fbpx

10.6. – 14.6. 2012 přes Biscay.


Diskuzi o této džunce, o plavbě, o džunkovém oplachtění atd. vedeme na:
fóru JACHTING.INFO - stačí kliknout na tento odkaz

 

Pozici lodě můžete sledovat na www.shiptrak.org
nebo www.winlink.org  .

Do kolonky call sign na shiptrak.org zadejte volačku Eternity: OK4ETE
a dejte, že to chcete za poslední tři měsíce. Jinak tam naskočí i loňské plavby na Eternity.


Ještě pár slov k Lady Bee marina, kterou opouštíme:

  • stání stálo 110 Euro za 4 noci.
  • Perfektní zázemí včetně pokrytí celé maríny WiFi. 
  • Je možné použít pračku a sušičku, pračka 5 Euro za jedno vyprání, prací prostředek vlastní, sušička od 0,5 do 2 Euro podle stupně sušení.
  • V blízkém okolí několik bister.
  • Nákupní centrum s potravinami cca 20 minut pěšky.
  • Funguje tady centrum mládeže. Každý den odpoledne vyplouvala flotila optíků s trenérem. K vidění byly i katamarány a dvouposádkové lodě.

     

    Dlouha-chvle-v-Portosin

    foto: Dlouhá chvilka

    Pondělí 10.června 2012 Po několika dnech čekaní na vhodný vítr přichází chvíle vyplutí. Předpověď předpovídá, uvidíme jaká bude realita. Odchylky jsou běžné, snad se to nebude měnit moc. Poslední předpověď z rána před vyplutím říká, že máme asi 3 dny, potom se to stočí zase proti a bude to sílit.

    V 09.30 uléváme bohům a prosíme je o přízeň a potom odvázat a jedem. Zezačátku je to na plachty, ale potom to slábne a musíme kus motorovat. Když říkám kus, tak to znamená několik hodin, což ale v měřítku vzdálenosti, kterou máme překonat, znamená jen málo. Střídáme režim plachty/motor až do večera. Ve 20.00 se konečně vítr stabilizuje, což znamená, že máme plachty tam, co je máme mít, vítr fouká trochu zepředu, takže stoupáme, ale není to nijak ostře na vítr. Tak to jede a ani loď moc ve vlnách netrpí. Je potřeba říci, že nějaké vlny už tady jsou, ale fotit se to dost dobře nedá, vlna je dynamický jev a na fotkách to prostě nevypadá tak jako ve skutečnosti. Honza natáčí nějaké video, ale co z toho bude a jestli to někdy zpracuje, to si netroufám nyní komentovat. To jenom ke skutečnosti, že nejsou fotky z Biscaje.

    Během noci jsme refovali hlavní plachtu, ale je to celkem jednoduché, stačí povolit výtah a zároveň dobírat otěže. Chce to koordinovanou spolupráci dvou osob, nebo se to dá zvládnout v jednom sérií postupných malých kroků – povolit /utáhnout. Preferuji metodu dvou osob a protože mé místo na spaní je v zadní kajutě pod kokpitem, tak stačí zabouchat na lavici a jsem k ruce. Zároveň mám přehled co se s plachtami děje. Že mne to občas probudí z tvrdého spánku, netřeba dodávat. Celé pondělí uteklo jako voda, pořád jachting, spánek, suchá strava, v mém případě občas prášek proti mořské nemoci. Večer opět nějaké refování.

    V úterý 12.června 2012 ráno je to stabilní vítr z předoboku, plachty jsou v plné síle a daří se loď vytrimovat a tak plujeme s přivázaným kormidlem. V podvečer ale vítr zakolísá a tak opět ruce na kormidlo.

    Každý den ráno stahuji pomocí radia aktuální předpověď a odesílám „position report“. Chodí také nějaké zprávy, ale z těch velkou radost nemám. Když chci totiž pracovat s radiem, tak musím nastartovat počítač, propojit s radiem a GPS, naladit tuner, připravit požadavek na oblast, pro kterou chci předpověď, uložit hlášení o pozici, potom odeslat, chvíli počkat a znovu přijmout počasí. Celá operace netrvá dlouho, ale každá zpráva typu „Ahoj, jak se máte, už jste chytili rybu?“ zabere další čas kdy musí stanice fungovat. A to je problém. Za prvé to žere energii a za druhé u toho musím sedět na podlaze v poskakující lodi a to mi nedělá dvakrát dobře na žaludek. Jak se blíží španělské pobřeží, začínáme zvažovat, co dál. Předpověď počasí říká, že čtvrtek už to bude zase proti a taky že to zesílí. Takže je jenom otázka kam stačíme ve středu bezpečně doplout a že budeme zase čekat na vítr. První přístav který by byl snadno dosažitelný je La Coruňa, ale to by bylo ve středu ráno, takže plujeme dál. Další se nabízí Camarinas.

    Portosin-Spanelsko1

    foto: přístav Portosin - Španělsko

    Středa 13.6.2012 S přicházejícím středečním ránem začíná slábnout vítr a v 03.00 jdou plachty dolu a startujeme motor. Spěcháme. Už tak jsme ve skluzu a další střídání, které je plánované v Alicante, bude asi přesunuto někam blíže k Gibraltaru. S přicházejícím ránem a zkracující se vzdáleností od pobřeží přibývá lodí okolo nás. Jsou to povětšinou rybáři, občas nějaké cargo, ale všeobecně je provoz malý a nevytváří žádné mezní situace co se týká vyhýbání, křížení nebo předjíždění. Od rána svítí slunce, vítr zcela lehl, dlouhé oceánské vlny a jinak hladina jak na rybníku. Loď nemá autopilota a tak musí i za takového stavu sedět někdo za kormidlem. To zatím hodnotím jako jeden z největších nedostatků. Během dne potkáváme na mořské hladině několik zajímavých předmětů a vedeme diskuzi coby-kdyby se takový předmět potkal s trupem během noční plavby. Pro zajímavost: euro-paleta, cca 4m dlouhé prkno, plechový 200l barel. Zatím jsme měli štěstí a žádný náraz nebyl zaznamenán. Blíží se poledne a musíme si říct, co dál. Jako další možnost nabízí almanach marínu Portosin v zátoce (nebo deltě řeky) Ria del Muros. Takže ano, v 19.00 za krásného, slunečného počasí připlouváme do bazénu maríny, snižujeme rychlost a koukáme, kam to dáme. Po mole přichází chlapík v modré košili, jeho krok je cílevědomý a ano, je to marinero, který nám ukáže, kam se dát. Za pár minut už jsme vyvázáni na ježka, na plovoucí molo, které cestuje podle přílivu a odlivu. Jsme v období neap, tedy malý rozdíl hladin, přesto rozdíl hladin dosahuje 2,3m. Celé se to projeví tím, že při odlivu je to na WC z lodi víc do kopce.

    Portosin2

    foto: Portosin

    Zvláštností je administrativní kolečko, které nás potkalo po vyvázání. Nejprve v recepci podrobný dotazník s údaji o lodi a posádce včetně pasů a kopírování všeho, co se dalo. Následuje kontrola celníků na lodi. Od těch aspoň dostáváme nějaký papír, který by nám měl při další zastávce ve Španělsku doložit vstupní celní kontrolu. To, že jsem v evropské unii a připlouváme ze země v unii ležící nehraje evidentně žádnou roli. Jsou ale příjemní, takže těch cca 15 minut uběhne jak nic, a potom už sprcha, večeře, nějaké to pivo a s koncem středy do postele. Biscay je za námi, máme upluto z Anglie 685 mil. Když počítám hodinový průměr z Biscaje tak mi vychází 439 mil za 81 hodin plavby. Celkem dobrý, ne?

    14.6.2012 Ve čtvrtek ráno se budíme do úplně jiného světa. Na loď naráží vlnky (hnusně a hlasitě plácají), lana naráží na stěžně, lije a těžké šedivé mraky se valí kousek nad námi a halí úbočí a vrcholy okolních hor. Tak se převalíme na druhý bok a vstaneme kolem poledního, kdy aspoň ten déšť přestal. Předpověď říká, že tady budeme ještě v pátek..  Během plavby nic neprasklo ani se nerozbilo. Jediné co nám nefunguje tak, jak má, je windmetr. Ukazuje rychlost, ale ty směry nějak nesedí. Máme po lodi uvázané fléry a já jen doufám že zase někdy budou vlát od zadu dopředu a ne proti, jak je to posledních pár dní. Takže zatím vše, odpoledne půjdeme asi do nějakého baru na fotbal a až bude něco nového, tak se pokusím to poslat.

    Ahoj Standa

    Komentáře vytvořeny pomocí CComment

    Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

    Přihlásit k účtu