Ahoj kamarádi, tak posilám první dojmy a zážitky z plavby.
Přiletěli jsme v pátek 11.května 2012 odpoledne. Aino nás čekala s autem a odvezla nás k lodi. Naházeli jsme věci do lodi, nastartovali a vyrazili do mariny Fino. Potřebovali jsme namontovat na stěžeň anténu VHF a taky nás čekala ve Fino paleta s jídlem a dalším vybavením, co jsme nepobrali do aeroplánu. Počasí celkem hnusné, lezavá zima 10 stupňů (přes den), večer to klesalo lehce nad nulu. Přeplavba 8 mil bez zvláštních příhod. Drandili jsme na motor a za hodinku a něco jsme byli na místě. Zaplul jsem rovnou pod stěžňový jeřáb a začali jsme s montáží antény. Mezi tím se rozpršelo, a tak paletu přivezli Martin s Mirkem už za regulérního trvalého deště.
Rozdělili jsme si místa v lodi. V přídi, která je poměrně velká, je Jirka s Mirkem. Salon má Martin. Já jsem v zádi, kde se leží přes šířku lodě, takže pod kokpit během plavby zalézám někdy nohama, jindy hlavou napřed. To jsou však podružné problémy.
Teď je potřeba dostat do lodi paletu zásob. Ještě osvětlím, proč jsme poslali paletu. Ve finských obchodních domech mají sice stejný a možná i větší výběr potravin než v Česku, ale veškerý popis je finsky. A to je fakt problém. Také nás tlačí čas. Nechceme tu dlouho stát a obchoďák je od maríny vzdálen cca 4 km. Takže taxi. Paleta nás vyšla na necelé 4 tisíce a máme, na co jsme zvyklí. Jirka ještě zajistil zavařené jídlo do sklenic a to by letadlem taky nešlo. Tak proto ta paleta. Naskládat to do lodi byl pěkný opruz, protože nám do toho pršelo a byla zima, ale nakonec jsme měli paletu přeskládanou v lodi a začali jsme třídit a ukládat. Asi nejlepší bude podívat se na fotky. Nebylo to jednoduché.
Chlapík, který má v maríně obchod, kam jsme poslali paletu, se přišel podívat, co že jsme to za exoty, ale když viděl loď a poznal naše plány, vytiskl nám čerstvou předpověď počasí. Na neděli to nebylo nic moc. Vítr kolem 22 kn. Nebyl by to až tak velký problém, ale nikdo z nás nemá zkušenosti s daným typem oplachtění a zkoušet a testovat ve 22 knotech se mi nechce. Ještě nás čeká doplnění nafty do nádrží. Zatím je tam 70 litrů, ale ještě se 120 litrů vejde. Problém je, kde nabrat. To, co je v lodi, sem navozila majitelka v kanystrech z vnitrozemí a v naší maríně pumpa s dieslem není. Ráno přichází chlapík z obchodu, a tak se ptáme na možnosti tankování. Ochotně zavolá, vysvětlí, poradí kudy. Musíme přeplout asi 3 míle do jiného přístavu.
Během našeho stání pod jeřábem přijel dopravce s naloženou lodí. Poprosil, ať se kus posuneme a během 20 minut měl loď na vodě a postavený stěžeň. Posádka si jenom poutahovala rig a zapojila kabely. Za necelou hodinku odplouvali s lodí od mola na svoje stání. Nutno ještě podotknout, že Fino marína není veřejná. Všechna stání jsou soukromá a hosté se nepřijímají. Všechna mola a vchody na ně jsou na zámek a tak jediné místo, kde se dá stát, je pod jeřábem, a jenom krátce v případě nouze. My připluli navečer a dopoledne odpluli, takže vše v pořádku.
Přeplouváme do maríny na tankování. Je tu tankovaci automat. Bere hotovost (bankovky max 50 eur) nebo karty. Tak natankujeme 120 litrů a protože to fakt duní, ptáme se na možnost tady zůstat. Není problém, říká chlapík, který tady má loď, a ukazuje nám volné místo. Dnes je hnusně, tak nikdo nepřipluje, konstatuje a pouští nám elektriku. Tak vaříme oběd, ale když začne odpoledne vítr slábnout, startujeme a jedeme do maríny, kde jsme včera začali. Máme klíč od mola a ten ještě musíme vrátit. Po doplutí se vážeme na nám vyhrazené místo, zapojujeme elektriku a přímotop a trávíme příjemný večer s plánováním, jak dál. Také se snažíme rozchodit radio a stáhnout meteo na další dny. To se nakonec podaří. Ještě je potřeba nastavit některé věci, poprotahovat kabeláž od antenního tuneru k radiu, propojit s GPS, aby se dala odesílat poloha.
Pozici lodě můžete sleddovat na www.shiptrak.org
nebo www.winlink.org .
Do kolonky call sign zadejte moji volačku OK4ETE a dejte, že to chcete za poslední tři měsíce. Jinak tam naskočí i loňské plavby na Eternity.
Tak to je pro začátek všechno. Pokračování příště.
Všechny pozdravuje Standa Bílek, který to pro Vás zapsal. :-)
Komentáře vytvořeny pomocí CComment