31.května - 8.června 2012
Diskuzi o této džunce, o plavbě, o džunkovém oplachtění atd. vedeme na:
fóru JACHTING.INFO - stačí kliknout na tento odkaz
Pozici lodě můžete sleddovat na www.shiptrak.org
nebo www.winlink.org .
Do kolonky call sign na shiptrak.org zadejte volačku Eternity: OK4ETE
a dejte, že to chcete za poslední tři měsíce. Jinak tam naskočí i loňské plavby na Eternity.
Ten týden, který jsme strávili v Shoreham, byl kombinací nadějí, počítání, jak dál, a opakovaných nenaplněných přání.
Nebudu se o tom moc rozepisovat, ale lednici jsme uváděli do chodu na tři pokusy. Nejprve technik řekl, že je to rozbitý, zkasíroval 70 liber, oznámil, že na opravu nemá čas a opustil nás. Demontovali jsme celý agregát a odvezli ho do opravny (vlak + taxi), tam to rozebrali a hledali, kde je chyba. Nakonec se ukázalo, že ten, co to do lodi montoval, přehodil koncovky propojující výparník s kompresorovou jednotkou. Tedy závada, která by normálně nikoho nenapadla (nebo jó?). Takže jsme to u nich vyzvedli (zase vlak + taxi), dovezli na loď a opět namontovali. Potom už jenom technik, který to vše naplnil a zkontroloval, zda plyn někde neuniká. Unikal. Takže ještě výměna „O“ kroužku. Kroužek ale není. Zato je sobota dopoledne. Nervy už mi trochu tečou, a tak na závit spojky aplikuji Loktite, potom to utáhnu, akademická čtvrthodinka a můžeme plnit. Vše je OK. Přístroj na měření úniku chladícího plynu mlčí a lednice po 5 dnech chladí.
Dostavuje se také zámečník s konzolí na ovládání přední plachty. Tu jsme si tady vymysleli, nakreslili a chlap to bez problémů za 1 den vyrobil. Tak ji hned montujeme. Asi ji uvidíte na některé z fotek. Mělo by to zlepšit stoupavost lodi. Zatím je to jenom teorie.
No a už je sobota po obědě a konečně přijíždí truhlář Paul s tím, co vyrobil. Batens i boom jsou ještě lepkavé poslední vrstvou laku, ale čas běží a tak začínáme s montáží. Během dopoledne se také objevuje nová posádka, ale zatím není na výraznější seznamování čas. Jsou odesláni po památkách a následně do místního pubu.
Na obrázcích je vidět konec nové batten (vzpíry). Jedná se o zesílenou část batten, která je opřená o stěžeň a je k ní
přivázána přední část plachty (luff) a dále pevný úvazek (batten parrels),
který drží batten u stěžně ve správné pozici.
Ve zkušené sestavě tak nejprve na parkovišti a potom přímo na lodi dáváme zpět to, co jsme před týdnem demontovali.
Na obrázku vidíte těch pár latí, co stálo bezmála 1000 liber.
Všechno nám klaplo, včetně počtu provázků a tak se v 21.00 místního času přidáváme k nové posádce a dáváme si zasloužené pivo. Máme toho za celý den dost a nová posádka má za sebou taky perný den (z Prahy ve 22.00 do Bristolu, potom půjčeným autem do Plymouth, kde čeká paleta se zásobami, přeložit zásoby do auta a přejet do Shorehamu), a tak večer končí celkem záhy.
V neděli 3.června ráno odjíždí pronajatým autem Martin Blagoev s Mirkem a na jejich místo nastupuje nová sestava ve složení:
Standa Bílek - "kamandír v pjeredí"
Honza Kadlec - vpravo
Ota Webr -
Jirka Pech -
Musíme uložit zásoby do lodi a posádka se musí zabydlet, ale to vše zvládáme v průběhu dopoledne a ve 13.15 vplouváme do komory s úmyslem vyrazit na další cestu. Předpověď není nejlepší, vítr jde proti nám, a když se po cca 15 minutách zběsilého poskakování ve vlnách rozsvítí červená kontrolka mazání, otáčíme za nízkých otáček motoru zpět do Shoreham. Komorou na horní hladinu a za 1 hodinu stojíme opět na původním místě. První starostí je, co to bylo s tím motorem? Kontroluji hladinu, oleje je dost. Nikde nic neteče. Tak nevím. Nakonec to asi byly skutečně ty náklony. Odplutí se tedy odkládá na další den, aspoň bude čas dokoupit nějakou zeleninu, ovoce a čerstvý chleba.
V pondělí 4.6. v 10.00 proplouváme opět komorou, ještě za hrázemi vnějších vlnolamů stavíme hlavní plachtu a vyplouváme směrem na jihozápad. Začátek plavby probíhá ve znamení seznamování se nové posádky s ovládáním lodi. Všichni celkem rychle pochopili, co a jak, a tak je mohu nechat kormidlovat a jít si lehnout. Jako při každém vyplutí překonávám mořskou nemoc a horizontální poloha je k tomu jako stvořená. Připadá mi, že je vše v pořádku a vlny že nejsou nic moc, tak si ani neberu žádný prášek. V 15.00 nás vítr opustil a startujeme motor. Vše se utišilo, a tak když v noci přicházím do služby, čeká mne jasně zářící měsíc a hladina bez vrásek. Jenom s dlouhými oceánskými vlnami. Nádhera.
Ráno v úterý 5.6. po 07.00 opět začíná trochu foukat, a tak plachty nahoru a umlčet motor.
Na snímku vidíme battens v práci. Jedná se o zesílenou část batten, která je opřená o stěžeň a je k ní přivázána přední část plachty (luff) a dále pevný úvazek (batten parrels), který drží batten u stěžně ve správné pozici.
Celý den až do večera plachtíme, ale potom opět vítr slábne. Chvíle, kdy se ploužíme rychlostí kolem jednoho uzle, je pro mne kritická a přihlásí se mi žaludek. Musím si několikrát chlapsky odplivnout, vzít si tabletu a jít si lehnout. To pomůže a bez větších výpadků se daří zachovat rytmus střídání. Točíme se po jedné hodině, v noci bývá chladno a také to vypadá na déšť. Startujeme opět motor a suneme se dál. Vítr opět začíná foukat, ale přímo proti nám. K tomu se přidává déšť. Počítám, kam můžeme dorazit během středy, na čtvrtek hlásí varování vítr v nárazech až 9Bf. Takže musíme zmizet a někam se schovat. Jak říká klasik „hrdinů jsou plné hřbitovy“. Líbilo by se mi doplout do Brestu. Otázkou je, zda to stihneme. Jak vítr proti sílí a náš postup se zpomaluje, je mi jasné, že Brest to pro tentokrát nebude. Tak hledám, co je nejblíže.
Ve středu 6.6. v 15.00 se vážeme bokem na návštěvnické molo v L´aber Wrac´h. Ještě krátké zmatky, posílají nás na jiné molo. Když odplouváme, připlouvají vedle nás Coastguard s anglickou lodí na boku. Asi něco s motorem nebo snad kormidlo. Strkají je na místo, které opouštíme, ale nám to vůbec nevadí, protože jsme se dostali do vnitřního bazénu přístavu. Je to tady lépe kryté a také na sociální zařízení je to nepoměrně blíže. První, co děláme po vyvázání, je příprava teplého jídla. Byla to dost neklidná plavba a po celou dobu jsme uvařili párkrát čaj a jednou polévku. (Ta se ale musela jíst v dřezu. Jinak to nešlo udržet a nevylít). Po dobré večeři vyráží část posádky v podvečer na obhlídku okolí. Je to úkol nelehký, okolí je značně členité a nabízí různá zajímavá místa k navštívení. Také nápoje, které se zde podávají v nezvykle malých sklenicích, je potřeba trochu prozkoumat, a tak se průzkumníci vrací unaveni další den ve 02.00 ráno.
Čtvrtek 7.6. Ráno mne budí silné hvízdání v takeláži okolních lodí. (Nám nemá co hvízdat, zato nám mlátí výtah plachty - než ho uvážu). Ohlašovaný vítr je tady a z přístavu za celý den nikdo nevystrčí nos. Marína je tady moderně vybavená, pokrytá WiFi signálem a s hezkým sociálním zázemím včetně pračky. Takže si jdu vyprat, což je bez problémů, ale problém je, že nefunguje sušička. No, co dělat, usuším v lodi. Ano, v lodi, protože celé dopoledne i část odpoledne proprší. Nakonec vybalím přímotop, který jsem schoval po překonání Baltu, a vytvářím v lodi příjemné a hlavně suché prostředí. Je až k neuvěření, kolik vlhka se nanosí do lodí na mokrém oblečení a botách. Se silným větrem se oblačnost přežene a odpoledne vykoukne slunce. To už se proberou i oba průzkumníci a po jídle, které má část posádky za snídani a druhá část za pozdní oběd, svorně vyrážíme do jednoho z mála místních podniků, kde mají televizi. Jdeme sledovat tenisové utkání žen na turnaji v Paříži. Než stačím vypít 0,25 piva (má to být něco jako kvasnicové, ale cítím z toho nějaké ovoce) tak P. Kvitová prohrává 0:2 na sety a my můžeme jít na loď. Večer je věnován sledování filmu Sexmise. Nedejte se mýlit názvem, je to polský film natočený někdy kolem roku 1985. Potom ještě chvíli povídáme a jde se spát. Výhled na další dny nic moc, blíží se další níže a opět silné větry. Takže čekáme.
Pokud si kladete otázku, v jaké díře to ti naši hoši vlastně jsou, tak přepluli do Francie.
Aby byl zmatek dokonalý, přistáli v oblasti kterou almanach nazývá North Brittany. Přesto to s Británií má pramálo společného.
To jméno přístavu L´aber Wrac´h je tak úžasné, že ho raději ani nedávám do nadpisu. Pro objasnění aktuální snímky z www.winlink.org .
Pozice - viz nejpodrobnější snímek - byla vyslána ve středu 6.června.:
Komentáře vytvořeny pomocí CComment