Po Vánocích strávených doma se vracíme do Jižní Afriky. Zbývá uplout posledních více než 5000 Nm do Karibiku.
Z Haut Bay musíme přeplout do mariny v Kapském Městě k celnímu odbavení. Přestože je neděle, vše vyřídíme a v poledne druhý den máváme přátelům na břehu. Panorama města se Stolovou horou se postupně ztrácí v dálce. V moři spousta lachtanů , kteří se občas pochlubí chycenou rybou. První tři dny příjemné plachtění v zadobočním větru, vlny do 2 m.V zádech máme proud Benguela o síle kolem 1 uzlu. Obrovský asi 15kg žlutoploutvý tuňák ukončil na dlouhé dny potřebu rybolovu. Najednou klepání do lodi. Každý neznámý zvuk nás vždy vyleká. Co se děje? List kormidla od Hydrovane vypadl z hřídele. Naštěstí přivázaný pro jistotu k lodi nyní klepe do její zádi. Zpomalíme a po chvíli je na svém místě. Pátý den v 01:10 jsme na 011°27,8 východní délky což je souřadnice švédského Ellosu odkud jsme před 6ti lety vypluli. Takže jsme přetnuli všech 360 poledníků.
6.až 11. den v zadním větru uplujeme na motýla v průměru 120 Nm. V následujících třech dnech pak celkem 55 hodin musíme motorovat. Poslední den opět hezké plachtění až na kotviště u Jamestownu na Svaté Heleně. Je vybaveno udržovanými mooringy.za 2 libry denně. Doplňujeme naftu vodu.
Po 72 hodinách pobytu na ostrově bychom museli platit 17 liber na osobu, tak raději 12.2. zvedáme kotvu. Vyplouváme na naší nejdelší nonstop plavbu. Příjemné moře, slabý vítr, denně kolem 120Nm.Sedmý den máme 150 Nm na traverzu ostrov Ascencion. Směřujeme na 032°30.0W na rovníku, kde by měla být konvergenční zóna nejužší. Pro případ nouze máme v záloze zastávku na brazilském ostrově Fernando de Noronha.
9. a 10. den nám život komplikují squals ale vítr nepřesahuje 25 uzlů. 13. den se vítr neustále mění. Několikrát předěláváme motýla na dvě kosatky na sobě a zase zpět. 15. den odpoledne jsme 100 Nm pod rovníkem. Přichází rovníkové počasí. Dusno, slabý vítr, různé směry, žádný vítr. Rušíme motýla. Moc nám posloužil v jihovýchodním pasátu po celou cestu ze Sv. Heleny. Ale sundávat na moři dvě kosatky najednou ve dvou lidech je tak trochu akrobacie. Motorujeme i další den, kdy už fouká slabý NNE. 16. den 27.2 v 19:35 GMT překračujeme rovník. Trochu euforie, i Neptun dostává svůj díl. Konvergenční zóna neobyčejně úzká. Máme štěstí. V podstatě jsme jí projeli za 24 hodin. Tak jako pod rovníkem foukal stabilní SE pasát, začíná nad rovníkem foukat pasát NE. Zpočátku slabý NNE Pak 5 dnů v ENE síly 4 a s proudem 0,8 – 1,5 děláme 160 Nm denně. Příjemná plavba končí. Vítr zesiluje na stupeň 6 až 7 a stáčí se k východu. Mlátíme se ve vysokých bočních vlnách Konec dobrý, všechno dobré. Předposlední den pouze na kosatku v klidném moři. V noci již vidíme záři a blížící se světla ostrova. V 05:20 kotvíme v Carlisle. Bay u Bridgetownu na Barbadosu.
Čtyři dny odpočinku v marině v Bridgetownu. Před námi je poslední krok, posledních asi 140 Nm. Tak trochu slavnostní pocit, když se zvedá most a my marinu opouštíme. Ve slabém větru pomáháme téměř celou cestu motorem. Je 18.3.2015 14:00hodin. Spouštíme kotvu u nábřeží ve Fort de France. Kruh se uzavřel. Stisky rukou, objetí.
Je za námi 6 let putování a uplutých 37.121 Nm. Z toho 23.978 Nm pouze ve dvou.
Je za námi 6 let putování a uplutých 37.121 Nm. Z toho 23.978 Nm pouze ve dvou.
Otakar Hons březen 2015
Komentáře vytvořeny pomocí CComment