18.6. – 22.6.2012 Kolem Portugalska zase do Španělska.
Diskuzi o této džunce, o plavbě, o džunkovém oplachtění atd. vedeme na:
fóru JACHTING.INFO - stačí kliknout na tento odkaz
Pozici lodě můžete sledovat na www.shiptrak.org
nebo www.winlink.org .
Do kolonky call sign na shiptrak.org zadejte volačku Eternity: OK4ETE
a dejte, že to chcete za poslední tři měsíce. Jinak tam naskočí i loňské plavby na Eternity.
Pondělí 18.červa 2012 - Zase musím začít tím, jakou jsme měli předpověď počasí. Odhad toho, co bude dál, je dnes vlastně záležitost matematická, ale výsledek nemusí být vždy správně. Proto je dobré kombinovat více předpovědí, nebo lépe několik matematických modelů. Rozdíl je někdy docela velký. Tentokrát ale vzácná shoda. Všichni předpovídají příznivé větry pro naši nastávající plavbu. Tak ráno vstávat brzo, budík je na 05.30. Ještě vyneseme odpadky, Honzík si skočí na WC, tak 10 minut počkáme a po šesté hodině opouštíme Baionu. Omlouvám se za chybně uváděný název, je to Baiona s měkkým. Kde jsem vzal to tvrdý, fakt nevím. Startujeme do tmy, i když náznak svítání by tady byl, ale když se objeví první slunce, už máme hlavní plachtu nahoře a na zadobok upalujeme podle pobřeží na jih. V průběhu dopoledne začíná vítr přesně podle předpovědi sílit a v poledne, když se rychlost lodě začíná šplhat přes 7 uzlů, začínáme refovat, nejprve spouštíme jednu a za chvíli i druhou batnu na úroveň dolního ráhna a vše vážeme dohromady. Trochu se to musí doladit pomocí lazy jacku, který tady není jenom k pohodlnému spuštění plachty, ale zároveň je to trimovací prvek. Máme na lodi knihu, která se zabývá džunkovým oplachtěním, ale o trimu se toho tam píše jen pár stránek. Takže pokus-omyl, a občas nějaké to překvapení. Už vím, že bych nějaké věci udělal jinak. U tohoto typu oplachtění je to tak, (aspoň mám zatím ten pocit) že to vždycky někdo postaví podle té knihy od Haslera, ale když se s tím naučí, tak už nenapíše novou knihu, kde by popsal nedostatky. Ono přiznat, že ta cesta není až tak růžová a ideální, obzvlášť, když už jste do toho naprali práci a peníze, a že výsledek zcela nenaplnil vaše očekávání, případně to celé přestavět nebo postavit další na základě získaných zkušeností, to chce asi dost sebezapření. Možná někde na světě takoví nadšenci jsou, nevím.
No nic - zpátky k plavbě. Vítr sílil celé odpoledne a jak jsme se vzdalovali od Portugalského pobřeží dál na Atlantik, dosáhl síly 5Bf, směr byl NW a tak jsme upalovali dál a dál. Občas, když jsme surfovali na vlně, tak to lezlo k 10 uzlům. Když to ale začalo šplhat přes 10, tak jsme spustili další batnu, loď se zklidnila, rychlost téměř nezměněná. Začínají se ale dělat vyšší vlny a kormidlování vyžaduje stálou pozornost. Po té jedné hodině odchází každý od kormidla celkem unaven. Záď má neustálou tendenci ustřelovat. Je jedno na kterou stranu, a tak je to potřeba neustále korigovat. Asi by pomohl další ref, ale honí nás čas, tak valíme pořád dál, co to dá. Jenom pro zajímavost údaj z lodního deníku: 22.00 - trip 2036, 24.00 - trip 2052. K záznamu uplutých mil používáme údaje z GPS. Klasický log, který také máme, se tady v těch proudech rozchází s údaji GPS někdy až o několik mil při udání rychlosti, že se musí lišit údaje o upluté vzdálenosti, je nasnadě.
O půlnoci na úterý 19.června přeci jenom změkneme a dáváme další batnu dolu, to už jsou dole 4 a opět dochází ke zklidnění plavby bez výrazné ztráty na rychlosti. Zase zesílil vítr, přicházejí nárazy. To je nepříjemné, s lodí to vždy dost zacloumá. S přicházejícím dnem se ale začíná vše zklidňovat, v 10.00 jde zase jedna batna nahoru a v poledne už zase plujeme pod plnou plachtou. Když jsme to později probírali, tak nikdo neměl pocit, že by mu něco v průběhu plavby hrozilo. Záchranné vesty a vázací prostředky tedy opět zůstaly bezpečně uloženy v lodi. To jenom k diskuzi, jestli má být člověk přivázán a má mít vestu. Odpoledne je to už úplná pohoda, vítr kolem 2Bf, moře 1 – 2 dle Douglase. Přes oslabení v závěru dne jsme od poledne předchozího dne upluli 156 mil. Na loď, která má 35 stop délky, je to podle mého velmi slušný výkon. Měli jsme však ideální podmínky. Takže pořád dál, a když v dálce vidíme Cabo de sao Vicente, tak nám vítr lehne.
To je už středa 20.června ráno, a tak startujeme motor. Nastavuji 2300 otáček a ve 13.30 míjíme tento slavný kus Portugalska a začínáme se stáčet ke Gibraltaru. Když se dostaneme na úroveň Tarífy,
je čtvrtek 21.6. 16.45 a začíná zase foukat vítr. Opět tělocvik s plachtou, a v zesilujícím SW větru plujeme s přílivovou vlnou do gibraltarské úžiny. Vyšlo nám to parádně, museli jsme sice zase refovat, ale propluli jsme s přílivem a s přicházejícím večerem se vydáváme k cíli této etapy, kterým měla být Malaga. V noci nás vítr dost potrápil, měnil se směr a do toho pořádali místní rybáři něco jako manévry. Pluli v sestavě v pruhu širokém několik mil podle břehu, každá loď se sadou silných světel svítících do moře. Okolo potom kroužila řada doprovodných plavidel. No opravdu estráda, vyhnalo nás to z kurzu dál na moře, tam ale přestala foukat bríza.
Nakonec v pátek 22.června v 05.45 ráno jde plachta dolu a na motor se suneme do přístavu. Nemám s sebou žádného pilota pro Středozemí, ale na mapě je kreslená značka pro marínu, tak to plujeme zkusit. Nakonec stojíme v centru Malagy, ale záhy nás informují, že musíme jinam. Krátce by to asi šlo, ale my potřebujeme dvě noci a to že ne. Tak ještě dalších 9 mil. Část plujeme podle pobřeží na plachty a kus před marínou, kterou nám doporučili v Malaze, startujeme motor. Na vodě pozorujeme Bavarii 45 s holandskou vlajkou. Posádka na nás mává a po vzájemné konzultaci na naší lodi, se shodujeme, že to asi není na pozdrav. Tak plujeme blíž a oni že jim nejde motor, a jestli je nevezmeme do maríny. No tak jo, bereme je do vleku a dotáhneme je k tankovací stanici v Poberto deportivo de Benalmadena. Sami tankujeme (Po propočtení spotřeby koriguji první výpočet. Teď to vychází na 2,2 l/mth. To jsou ty dvě nepropojené nádrže.) a dáváme řeč s Holanďany. Ten motor má naběháno 5 mth po kompletním servisu. Asi udělali soudruzi někde chybu. Tento druh problémů se nám zatím vyhnul, snad to tak vydrží i dál. Přeplouváme na vyhrazené stání. Přídí ke břehu, na zádi mooring. Je hotovo, další etapa za námi. Původně jsem plánoval střídání v Alicante. Ztráta z Anglie s námi jede dál. Upluli jsme z Anglie sem 1327 mil. Zítra odjede Honza s Otou a dorazí nová posádka, Jindra EGNER a Jarda JANÁČEK. V neděli asi vyrazíme dál. Kudy zatím sám nevím. Uvidíme, co to počasí.
Ahoj Standa
Komentáře vytvořeny pomocí CComment