- Podrobnosti
- Napsal SLÁDEČEK Petr
Když jsem před několika lety přednášel teoretický kurz RYA, jeden absolvent tvrdošíjně odmítal grafickou metodu RYA, kterou jsem prezentoval pro určení kompasového kurzu. Ta spočívá k vynesení vektoru snosu proudem z výchozího bodu a stanovení dráhy vodou z takto vytvořeného bodu snosu zpět na zamýšlenou linii COG pomocí kružnice o poloměru předpokládané rychlosti proti vodě v tomto směru. Metodu používáme, pokud směr proudu případně větru není zcela v linii s naším směrem pohybu a potřebujeme pohyb udržet v určité dráze nade dnem. Vhodně zvoleným kurzem z...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
podle Yachting Monthly, únor 2018
James Stevens odpovídá na vaše otázky ohledně dobré námořní praxe. James Stevens je autorem příručky Yachtmaster Handbook. Deset let byl v RYA vedoucím výcviku a vrchním zkušebním komisařem.
Dotaz
Mark se svou ženou Julií a přáteli Simonem a Jane vyrazili na víkendovou plavbu na Markově ploutvové plachetnici Hallberg-Rassy 342. Jedenáctimetrová jachta je Markovou pýchou, plují s ní téměř každý víkend.
I když je hezky, bohužel skoro vůbec nefouká...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
PBO, Ben Meakins, březen 2016
Dříve či později se každý skipper setká s nutností stát v přístavu v raftu*. Ale nemusí to být stresující zážitek.
* Raftování, stání v raftu – ponechávám tento tvar, protože plnohodnotný (a libozvučný) český výraz neznám. Někdy používaný výraz „stání v balíku“ se mi jednak nelíbí, za druhé by mohl vést k mylné představě o finanční situaci jachtaře. :-)
Zdá se, že každý při raftování zažil nějakou hororovou situaci. Ať už někomu v šest ráno odhodil vyvazovací lana rozdováděný Francouz, nebo další...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
podle Yachting World, září 2015
(Poznámka překladatele: V textu používám výraz služba pro období, kdy někdo plní povinnosti spojené s ovládáním lodi atd., a výraz hlídka pro osobu či osoby službu vykonávající.)
Jachta si při přeplavbě vede nejlépe, když jsou denní úkoly a služby dobře zorganizované a posádka ví, co má dělat, říká Dan Bower. Obzvlášť to platí v noci.
Denní režim
Při plavbě přes oceán život splývá v řadu neostrých zážitků – služby, jídlo atd. Vědět, kolikátého je, potřebujete jen když si hrajete se...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
Duncan Wells se s námi podělí o svoje dlouholeté zkušenosti s kotvením.
Návětrné pobřeží
Nekotvěte u návětrného pobřeží a ujistěte se, že se vaše kotviště takovým nestane po případné změně směru větru. Pokud potáhnete kotvu a motor odmítne nastartovat, budete potřebovat dostatek prostoru směrem po větru, abyste postavili plachty a vyhrabali se od břehu. Vždy kotvěte na místě, kde vítr přichází od břehu. Vyhledejte předpověď počasí, abyste se ujistili, že se vítr nezmění a vy se neoctnete u návětrného pobřeží.
...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
Pip Hare – skipper při oceánských závodech – radí, jaké je nejvhodnější uspořádání kokpitu pro plavící se páry nebo máločetné posádky.
Jednoduché věci, které považujeme za samozřejmé při plavbě s normálně početnou posádkou, se mohou stát noční můrou, pokud plujeme ve dvou. Spouštění hlavní plachty za větrné noci, když jeden z vás musí být u kormidla a druhý bojuje s mlátící plachtou, není příjemné pro nikoho.
Takové problémy často vznikají, když spolu plují partnerské páry, protože ženy jsou obvykle menší a méně silné. Nestačí...
Přidat komentář (0 Komentářů)
Strana 1 z 3