Nor Roald Amundsen je jedním z nejznámějších polárních objevitelů. Jako první proplul SZ průjezdem – vodní cestou, která spojuje Atlantik s Pacifikem. Jako první také dosáhl jižního pólu.
Jako chlapec Amundsen snil o proplutí SZ průjezdu, ale když v roce 1903 vyplul na lodi, kterou sám koupil, jeho hlavním cílem nebylo proplutí této vodní cesty, ale zjištění, zda severní magnetický pól od svého objevu v roce 1831 změnil polohu.
Amundsenova loď Gjøa byla malá (47 tun) s posádkou čítající jen šest mužů. Loď dobře postupovala přes Baffinovu zátoku, skrz Lancaster Sound, Barrow Strait a 22. srpna 1903 dosáhla Beecheyova ostrova (Beechey Island), kde zakotvila v zátoce Erebus (Erebus Bay). Odtud Gjøa sledovala osudovou cestu expedice Johna Franklina směrem k ostrovu Krále Viléma (King William Island), kde zakotvila ve Gjøa Haven na východním pobřeží ostrova.
Vědecká pozorování
Po dvě zimy se Amundsen a jeho posádka věnovali studiu chování magnetického pólu a meteorologickým pozorováním. Velké zklamání způsobil Amundsenovi fakt, že nikdy nedosáhl severního magnetického pólu. Bylo to způsobeno tím, že se pól posunul asi 30 mil k severu od místa, kde se Amundsen domníval, že pól je. Ovšem samotný důkaz pohybu magnetického pólu byl objevem obrovského vědeckého významu.Proplutí SZ průjezdem
Gjøa opět vyplula 13. srpna 1905, proplula Simpsonovou úžinou (Simpson Strait) na jih od ostrova Krále Viléma a pokračovala do Beringova průlivu. Když se Amundsen setkal s velrybářskou lodí ze San Francisca plující v opačném směru, věděl, že se mu podařilo proplout SZ průjezdem.Ve svém deníku napsal:
„Propluli jsem SZ průjezdem. V tom okamžiku jsem uskutečnil svůj chlapecký sen. Sevřelo se mi hrdlo, byl jsem zmožený a unavený, cítil jsem se sláb, do očí mi vstoupily slzy.“
Vzhledem k tomu, že se místy setkali s hloubkou jen jeden metr, velké lodi touto cestou nemohly plout. I když se Amundsenův výkon řadí ke klíčovým milníkům objevování Arktidy, objev průjezdu pro obchodní lodi – původní motiv hledání SZ průjezdu – byl stále v nedohlednu.
Byly to až projevy globálního oteplování, které od roku 2007 otevřely možnost plavby velkých lodí trasami s větší hloubkou.
Amundsenova Gjøa
Podle webu Royal Museums Greenwich – https://www.rmg.co.uk/.
Přeložil
Comments powered by CComment