Březnové číslo časopisu BO přineslo kromě jiného článek s testem ručních GPS přístrojů. Mnohem více než vlastní výsledek testu mě zaujala rozvaha o způsobu využití a úloze těchto levnějších přístrojů na palubách rekreačních jachet.
Nejčastěji jsou užívány jako záložní systém hlavního zabudovaného systému, na menších lodích se však mohou stát i jediným používaným systémem pro získání elektronické pozice. Jejich hlavním omezením bývá krátká provozní doba při chodu z baterií, malý displej a obtížnější zadávání bodů dráhy tzv. waypointů. Poslední lze sice obejít nahráváním tras z vyšších systémů, ale ceny datových kabelů pro takové přenosy často dosahují i třetiny ceny samotného přístroje. Překonat problém doby bateriového provozu lze eliminovat zapínáním pouze na dobu potřebnou pro odečtení údaje. Pro takové použití je důležitá vlastnost přístroje, určující jak rychle je možné získat údaj o nové pozici (tzv. fix time), když došlo k přesunu přístroje v době od posledního vypnutí. Pro tyto účely lze rozeznávat tzv. horký start (hot start - žádná změna pozice od posledního vypnutí), teplý start (warm start - došlo k přesunu) a studený start (cold start) při prvotním zapnutí, kdy je nutno vložit přibližnou pozici, ten však pro tento způsob užití není tak důležitý. Během krátkodobých zapnutí lze pro navigační účely vždy zaznamenat aktuální pozici, kurz a rychlost proti dnu (COG a SOG), přístroj pak hned vypnout, čímž lze značně prodloužit jeho funkční rozsah. Při vplutí do navigačně komplikovanější oblasti je určitě rozumné vedle hlavního systému aktivovat i tento zálohový systém a nechat jej běžet po celou dobu proplutí takovým úsekem pro případ, že by hlavní systém z nějakého důvodu selhal. Při takovém zálohovém způsobu využití není potřeba od těchto přístrojů požadovat žádné speciální funkce a vystačíme s opravdu jednoduchým přístrojem, jehož cena se bude pohybovat již od 100 €.
Pokud je ruční systém použit jako hlavní, důležitým parametrem přístroje je jeho jednoduchý způsob ovládání (nař. jednoduchá modifikace waypointů). Výhodou je určitě možnost připojení NMEA sběrnice pro přenos pozice pro DSC systém. I když je GPS systém využíván přerušovaně, bohatě pro tyto účely postačí při běžné rychlosti lodě zafixování pozice jednou za 30 minut. Čas nutný pro fixování pozice je potom také důležitý. Pokud nechceme systém vypínat, je vhodné mít možnost napájet přístroj z externího zdroje s pokud možno rozšířeným rozsahem vstupního napětí. Tomuto způsobu užití vyhoví přístroje s cenou kolem 130 €. V této kategorii jednoznačně v BO testu zvítězily přístroje Garmin GPS 72 s některými speciálními námořními funkcemi (tlačítko MOB, databáze světel a bójí, indikace přílivu a odlivu, propojení na DSC a externí napájení) a Magellan eXplorist 100, který sice není vybaven speciálními funkcemi ale vyniká velmi jednoduchým ovládáním a skvělou čitelností displeje.
Většina i nejjednodušších přístrojů má schopnost i bez možnosti zobrazení map alespoň zaznamenávat dráhu pohybu a pohybovat se po ní zpět, čehož lze využít například pro bezpečný návrat na kotviště v noci, nebo při zhoršené viditelnosti.
Někteří výrobci nabízejí kombinované ruční přístroje s možností využití jak pozemních, tak i námořních map. Tyto víceúčelové přístroje jsou však zpravidla mnohem dražší než koupě jednoduchého ručního přístroje a běžné satelitní navigace do auta dohromady. Lze sehnat poměrně kvalitní přístroje, ale je třeba počítat s cenou až 6x vyšší než zaplatíte za vyhovující ruční přístroj. Objevují se také první implementace GPS systémů v mobilních komunikátorech, zde je ale vývoj ještě stále v plenkách.
Pokud již vlastníte PDA (osobní elektronický organizér) může být pro vás myšlenka jeho využití jako kvalitního duálního přístroje velmi zajímavá a přitom finančně nenáročná. K PDA lze velmi jednoduše připojit externí GPS modul, některé typy PDA ho již dokonce mají zabudovaný, prodávají se i bezdrátové pro připojení přes Bluetooth, které lze umístit odděleně od přístroje. Existuje celá řada programů jak pro námořní, tak pro silniční navigaci. Velkou výhodou je možnost jednoduché komunikace s PC a tudíž i možnosti přípravy a zpracování tras na vyšším systému. Naopak nevýhodou PDA je obdobně jako u PC na lodi zranitelnost vlhkostí a poměrně vysoká spotřeba zejména displeje při bateriovém provozu. Přístroj lze ochránit speciálním vodotěsným pouzdrem v ceně cca 25 €, pro pořízení programového vybavení je třeba počítat s částkou nad 360 €. Externí GPS modul lze pořídit zhruba za 50 €.
Před koupí určitě stojí za to navštívit některou z lodních výstav a jednotlivé přístroje si osahat. Kdo tuto možnost nemá, navštivte alespoň internetové stránky jednotlivých výrobců:
www.garmin.com (Garmin)
www.mantbrite.com (Magellan)
www.lowrance.com (Lowrance)
www.caclase.co.uk (Geonav)
www.maptech-marine.co.uk (Maptech Marine)
www.navionics.com (Navionics)
www.globalpositionsystems.co.uk (PDA vybavení)
Použití ručních GPS na lodi
- Details
- Written by MB
Comments powered by CComment