O lodi s/y Eternity.
Proč mám loď takovou, jakou mám? Nastal čas trochu víc představit moji současnou loď a ozřejmit důvody, které mne vedly k výběru právě tohoto konkrétního typu a velikosti.
Na začátku se musím trochu vrátit v čase. Moje první loď měla 8,6 m na délku, 3m na šířku, ponor 1,3, byla z ocele a tradiční konstrukce, kdy je na první pohled vidět prošlup a šikmá příď vybíhá nad začátek vodorysky. Byl to produkt loděnice De Domp a dodnes jsou tyto lodě k vidění na pobřeží Baltu a Severního moře, i když výroba už dávno skončila. Propluli jsme spolu skoro celý Balt, ale možná znáte pohádku o zlaté rybce. Ženě bylo na Baltu zima a chtěla by jinam, ale zase velkou loď né, ale na tak malé to taky né. Tak jsme to řešili tak, že přilétala na pár týdnů dovolené, kdy jsme lenošili po zátokách a přístavech Švédska, Finska, Polska, Německa nebo Dánska a po zbytek plavební sezóny jsem plul s kamarády na různých přeplavbách. Všechno to celkem fungovalo do doby, než jsem přijal pozvání „Myšáka“ a strávili jsme krásné dva týdny na jeho lodi Kirké poflakováním po Karibiku. Tehdy došlo k zásadnímu obratu a změnám priorit (možná návod kterak „marinizovat“ partnerku?).
Bylo jasné, že nám naše malá loď do Karibiku stačit nebude a že nastanou změny. Protože myšlenka na větší loď ve mně dřímala už poměrně dlouho, byl pro mne výběr celkem jasný. Snad každý, kdo se o jachting zajímá, četl knihu „Sám na lodi kolem světa“, kterou napsal Joshua Slocum. Plavební vlastnosti jeho lodi „Spray“ bylo přesně to, co jsem hledal a také nalezl. Americký konstruktér lodí všech možných typů a velikostí Bruce Roberts má v nabídce řadu lodí s označením Spray. Jedná se o kopie tvaru trupu původní Slocumovy lodě, přenesené do současnosti a přizpůsobené současným možnostem v různých délkách a z různých materiálů. Jedno mají společné, jsou to „longkýly“. To bylo celkem podstatné, protože jsem uvažoval nad tím, že si loď postavím a její následná doprava by s velkým ponorem nebyla bez komplikací. Tak jsem kontaktoval Robertse a nastudoval základní dokumentaci. Otázka zněla, jak dlouhou verzi vlastně požaduji? Přidržel jsem se klasických pouček a rozhodl se pro 12m, nebo chcete li 40 stop.
Další otázka zněla jaké oplachtění? Slocum dodělával za plavby bezan, tak že to asi bude dva stěžně? Byl jsem ponořen do uvažování o všech možných variantách (a že jich je!), když se má žena Eva zcela nevině zeptala, jestli by nebylo jednodušší koupit nějakou hotovou? Já blbec! Okamžitě zadávám do vyhledavače „ Spray 40 Bruce Roberts“ posléze ještě přidávám slovo „steel“ (k hledání lodě se mi osvědčil www.apolloduck.com). No a je to tady zase, co mám vybrat? V Americe jsou lodě levnější, ale když připočtu cestu, není to zas takový rozdíl. Podobné je to v i dalších exotických destinacích a tak se rozhoduji hledat v Evropě. Těch Robertsů tady zase není tolik a tak hledám i podobné typy lodí, dlouhý kýl, ocelový trup. Dal jsem dohromady seznam a vyrazili jsme s Evou podle pobřeží Severního moře a postupně prohlédli několik ocelových lodí. Stále to ale nebylo ono, stále jsme nenacházeli tu pravou. Měli jsme za sebou Německo, Holandsko, Belgii a blížili jsme se k Francii. Zbývala poslední „štace“, belgický Nieuwpoort.
A tady to přišlo. Láska na první pohled, tu musím mít! Nebylo to až tak jednoduché, jednání se vlekla téměř půl roku. Jednal jsem s agentem, který zastupoval prodávajícího. Agent chtěl prodat, nabídl slevu, ale majitel o tom nechtěl ani slyšet. Nakonec to došlo tak daleko, že se agent a majitel odmítli osobně setkat a psali si pouze maily. Jeden byl Vlám a druhý Valon, i to mohlo sehrát svoji roli. Když mi loď předávali, tak mi ji nejdříve předal majitel, ten odešel a přišel agent. Peníze za loď byly vázány v depozitu a teprve po předání a převzetí byly uvolněny pro prodávajícího. Loď jsem viděl poprvé na suchu, ale při předávání byla na vodě. Podmínka převzetí byla kontrola motoru nezávislým technikem. Ten byl nakonec z Holandska, na žádném belgickém se agent a prodávající nedokázali shodnout. No ale bylo zkontrolováno, předáno, podepsáno. Agent se optal, kde budu loď registrovat a co budu potřebovat za „papíry“? Na můj dotaz je-li možné nechat loď registrovanou v Belgii a jenom změnit majitele, odpověděl „no problem“, jenom musíš doložit trvalé bydliště. Ouha, to se na pasech neuvádí. Volal jsem do ČR, aby mi dcera vyzvedla potvrzení o trvalém pobytu na MČ Praha 4, kde jsem mnoho let trvale hlášen. Byl to bez mé osobní účasti neřešitelný problém a potvrzení jsem nedostal. Nakonec pro potřebu belgického úřadu vyhověla karta VZP, tedy přesněji její kopie přiložená k žádosti. Ještě upozornění že loď má povinné ručení platné jeden měsíc od data prodeje, podání ruky a je ze mne majitel. Uf.
Tak co jsem vlastně koupil. Loď byla postavena v roce 1980 v loděnici v německém Wilhelmshavenu, podle plánů Bruce Robertse, typ lodě Spray 40 C, tedy ketch. Délka bez čelenu je 11,98m, s čelenem 13,40m, šířka 4,5m, ponor 1,45m. Váha cca 20.000kg. Loď má zabudovaný italský motor VM o výkonu 54 HP, který pohání kromě lodi samotné také hydraulické čerpadlo, určené k pohonu kotevního vrátku. Kormidlování zajišťuje neobyčejně robustní hydraulický systém napojený na výkonného autopilota. Dále je možné při plachtění po aretaci hlavního kormidla přejít na kormidlování pomocí Windpilota, který by v případě nouze mohl posloužit jako nouzové kormidlo. K samotnému vnitřnímu uspořádání lodě, takeláži a dalším technickým detailům se dostanu někdy v budoucnu.
Zatím Ahoj Standa
A pár fotek ze stavby stěžně a následující plavby z Štětína na Balt a do Kühlungsbornu:
O lodi s/y Eternity
- Podrobnosti
- Napsal Stanislav Bílek
Komentáře vytvořeny pomocí CComment