt. Zbytek retezu je na palube, v mistnim jachtarskem obchode maji spojky na retez jenom 6 nebo 12 mm.
10.6. sobota
Venku leje jako z konve a fouka SW 5-6, ale zitra se to stacet a v pondeli W 4. Tak asi zitra odpluji na kotvu a v pondeli brzy rano vypluji.
Ahoj St.
Comments powered by CComment