Peter L. Gillman (Coulsdon, Surrey) vypráví:
Letos jsme přeplouvali Kanál z ostrova Alderney k Needles (Solent) na jedenatřicetistopé Golden Hind. Asi dvě třetiny cesty jsme pluli ve středně husté mlze. Několik hodin jsme měli zapnutý radar a sledovali ho. Tak jsme zjistili přítomnost mnoha lodí a také slyšeli jejich mlhové signály.
Náhle se však asi 200 metrů za naší zádí objevila velká kontejnerová loď, která plula přibližně kolmo na náš kurz. Radar ji vůbec nezaznamenal.
Loď byla málo naložená, takže ve vodě seděla dost vysoko, a neměla na palubě typickou zeď z kontejnerů, která by odrážela radarový signál. Příď zakrývala záďový můstek, a protože byla rozšířená, odkláněla radarové odrazy trupu jiným směrem. Tyhle faktory způsobily, že se z lodi stalo perfektní neviditelné plavidlo.
Později jsme si uvědomili, že jsme radar měli nastavený na čtyřmílový dosah. Kdybychom měli radar nastavený na osmimílový nebo dvanáctimílový dosah, pravděpodobně bychom loď zaznamenali, ale v určitém okamžiku by signál zmizel. I když by taková brzká detekce plavidla byla užitečná, pozdější ztráta signálu by asi byla matoucí.
Rádi bychom se dozvěděli, jak se takové situaci vyhnout.
Odpovídá Alan Watson (odborník na radary, spolupracovník PBO):
Doporučuji mít radar přepnutý na osmimílový rozsah a jen občas přepnout na čtyřmílový, když chcete sledovat lodi, které vás zajímají. Pak zase přepněte na osmimílový atd.
Pokud k vám loď směřuje přídí, většina radarových paprsků je odkloněna jiným směrem než k vám. V závislosti na nastavení radaru je možné, že taková loď vůbec nebude vidět. Obzvlášť důležité je nastavení hodnoty „sea clutter", která snižuje citlivost radaru do vzdálenosti cca dvou mil. Pokud se hodnota sea clutter nastavuje manuálně, má být nastavena na nulu. Pouze když je nutné hodnotu zvýšit, je třeba tak udělat, ale jen v nezbytně nutné míře.
Hodně radarů má nastavování hodnoty sea clutter automatické, ale tady je třeba opatrnosti: některé radary mají přednastavené hodnoty pro přístavy, pobřežní plavbu a volné moře. V režimu pro volné moře (offshore) radar vyhodnotí stav moře a automaticky podle toho nastaví sea clutter. Svůj radar nechávám v režimu pro přístav a hodnotu sea clutter zvyšuji, jen když je to třeba. Hodnota „rain clutter" by také měla být ponechána na nule, dokud není třeba ji zvýšit.
Kovové objekty v blízkosti antény radaru blokují signál a vytvářejí mrtvý úhel. Můžete je zobrazit tak, že vypnete sea clutter a zvýšíte zesílení (zisk, gain) radaru. Kolem středu displeje se začne objevovat halo. Pokud některé části chybí, leží tyto oblasti v mrtvých úhlech. Velké lodi také mají mrtvé úhly, takže někdy vás jejich posádky nemohou vidět.
Ani radar není neomylný, takže se musíte ujistit, že jste z ostatních lodí vidět. První „obrannou linií" je dobrý radarový odražeč – ty aktivní mají malou spotřebu a řeknou vám, když vás zasáhnou paprsky jiného radaru.
Další linií je AIS – integrovaný do radaru vám pomůže identifikovat cíle a upozorní vás na ta slabší, kterých byste si nemuseli všimnout.
PBO – listopad 2013, přeložil Lynx
Radarová anomálie
- Details
- Written by Petr Hejduk
Comments powered by CComment