8.3.2012 V noci jsem vyplul a zatim se trochu potacim ve vetsich vlnach s malym vetrem - no - tradicne :-) Ale snad se treba zitra k nejakemu schopnemu vetru dopracuji a Humboltuv proud by mi snad trochu mohl pomoci take. Budu delat na Markezy oblouk trochu vice severne, severozapadne - prave kvuli vetru.
Diky a zdravim, Pavel
Ahoj Honziku,
Pravda, vlny jsou docela velke, na kormidlo a zejména na autopilota - je to dost velky napor. Nicmene mirim na Easter a vypada to, ze bych tam do peti dnu mel byt (zbyva 605 Nm). Dnes foukalo i pres den vice nez obvykle, tzn. 2x gale 34 kn+ , jinak kolem 25 kn stale. Jak to jde pres 29 kn, tak si za to radeji sedam, abych event moc nepochroumal volne lozene veci v lodi - kdyby autopilot nezvladl a lod se objevila v nejake nevhodne poloze k vetsi vlne. Navic - musim si tuto pumpu uz setrit, jinou nahradni nemam a netusim - jak bych ji partyzansky nejak na vode opravoval (urcite hydraulika nejak lepena apod). Vlastne netusim, zda by bylo mozno nekde nechat tu starou, puvodni (Raytheon Autopilot Pump Type 3) oservisovat. Elektricky ji asi nic nebude. Skoncila tak, ze se z ni zacaly ozyvat zvuky - jako by preskakovala nejaka pertinaxova ozubena kola pres sebe. Treba si to ale jen namlouvam a predstavuji si tam nejake takove soukoli. Mozna, ze takovy zvuk dokaze i treba nedolehajici zpetny ventil, ktery tam asi je také. Nebo dokonce vzduch - i kdyz jsem system predtim odzvdusnoval... Fakt netusim a zadny katalog nahr dilu, ci jinou brozuru/nebo rez jsem nikde nenasel. Je fakt, ze jsem na autopilotu dost existencne zavisly a tedy bych mel tusit - co bych udelal, kdyby se i druha pumpa podelala. Hm, asi bych rozebiral... Ale to si treba ted, v tomto kymaceni - ani moc neumim predstavit.
K autopilotu nemam manual. Pripada mi, ze by bylo dobre prekalibrovat, resp. jak jsou funkce rychlosti odezvy a velikost zasahu kormidla - tak se mi zda, ze stavajici default je prilis senzitivni. Proste autopilot moc maka. Kdyz mu zadam jeste rychlejsi odezvu tak dokonce vypadava z kurzu - jak se zblazni. Takze i gale stiha kormidlovat po vetru v defaultu, tzn "Response 1" – coz je na povazenou. Zere to tedy furt moc proudu a velke opotrebeni pumpy jako takove - tedy myslim.
Kdyby Te neco v tomto ohledu napadlo - kazda Tva uvaha, ci doporuceni jsou pro mne cennymi.
Jinak - vitr uz zacina jit vice odzadu - skoro na 175° a budu muset pocitat s nejakym krizovanim po vetru tak, aby mi plachta na hrebenech sikmo jdouciho oceanskeho dmuti neprebihala do vnitrniho stehu, resp na saling.
Jinak nic noveho. Snad jen - ze uz zacinam zase plnit papir poznamkami, co musim oservisovat az budu nekde v klidu, alespon na kotve.
- cerpadlo slane vody
- jedna pisnice hydraul valce rizeni (pod posteli) jde prilis blizko otvoru v laminatu, obcas dre a o sklenena vlakna by se mohla poskrabat. Takze proverit proc najednou v jine poloze a event zvetsit otvor v prepazce
- doplnit olej do hydrauliky rizeni a cely system odvzdusnit
- vymenit alespon 1 otez geny - ty krasne, puvodni - uz nemaji skoro zadnou prutaznost a neustale vrzou. Mozna, ze i to mohlo zpusobit deformaci plastovych valecku v kladkach dole na track cars. Proste zadny naraznik pri tom, kdyz za to cip geny vezme - vse se objevi na kladce (a winsne) jak kdyby tam byl drat. je to hlucne a urcite to nedela dobre ani kolejnici a uz vubec ne laminatu podlahy, do ktere je kolejnice prisroubovana. Zvuky z lana jsou takove - jak kdyby se laminat mel vytrhnout.. Zkusim tedy otez od Lanexu - jestli genu zvladne.
Tak jsem si popovidal a jdu si trochu zdrimnout, abych byl na nocni alespon trochu schopny :-)
Zdravim, Pavel
9.3.2012 Smeruji kolem toho Velikonocniho ostrova. Nyni porad KK 275° prum SOG asi 6,5 kn a jsem na S 31°43,6 W 075°31,3.
Mam tu opravdu vysoke vlny - primarni i sekundarni od vetru (true wind porad mezi 24-27 kn), takze mam srefovano oboji - hlavku i genu na 3. ref. Ale lod se s tim vyrovnava docela dobre. Jen obcas nejakou vlnou projede, nebo neco strikne do cockpitu.
Vitr mi jde z portu cca 100°, takze mirne zadobocak; no a more tak asi z 80° port. Uvazuji, ze bych to tak jeste nejaky cas nechal - nez bych zacal ten stred vyse nejak vyrazneji obeplouvat.
Diky a zdravim, Pavel
12.3.2012 Tak jak to rano vypadalo mizerne - Talinsky rybnik - tak to po 1000 jemne fouka S F4 pres vcelku rovny ocean, takze pohodicka - 100°z port side, SOG kolem 6-7 kn.
Pravda, od 0500 do 1000 jsem musel pomalu motorovat. Ale alespon jsem si dobil baterky :-) Jo a pri pomalem motorovani se postestilo a hned po nahozeni jsem vytahl 5 kg tunaka, takze jsem to zase sbalil s tim, ze minimalne 2 dny snad nebudu jist nic jineho. Uz je naporcovany a v ledu.
Jo - s tim ledem - udelal jsem fakt dobrou zkusenost - jednou jsem nabral led (fjord Garibaldi), co tam pluly kusy odpadle z ledovce, dal jsem jej na dno truhly-chladaku a led tam vydrzel tuhy az do Puerto Montt, tzn. 3 tydny v pohode.
Takze - kdyz jsem videl ted v marine, ze tam maji z pitne vody ice-maker, kbeliky jsem nabral a nalozil spodek truhly tak ze 2 tretin. Nejenze to urcite usetri energii, ale mas zdroj dobreho ledu do piti a kdyz do ledu zahrabes maso, tak urcite vydrzi lepe nez jinak. Takze si delam kazdy druhy den steak a ted to zpestrim jeste tunakem. Zadna bida...
Doufam, ze vitr a more takto nejaky cas vydrzi.. a lod, a ja... samozrejme :-) Ono se to nezda. Tady ty vzdalenosti jsou trochu osidne. Mam to ted z tohoto mista na ten ostruvek uz "jenom kousek". Asi tak jako ze Splitu do Istanbulu a jeste zpatky. A na Markezy - vice jak jednou tolik :-)
Zdravim, Pavel
Drobné vysvětlení k některým zprávám které jaksi úplně nenavazují a může Vám připadat že nedávají úplně smysl nebo se opakují. To, co se tady objevuje,jsou části korespondence mezi několika radioamatéry kteří s Pavlem komunikují. Ponejvíce Honza OK1XEX a Beda OK1DOZ.
14.3.2012 Ahoj Bedo,
Diky za zpravu. No vidis - Petr bude mit spolecnost. Jen aby se mu kvuli tomu nezhroutila podpora z domova, od manzelky :-) V nedeli jsem poslouchal a Vladimira OK1KTI jsem slysel 5.5, kdyz byl natoceny priblizne na jihozapad. Milana jsem slysel take, toho ale tentokrat mene srozumitelne. Ano, posunuji se ted z Chile uz na zapad. Mam to tak asi 1325 Nm na Velikonocni ostrov, tzn. 11 dni. Pocitam, ze se tam zdrzim jen kratce a budu pokracovat na souostrovi Marquesas - no a to bude dalsich 2000 mil (15-20 dní). Tady ty vzdalenosti jsou fakt velke a ocean o sobe dava vedet. Snad az se dostanu do pasatu, tak to bude snazsi - a take pak uz kratsi vzdalenosti pri "preskakovani" na dalsi cile. Do Francouzske Polynesie ted jeste nemohu - jen ji smrncnu cestou na Marquesas. Tam je do konce dubna jeste oblas tropickych bouri a ja nemam zatim jeste chut dostat zase poradne narezano - nejsou jeste Velikonoce a navic - nejsem zenska.
To je prima, jestli ma Milan nejake takove moznosti s volanim na Inmarsat. Mam cislo 00870 776418752 Je ale pravda, ze jej nemam zapnuty permanentne, nikdo mi moc na nej nevola a zapinam ho - kdyz volam sam. To je ale mozno samozrejme zmenit, resp. udelat nejaky rezim,tzn.navrhnete. Jestli Te mohu poprosit - nech QSL u sebe. Myslim si, ze uz jsi nejaky postup navrhoval a odsouhlasili jsme jej.Zatim neplanuji, ze bych se nekde v civilizaci delsi dobu zdrzoval. Mozna, ze az nekde v Jihovychodni Asii, ale to uz bude konec roku. Zatim to vyhlizim tak, ze bych Pacifik preplul za sezonu, tzn. koncem zari/v rijnu nekde na severovychod od Australie. Kdyz nekde "zakufruju" , tak to bude spise nekde, kde neni civilizace.Zatim mne nijak netrapi, ze nejblizsi dalsi jachta (Francouzi) jsou ode mne dale nez kousek, tzn. 470 Nm a dale nikdo jiny blize jak 700 mil. Jsem 7. den z Chile a nevidel jsem ani nakladak. Vlastne jeden ano, ale jen na pristrojich a ten mne minul 20 mil daleko. Tady tudy zadne trasy nevedou, proto tu Robinson vydrzel vegetit tak dlouho bez ruseni :-)
Zdravim a prosim o vyrizeni pozdravu i do krouzku,
Pavel ok1bd s/y Lavinia
Ahoj Honziku,
Tak tady nejak pri plavbe vegetuji. Nuda neni, stale je co delat... ale to znas. Nejake detailnejsi prace
- rozebirani apod - nejdou delat, prilis to houpe a naradi a soucastky by neslo udrzet ve stabilnim stavu.
Trochu zavadu vidim v tom, ze jsem si nechal tu novou genu usit jen 120%. Prece jen ta polska, stara,
ktera je 140% - tak dava nejakou rychlost a troufam si tvrdit, ze je i stabilnejsi. Nova je nejak prilis
vertikalne stihla. Chybi mi k ni pen - stavajici spinakrovy pen je prilis dlouhy. I tak se ho snazim pouzivat
a vazat na nej genu pomoci slozitejsich lanovych konstrukci. Trapeni je hlavne v tom, ze se mi na zadak
plachta zavira - i kdyz nechavam vitr ze zadoboku dost vyrazne. Samozrejme u slabsich vetru do 16kn.
Proste - vlny jsou obvykle tak velke, ze pri slabsim vetru udela stezen rychlejsi pohyb s plachtou a ta se
natiskne na stred lode...
Radio funguje, spojeni nicmene ne kdykoli, ale jen tak 2x - 3x denne pri priznive propagaci. Nekdy
rychlost uchazejici, nekdy slimakova a to pak nestaci ani prelezt predpoved a vycerpam denni limit prave
u rms, ktera by mi zrovna chodila. Obecne ale super, neprestanu to chvalit. Jen to neni na vetsi soubory,
kterym treba dlouhodobejsi detailni predpoved cele oblasti je.Dnes by melo napr slabe foukat jeste
priznivym smerem. 15/3 se mi to ale nejak staci z druhe strany - od severu. Byl bys tak moc hodny a
podival se na dlouhodobejsi predpoved (co Ti to da), zamyslel se a zkusil mi zase doporucit nejake
reseni - kdyz chci plout pres Velikonocni ostrov a dale pak na Pitcairn, resp. dale Marquesas?
Prosim Te zase o poslani pozice na Armadu. Easter Is patri Chile, na Armadu tam musim - tak aby nebyl
problem. Ve skutecnosti mam povinnost reportovat 2x denne - tak alespon takto - jednou. Omlouvam se.
Diky a hezky den Ti preji,Pavel 14/3/2012 1100 UTC (0700 LC)
S 29°32 W 086°34 SOG 5,6kn COG 262°
17.3.2012 Ahoj Honziku,
Jak rika Otik - zazitky nemusi byt nutne dobre, hlavne kdyz jsou dostatecne silne....
Ale uz by to mohlo polevit. Za noc 3x gale, 3x near gale. Postaveny mam jen male kapesnicky vpredu i vzadu, abych se nepreklopil a take moc nerozjel, protoze to pak jsou velke rany - jak se naplouva do vln. Nevim, co k tomu dodat - snad jen zopakovat, ze by to uz mohlo alespon polevit. Byla to druha noc a ve dne jsem take nespal - a uz bych si docela zchrupnul :-) Jen se presunout na zad - svazat elektrarnu, abych mohl poslat report - tak docela narocny vykon.
Vse, co k tomu patri - vitr bez ustati 22 az 36 uzlu, dest, more napadrt..
Lod zatim drzi a to je hlavni.
Tady se na vychode ted bude rozednivat (0740 LT, 1140 UTC)
zdravim,pavel
19.3.2012 Ahoj Honziku,
Pravda, vlny jsou docela velke, na kormidlo a zejména na autopilota - je to dost velky napor. Nicmene mirim na Easter a vypada to, ze bych tam do peti dnu mel byt (zbyva 605 Nm). Dnes foukalo i pres den vice nez obvykle, tzn. 2x gale 34 kn+ , jinak kolem 25 kn stale. Jak to jde pres 29 kn, tak si za to radeji sedam, abych event moc nepochroumal volne lozene veci v lodi - kdyby autopilot nezvladl a lod se objevila v nejake nevhodne poloze k vetsi vlne. Navic - musim si tuto pumpu uz setrit, jinou nahradni nemam a netusim - jak bych ji partyzansky nejak na vode opravoval (urcite hydraulika nejak lepena apod). Vlastne netusim, zda by bylo mozno nekde nechat tu starou, puvodni (Raytheon Autopilot Pump Type 3) oservisovat. Elektricky ji asi nic nebude. Skoncila tak, ze se z ni zacaly ozyvat zvuky - jako by preskakovala nejaka pertinaxova ozubena kola pres sebe. Treba si to ale jen namlouvam a predstavuji si tam nejake takove soukoli. Mozna, ze takovy zvuk dokaze i treba nedolehajici zpetny ventil, ktery tam asi je také. Nebo dokonce vzduch - i kdyz jsem system predtim odzvdusnoval... Fakt netusim a zadny katalog nahr dilu, ci jinou brozuru/nebo rez jsem nikde nenasel. Je fakt, ze jsem na autopilotu dost existencne zavisly a tedy bych mel tusit - co bych udelal, kdyby se i druha pumpa podelala. Hm, asi bych rozebiral... Ale to si treba ted, v tomto kymaceni - ani moc neumim predstavit.
K autopilotu nemam manual. Pripada mi, ze by bylo dobre prekalibrovat, resp. jak jsou funkce rychlosti odezvy a velikost zasahu kormidla - tak se mi zda, ze stavajici default je prilis senzitivni. Proste autopilot moc maka. Kdyz mu zadam jeste rychlejsi odezvu tak dokonce vypadava z kurzu - jak se zblazni. Takze i gale stiha kormidlovat po vetru v defaultu, tzn "Response 1" – coz je na povazenou. Zere to tedy furt moc proudu a velke opotrebeni pumpy jako takove - tedy myslim.
Kdyby Te neco v tomto ohledu napadlo - kazda Tva uvaha, ci doporuceni jsou pro mne cennymi.
Jinak - vitr uz zacina jit vice odzadu - skoro na 175° a budu muset pocitat s nejakym krizovanim po vetru tak, aby mi plachta na hrebenech sikmo jdouciho oceanskeho dmuti neprebihala do vnitrniho stehu, resp na saling.
Jinak nic noveho. Snad jen - ze uz zacinam zase plnit papir poznamkami, co musim oservisovat az budu nekde v klidu, alespon na kotve.
- cerpadlo slane vody
- jedna pisnice hydraul valce rizeni (pod posteli) jde prilis blizko otvoru v laminatu, obcas dre a o sklenena vlakna by se mohla poskrabat. Takze proverit proc najednou v jine poloze a event zvetsit otvor v prepazce
- doplnit olej do hydrauliky rizeni a cely system odvzdusnit
- vymenit alespon 1 otez geny - ty krasne, puvodni - uz nemaji skoro zadnou prutaznost a neustale vrzou. Mozna, ze i to mohlo zpusobit deformaci plastovych valecku v kladkach dole na track cars. Proste zadny naraznik pri tom, kdyz za to cip geny vezme - vse se objevi na kladce (a winsne) jak kdyby tam byl drat. je to hlucne a urcite to nedela dobre ani kolejnici a uz vubec ne laminatu podlahy, do ktere je kolejnice prisroubovana. Zvuky z lana jsou takove - jak kdyby se laminat mel vytrhnout.. Zkusim tedy otez od Lanexu - jestli genu zvladne.
Tak jsem si popovidal a jdu si trochu zdrimnout, abych byl na nocni alespon trochu schopny :-)
Zdravim, Pavel
20.3.2012 S tim pripojenim tady je to tak, ze se pripojim vzdy spolehlive kazdy den. To neznamena v jakykoli cas, ale treba ted k veceru 2000 LT, anebo rano v 0800 LT to chodi jak z praku na nekolik rms. Takze vlastne zadny problem. U nekterych mam uz dokonce neomezeny denni limit, takze si mohu dovolit cokoli - ted uz jen koukam na spotrebu proudu. Musim vypinat inverter, vetrne elektrarny - to vse rusi - a davat vykon vysilace na max, tj. 150W - no a to zere... Zdravim, Pavel
24.3.2012 před Rapa Nui
Ahoj,
Zrovna tu zapadlo slunce a jeste chvili predtim vystoupil na obzor Velikonocni ostrov. Takze - ne snad, ze bych to uz doplaval, ale rano tam uz budu. Fouka jen 7 uzlu, ale docela z priznive strany (ostre proti), ocean je klidny - jen takove to dmuti (ale 2 metry) a plachty drzi, takze kdyz to pujde budu se pres noc dal sunout cca 4 az 4,5 uzlu, abych po rozedneni byl nekde na zapadni strane ostrova, kde budu hledat neco vhodneho k pobytu na ostrove. Je tam udajne nejaky malicky pristav, ale neda se tam bez pilota, tj. nebezpecne utesy a za navedeni a pobyt v pristavu udajne chtěji USD 150 - 250. Takze se rozhodnu az co uvidim - jak by to vypadalo napr s uvazem na boji mimo pristav, anebo na kotve. Takova uvaha a rozhodnuti vsak az na miste, az co uvidim a jak to tam bude "dmout". Ted (0200 UTC) to tam mam jeste nejakych 36 mil.
Dobre rano preji, Pavel
Komentáře vytvořeny pomocí CComment