Začátek
Podělím se s Vámi o jednu novou zkušenost. Kupoval jsem loď v zahraničí a navzdory všem rozumným pravidlům na suchu, pod plachtou, zazimovanou, bez baterií, bez možnosti cokoliv vyzkoušet. Byla možná pouze prohlídka momentálního fyzického stavu.
Všechno se to odehrálo nedávno, o víkendu jsme se vrátili ze Stockholmu i s kupní smlouvou.
Ale popořadě.
Mám kamarády rybáře. Pravidelně pořádají výpravy po evropských vodách. V posledních letech do Španělska na řeku Ebro. Již dříve jsme se bavili také o dalších možnostech rybaření jinde v Evropě. A protože kamarádi ví, že se věnuji lodím a plavil jsem se ve švédských pobřežních vodách, požádali mě o zjištění informací a případně možností udělat výpravu do oblasti Stockholmu a Ålandských ostrovů.
To dnes není žádný problém, stačí se podívat na web. Na sever od nás se zrovna nějak moc lodí nepůjčuje, ale stačí to pro naše potřeby. Ve Stockholmu jsou dvě společnosti Navigare Yachting a Midnight Sun Sailing. Mají podobné lodě, od Firsta 27,7 po Bavarii 46. Navigare má pouze Bavarie a Midnight jednoho Firsta, Dufoury a 1x Oceanis.
Hlavní sezóna je od července do poloviny srpna. To už skoro končí léto a také zde končí školní prázdniny, a jak jsme si při naší poslední plavbě také všimli, začíná padat první listí. Kdo potřebuje teplo a teplou vodu, pro toho je přelom července a srpna ideální. Pro ty kteří mají raději trochu chladnější ovzduší, je pak vhodná doba od poloviny srpna do konce září. Toto období je označováno jako vedlejší sezóna. V říjnu pak končí většina společností s pronájmy lodí a končí i provoz marín. Některé společnosti pak mají v ceníku ještě nižší ceny po zbytek roku, ale to se asi moc pronájmů nerealizuje.
Nová sezóna začíná zpravidla v květnu, kdy se také dávají lodě na vodu. Je zde pravidlem lodě na zimu (až na výjimky) vždy vytahovat, protože voda většinou zamrzá. Někde, jak jsme při prohlídkách marín viděli, byla voda zamrzlá a někde ne.
Ceny pro vedlejší sezónu, tedy od poloviny srpna až konec září, se pohybují od 1400,- do 2000,- EUR + 200,- EUR service pack. Za gumový člun, pro rybáře naprosto nepostradatelný, je další příplatek, za přívěsný motor zrovna tak.
To byla srovnávací základna pro další rozhodování.
Náhodou v době, kdy jsem zjišťoval potřebné informace, jsem dostal od Pavla mail s nabídkou lodě jeho dlouholetého kamaráda. Prodává loď kvůli svému věku, sám na ni již nestačí. Loď je na suchu už druhou sezónu a majitel s ní už nevypluje.
Nebylo to poprvé, co nám přišla nabídka na koupi lodě. Již dříve jsme dostávali maily od Pavla, když se objevilo něco zajímavého. Pavel posílá typy všem svým známým a kamarádům.
Kdo že je Pavel? Úžasně zapálený jachtař a neúnavný podporovatel těch, kdo se rozhodnou poznávat pod plachtami krásy Švédska. Pavel žije ve Švédsku již přes 40 let. Sám si postavil OE-36, na které dodnes pluje. Mám pocit, že pomáhá snad všem jachtařům, které zde potká. Nejednou pomohl i v potížích Rozárovi, který sem do těchto vod velmi často plul. Více o této historii je možné se dočíst v knížkách, které Rozára napsal:" Ve znamení štíra“ a „Ostrov Štírů“ (obě knihy lze koupit v ČANY). Předmluvu k první napsal Ruda Krautschneider a k druhé Jirka Čech.
Pavel rád zamává na každou českou vlajku a tak jsme se s ním také seznámili při naší plavbě na Stora Nassa skärgård (souostroví Studená Zahrada) nedaleko Stockholmu ve vnějším pásu ostrovů. Popisoval jsem toto setkání v druhém díle článků o plavbě: „Sverige - Finland trailersailer trip 2011 - 2.část“. Setkání to bylo velice příjemné a od té doby jsme spolu v kontaktu. Sem tam si napíšeme, někdy se potkáme v Praze. Vždy, když přicestuje do ČR, zajde do ČYKu na kus řeči. Vždyť je také čestným členem. Loni na podzim zprostředkoval prodej lodě „Shipmann 28“ (stejný konstruktér jako u jeho lodi Olle Enderlein. Konstruktér mnoha typů Hallberg-Rassy, několik Najad a mnoho dalších ) manželům z Prahy. Pomohl jim se zazimováním, domluvil marínu na od letní sezóny. Je to taková dobrá duše všech českých jachtařů ve Švédsku. Myslím, že i jeho zásluhou se lodě českých majitelů kolem Stockholmu pěkně množí, a on si dělá legraci z toho, že už to je na založení švédské pobočky ČYKu nebo ČANY ve Stockholmu.
Vrátím se ke svému příběhu. Ten poslední mail s typem na prodej lodi přišel od Pavla z kraje února. Bylo v něm pár fotek:
Caravelle 33, Motorsailer
Tento typ lodi Caravelle 33, o rozměrech 10,3 x 3,1 m, vznikl v sedmdesátých letech konstrukce Endel Aksberg. Endel postavil loď ze dřeva, která byla použita jako forma pro první verzi Caravelle 33. Výroba pokračovala až do 90. let. Od svého vzniku, bylo postaveno asi 200 lodí Caravelle 33 je určena pro otevřené moře a má dobré plavební vlastnosti. Je to dobrá a stabilní loď
Konstruktér: Endel Aksberg
Délka 10,3 m (34 ft)
Šířka: 3,1 m
Ponor: 1,5 m
Vnější olověný kýl 1500 kg
Váha: 5000 kg
Lůžka: 6
Výška v kajutě: 1,8 m
Nádrž na vodu 180 l
Nádrže na naftu 2x180 l
Motor: Mercedes Benz 4 válec diesel
Převodovka: Borg Warner
Rychlost: 8 uzlů
Oplachtění: 39 m2
Teak podlahy v celém celé lodi
Teak střecha kabiny na zádi
Teak zábradlí kolem lodi
Nerezový žebřík na koupání
Topení Trumatic
Velký chladicí box, s akumulací chladu, kompresor na motoru
Autopilot
Elektronický kompas
Hloubkoměr
El. WC, nádrž septik 45 l
Propan vařič
Nová plachta přes kokpit
Dvouosý podvozek možno tahat za traktorem
Loď dostavěl šikovný známý jako životní hoby, který loď stále vlastní a prodává jí vzhledem ke svému věku 78 let.
Loď je velmi dobře stavěná ve Stockholmu, je ve velmi dobrém stavu, pečlivě udržovaná. Loď je ve Stockholmu
Pozdrav
Pavel
Na první pohled dobrá nabídka.
Vzpomněl jsem si na kamarády rybáře. Pro ně by to mohla být dobrá volba - po dvou delších výpravách, nebo cca 5 týdnech chartru v této oblasti, by byli na svém a ještě by měli loď k dispozici, kdykoliv by se jim zamanulo, a měli by možnost volby, kdykoliv změnit plán. Probrali jsme to, nabídka se jim líbila, ale přesto se nakonec se pro tuto variantu nerozhodli, protože v severských vodách ještě nebyli, a tak daleko na moři už vůbec ne. Odpověď byla: "…a co když se nám tam nebude líbit a už tam nikdy nepojedeme?"
Mě ale ta příležitost lákala. Takováto loď se nenabízí každý den. Líbil se mi koncept „od každého trochu“, tj. plachetnice, motorák, hausbót. Vnitřní uspořádání pro delší pobyt je výborné a hlavně umožňuje plout i za špatného počasí v naprostém suchu. Po posouzení parametrů jsem loď vyhodnotil jako velmi vhodnou pro delší plavby kolem Evropy. Kategorie min. B tomu odpovídá. Už delší dobu jsem zvažoval pořídit si něco bytelnějšího pro delší plavby a pobyt na lodi. Caravelle 33 těmto požadavkům plně vyhovuje.
A už jsem plánoval - zpáteční letenka stojí 2800,- Kč, tak proč si neudělat výlet?
Za podívání na zajímavou loď a výlet do Stockholmu je to dobrá cena…
Na místě se uvidí, zda odpovídá popis atd., a pak se rozhodne, zda naši loď vyměníme. Při nabízené ceně je to téměř jedna ku jedné s naší stávající, ale samozřejmě provoz, údržba a kotvení budou pak dražší.
Článek od Libora S. (1.4.2015)
Fotografie ve větším rozlišení najdete v Galerii obrázků na Jachting.info.
Článek od Libora S. (1.4.2015)
Fotografie ve větším rozlišení najdete v Galerii obrázků na Jachting.info.
Komentáře vytvořeny pomocí CComment