Jimmy Cornell anglická renomovaná autorita pro rekreační plavbu sestavil na základě svých mnohaletých zkušeností desatero, kterého by se měl držet každý, kdo si chce užít svou dálkovou rekreační plavbu s minimem problémů.
1. Vyber dobrou loď, která ti zcela vyhovuje
Mnoho lidí kupuje lodě, které se neslučují s jejich požadavky, buď jsou příliš malé, nebo často přehnaně veliké, které jsou pak pro méně zkušené nebo nepočetné posádky těžko zvladatelné. Mezi rozhodující faktory patří vhodné uspořádání paluby, chráněný kokpit, snadná obsluha a refování plachet nejlépe z kokpitu, přístupnost motoru, jeho dostatečný výkon a kapacita naftových tanků. Základní prvky výbavy musí být snadno přístupné pro opravy. Kormidlo a kormidelní převody musí být dobře chráněné před poškozením. Záchranný ostrůvek musí být přístupný, loď musí umožňovat snadné vytažení člena posádky ve vodě (záďové plato s koupacím žebříkem). V podpalubí musí být dostatek úložných prostor, minimálně jedna kóje, ve které může odpočívat nesloužící část posádky za jakéhokoliv počasí, kuchyně musí být kompaktní a plně funkční i ve zhoršených podmínkách. Výhodou jsou záložní a alternativní zdroje elektrické energie, dobrý autopilot, nejlépe ještě zálohovaný větrným autokormidlem.
2. Odhadni dobře sebe i svou posádku
Sladěnost posádky je základem pro pohodovou plavbu. Volba posádky je velmi důležitým faktorem, který může přinést během plavby více problémů než ostatní nástrahy. Je velmi riskantní vyplout na dlouhou plavbu s někým neznámým. Problematickou osobu raději odmítni hned, nespoléhej na to, že se něco později usadí. Stejně tak je pro delší přeplavby důležité, aby měl skipper v případě nějaké nenadálé události svého zástupce, který bude schopný loď minimálně dovést do nejbližšího přístavu (časté jsou případy plaveb manželských párů, kdy jeden z partnerů ze zdravotních příčin není náhle schopen dále řídit loď a druhý to neumí). Nevěř novým členům posádky, dokud si důkladně neprověříš jejich schopnosti. Nový člen musí být vždy poučen o všech palubních a bezpečnostních procedurách ještě před vyplutím. Finanční závazky by měly být jasně deklarovány předem v písemné oboustranně stvrzené dohodě. Harmonie a disciplíny lze dosáhnout dodržováním odpovídajícího režimu stravování, pravidelných hlídek, spravedlivým rozdělováním úkolů, trváním na dodržování pořádku a vzájemného respektu mezi všemi členy posádky.
3. Snaž se nebýt ve špatný čas na špatném místě
Ignorance, nezkušenost a toužebná přání přímo přitahují špatná rozhodnutí. Problémové oblasti pro jednotlivá roční období jsou dnes velmi podrobně popsány a pokud je člověk při plánování tras respektuje, lze riziko plavby v extrémním počasí silně eliminovat. Důležité je neuspěchat vyplutí, nebýt v časovém stresu, být připraven pozměnit trasu do jiné destinace, nebo naopak včas opustit kotviště, pokud zde začne být stání nebezpečné. Na palubě musí být vše bezpečně uloženo nebo připevněno i při plavbě na krátké vzdálenosti, plachty musí být včas refovány a v takovém stavu, aby vydržely silné větrné poryvy. Posádka musí mít dobré nepromokavé oblečení, použitelné a dosažitelné bezpečnostní pásy a vesty. Na překonání špatných podmínek je třeba také připravit dostatek jídla, horkých nápojů do termosek, zvážit předem navigační a únikové možnosti regionu aj.
4. Nepodceňuj přípravu plavby
Vše na lodi od vrcholu stěžně až po kýl musí být pečlivě a pravidelně kontrolováno a udržováno v dobrém technickém stavu. Plachty i motor musí být pravidelně odborně revidovány. Poškozené, nebo korodující díly musí být vyměněny, nelze čekat až doslouží nebo se zcela zničí. Snadná oprava nebo úprava může kolikrát zabránit pozdějším mnohonásobně rozsáhlejším škodám.
Z hlediska navigace je třeba trase věnovat pečlivou přípravu. Nikdy nepřestávej za plavby pozorovat okolí. Trasu vol tak, aby bylo možné se v případě nebezpečí včas uchýlit do bezpečného přístavu. Nevplouvej na neznámá kotviště nebo do neznámých přístavů během noci. V odlehlých a nefrekventovaných destinacích ber informace z papírových nebo elektronických map s rezervou. Údajům GPS důvěřuj, nicméně na ně nespoléhej a ověřuj je jinými navigačními metodami.
5. Jen vítr je svobodný…
Odhadni dobře své finanční možnosti. Dnes už nelze plout tak, jako tomu bylo před desítkami let, kdy ještě nebylo nutno platit takovou spoustu přístavních, kotevních a plavebních poplatků. Destinace nyní dovolují celou řadu dalších vyžití (výlety do okolí, místní exkurze, doprava domů nebo po okolí), které dále zvyšují náklady na plavbu. Nemluvě o nečekaných opravách, ty lze však minimalizovat dobrou technickou přípravou lodi. Nelze zapomínat i na náklady na případné nezbytné lékařské ošetření, i zde může včasná prevence často ušetřit lodní kase. Plavbu raději předem konzultuj se svou bankou a zjisti možnost finančního výběru ve všech destinacích. Používej více karet s omezeným limitem výběru, měj v pohotovosti čísla pro jejich zablokování. Nenos všechny karty u sebe. Měj připravenu malou část v hotovosti. Pokud tebe nebo posádku někdo ohrožuje, neklaď odpor a neváhej tuto hotovost vydat.
6. Buď ve střehu a soběstačný
Názor mnohých příbřežních jachtařů, že když se něco pokazí, vždy je na blízku někdo, kdo je schopen to opravit, ti bude k ničemu uprostřed oceánu. Žádost o pomoc by měla být tvoje poslední, nikoliv první možnost. Motor je velmi důležitá součást lodi, zaslouží si zvláštní pozornost. Pravidelně jej vizuálně zkontroluj při každém jeho startu, když předtím neběžel více jak 24 hodin. Po každém nastartování zkontroluj, zda vytéká voda z chladícího vývodu. Pravidelně kontroluj stav oleje, chladící cestu, kontroluj únik oleje v okolí vstřikovačů, filtrů a vodního čerpadla. Při souběžné plavbě na motor i plachty pravidelně vyrovnávej boční náklon lodi, aby mohl olej cirkulovat celým motorem. Po několika hodinách plavby motor vždy zastav, vizuálně jej zkontroluj a ověř stav oleje. Měj připravenu sadu náhradních dílů, pokud pluješ do vzdálených destinací.
7. Důvěřuj svým schopnostem
Pravidlo číslo jedna zní - nepanikař! Snaž se zachovat klid, zvaž krátce všechny své možnosti v dané situaci, stanov si plán a potom teprve jednej. Věřit si je důležité, přecenit se je ale nebezpečné. Moudrý navigátor je pokorný a ví, že moře nezná slitování. Navigační znalosti jsou vždy cenné, neboť loď popluje dál navzdory poruše GPS, mapového ploteru, radaru či jiné elektroniky. Slepé kormidlování na waypoint bez pozorování okolí je nejčastější příčinou ztroskotání. Často je trasa volena příliš blízko nebezpečí, stačí pak malý chybový vliv (změna větru při větrném kormidlu, nebo mořský proud) a dílo zkázy je dokonáno. GPS může být nebezpečnou hračkou kapitánům, kteří přeceňují její možnosti a riskují, protože bezmezně věří tomu, že vědí, kde se právě nalézají.
8. Buď v bezpečí na moři i u břehu
Osobní bezpečnost je stále nejdůležitějším faktorem při dálkových plavbách. Útoky pirátů naštěstí nejsou zatím tak časté a oblasti pirátských aktivit jsou dobře známé. Je dobré se jim pokud možno vyhnout. Krádeže jsou mnohem rozšířenější. Bránit se lze plavbou ve flotilách, netrávit více jak jednu noc na pochybném kotvišti. Globálně však lze hovořit o zanedbatelném podílu incidentů, který nemusí nikoho odrazovat od plavby, která stále zůstává jedním z nebezpečnějších způsobů cestování. Bezpečnost se však týká mnohem více nekompromisního dodržování bezpečnostních zásad. Autor trvá na zákazu svévolného opuštění kokpitu někým z posádky, močení mužské části posádky přes relingy ať už ve dne nebo v noci. Doporučuje ponechat na zádi připravený koupací žebřík tak, aby jej bylo možné z vody spustit a dostat se tak na palubu. Ráhno a spinakrový peň jsou zajišťovány v pracovní poloze kontra otěžemi, aby nemohlo dojít k jejich samovolnému přehození. Během nočních hlídek není dovoleno číst ani poslouchat hudbu. Osvětlení znemožňuje noční pozorování okolí a mnohdy včas rozpoznaný cizí zvuk může zabránit neblahým následkům (třepot plachet, kvílení motoru, nebo tření jiné mechanické části, velrybí funění nebo hluk jiné lodě proplouvající poblíž apod.)
Ideální je plout ve skupince tří až šesti lodí, které jsou ochotné přizpůsobit navzájem rychlost plavby. Stále dodržujte vizuální kontakt, nejlépe pomocí radaru, nepoužívejte v noci vrcholová světla na stěžni viditelná daleko mimo dosah konvoje. Udržujte v pohotovosti radiové spojení na dohodnutém kanálu nejlépe s vyvedeným mikrofonem do kokpitu. V posádce by stále měl být někdo, kdo bude monitorovat kanál. Pokud se na pravidelně kontrolovaném radaru objeví podezřelá loď blížící se ke konvoji, konvoj se musí co nejdříve shluknout. Minimálně jedna loď by měla být vybavena satelitním telefonem s možností spojit se s námořními autoritami okolních zemí a požádat je v naléhavých případech o pomoc. Na břehu by měla být dále dohodnuta osoba, která bude pravidelně dostávat hlášení o poloze a bude schopná v případě nebezpečí odtud zorganizovat odpovídající pomoc. V případě napadení neklaďte odpor, vyhýbejte se očnímu kontaktu a jakékoliv aktivitě, která by mohla vyvolat agresi. Mějte pro tyto případy vyhrazenu nějakou částku v hotovosti, případně odevzdejte část cenností, zatímco zbytek pečlivě ukryjte.
9. Najdi pro sebe nejvýhodnější a nejjednodušší způsob plavby
Plavba může probíhat kontinuálně, případně po etapách, kdy loď zůstává uložená na bezpečném místě nejlépe na břehu, mimo oblasti tropických bouří. Posádka se pak vrací dočasně domů. Plavba může být přerušena, nebo pozměněna právě z důvodů vyhnutí se období s nepříznivým počasím. Někdo preferuje dlouhé plavby, cílem je pro něj samotná cesta, nikoli její finální cíl. Jiný má omezené časové možnosti a chce maximálně pobýt v nějaké zajímavé lokalitě. Potom může využít speciálních lodí přepravujících jachty do a z těchto destinací, nebo pronajmout loď přímo v takové lokalitě. Zkrátka cest je mnoho, je třeba jen najít tu, která nejvíce vyhovuje.
10. Přizpůsob svůj životní styl
Vedle již uvedených faktorů ovlivňujících plavbu (výběr vhodné lodi, posádky atd.) je velmi důležité a pro mnohé nestravitelné umět se přizpůsobit novému životnímu stylu a jiné mentalitě, které je třeba během plavby a života na lodi přijmout. Zvolit cestování lodí jen proto, že je to výhodný způsob poznávání světa není dobré. Mnozí lidé nejsou schopni a mnohdy ani ochotni oprostit se od svých suchozemských návyků a přijmout zcela tento nový styl života. Problém vyvstává zejména při dlouhých přeplavbách. Autor silně doporučuje všem, kteří nejsou zcela s životem na moři ztotožněni a chystají se na delší plavbu, se nad tímto momentem vážně zamyslet.
Volně podle YW přeložil Petr Sládeček
Desatero dálkové plavby
- Podrobnosti
- Napsal MB
Komentáře vytvořeny pomocí CComment