Autor: Daniel Rosecký
Již od dětství sním o plavbě na pravé pirátské brize. Ve vaně jsem si pouštěl plastový model Black Falcon. Začal jsem dělat jachting na okruhových plachetnicích i na námořních jachtách. Při diskusích o tom jaká loď je naše vysněná, jsem neustále bojoval s názorem ostatních jachtařů, že plachetnice bez ploutve či kýlu nemůže stoupat proti větru. Tomu jsem prostě nemohl věřit, vždyť na takových lodích byl objeven celý svět. Proto jsem se rozhodl, že si postavím malou lodičku podle starých plánů a vyzkouším její jízdní vlastnosti, i stavební postupy.
První starostí byly plány. jejich výběr byl nakonec poměrně jednoduchý. Roku 1768 zveřejnil švédský lodní architekt Fredrik Henrik af Chapman vůbec první ucelenou sbírku svých vlastních lodních plánů, která vychází z vědeckých principů. Chapman konstruoval např. Britskou královskou jachtu Royal Caroline, dodnes velmi populární mezi lodními modeláři. Dávno před Fordem zavedl pásovou výrobu, kdy pro švédského krále Gustava III. stavěl řadové lodě. Na jeho plány se odvolávají i konstruktéři replik starších lodí, jako Golden Hind, nebo Half Moon. Navíc je možné tuto knihu půjčit v knihovně, neboť ji vydalo i nakladatelství Hirnstorf v NDR.
Má loď vychází z konstrukce č.1 na listu č. XLI. Chapman ji označuje jako bark s jachtovým oplachtěním, loď používanou pro příbřežní obchod. Loď se musela vejít do garáže a tak jsem ji musel zmenšit. Z původní délky 10m na 5m na palubě. Celková délka je díky čelenu skoro 7m. Hlavní žebro je široké 1,8m a ponor je 70 cm. Design paluby této obchodní lodi nevyhovoval jejímu použití jako jachty a proto jsem se inspiroval Chapmanovým plánem č. 6 na listu č. XLV a uspořádal nástavby podle tohoto plánu. Chapmanovy plány obsahují pouze žebrorys a bokorys bez takeláže, přesto to bylo pro stavbu dostatečné a dodělával jsem pouze plán kýlu, dvou přepážek a schéma takeláže.
Na kýl byl použit 4m dlouhý borový trám 10x5 cm, který byl čepem spojen s předním a zadním vazem z téhož materiálu. Žebra jsou lepena epoxydem z borových latěk 5x0,5cm. Laťky byly ohýbány kolem kolíků zatlučených do dřevotřískové desky. Jedno žebro je z 10 latěk. Stejným způsobem je proveden i vyklenutý nosník paluby, který každé žebro nahoře uzavírá. Žebra jsou ke kýlu se čtyřiceticentimetrovými rozestupy přilepena a připevněna vruty.
Obšívka je provedena z borových planěk 8x1,5 cm, které jsou lepeny epoxydem a k žebrům také přišroubovány. Vzhledem k zakřivení trupu byly plaňky nejprve napařeny v trubce spojené s hrncem vařící vody a po půl hodině ohýbány podél žeber. Pod čarou ponoru je loď olaminována. Paluba a nástavba je z borových podlahových prken s drážkou. Jako zátěž je použito 300 kg olova, které je v cihlách zespodu přišroubováno na kýl.
V lodi jsou dvě kajuty se čtyřmi kojemi. Výška v podpalubí se pohybuje od 120 cm. Stěžeň dlouhý 7m je slepen ze smrkových fošen. Navazuje na něj ještě 2m dlouhá čnělka. Vratiráhno, vratipeň i čelen jsou z téhož materiálu. Loď je vybavena dvěma kosatkami, vratiplachtou a vrcholovou plachtou, které jsem přešil ze starších plachet.
Celkově stál materiál na stavbu cca 25 000 Kč.
Loď jsem pokřtil Miamiti podle tahitské princezny a ženy Fletchera Christiana z Bounty. První plavba proběhla na rybníku Bezdrev v květnu 2005 téměř za bezvětří. I přes to, že měla pouze základní oplachtění 12m² nebyl problém pomalu křižovat proti větru.
Ježdění na Miamiti mne velmi nadchlo. Rozhodl jsem se, že spolu se známým jachtařem Pepou Dvorským necháme v Egyptě postavit skutečnou repliku 24m dlouhé brigy, opět podle plánů Chapmana.
Podrobnosti k tomuto novému projektu najdete na www.lagrace.cz
Obrázky Miamiti ze setkání příznivců skupiny La Grace
Daniel Rosecký
E-mail:
Comments powered by CComment