Od 4.7. do 6.8. probíhá v Baltském moři závod školních plachetnic Tall Ships Races 2013 na trase Arhus – Helsinki – Riga – Szczecin.
24 metrů dlouhý norský dvoustěžník Wyvern z roku 1897, který se pravidelně zúčastnil závodů ve třídě B, začal 11.7. ráno nedaleko Ölandu z dosud nezjištěných příčin nabírat vodu a jeho posádka byla švédskými záchranáři letecky evakuována na letiště v Kalmaru.
Na základě tísňového volání se na pomoc Wyvernu vydali tři členové posádky nizozemské plachetnice Wylde Stan, závodící v kategorii A, kteří se neúspěšně pokoušeli s pomocí čerpadel udržet loď na vodě. Dvěma z nich se před potopením Wyvernu podařilo loď opustit, ale lodní inženýr Koen van Gogh ani přes rozsáhlou, tři hodiny trvající záchrannou akci, nebyl nalezen.
Plachetnici Wyvern navrhl známý norský stavitel Colin Archer pro Fredericka Crofta. Na vodu byla spuštěna v roce 1897, v roce 1909 byla prodána do Německa a přejmenována na Tatianu, po 1. světové válce se vrátila do Norska a od roku 1934 byla ve vlastnictví britských manželů Carrových. Počátkem osmdesátých let minulého století byla rekonstruována do původní podoby a od roku 1984 byla v majetku Stavanger Maritime Museum.
Text: Miroslav Jaroš [http://www.miroslavjaros.cz]
Foto: Stavanger Maritime Museum [http://www.museumstavanger.no/]
Comments powered by CComment