Podle Yachting Monthly 

Poznámka: Na přání ctěného čtenářstva zařazuji také kapitolu Zkouška na vlastní lodi. Najdete ji na konci článku.
 

Dobré plachtění 

Nemusíte neustále plachtit jako závodníci, ale za plavby věnujte pozornost trimování plachet. Pokud má loď vozík otěže hlavní plachty, používejte ho. Také dbejte na správné umístění vozíků otěží genoy podle směru, jakým plujete na vítr.
Všichni zkoušející nesnášejí, když jsou plachty vytrimovány nedbale. Dbejte na to, aby posádka používala vozíky a měla je správně umístěny, aby twist hlavní plachty byl správně nastaven pomocí kikingu a otěže. Hlavně ale neplujte s přeplachtovanou lodí. Je to jasným znamením, že nemáte dost zkušeností. 

  
 

Priority

Před tím, než GPS osvobodila navigátory, lidé dost často neudělali zkoušku, protože takzvaně „pluli s navigačním stolkem“, než aby vedli loď. Protože kandidáti předpokládají, že zkouška bude jakýmsi testem „správných navigačních praktik“, usadí se u navigačního stolku, zatímco by měli být na palubě a řídit činnost, případně sledovat loď, která se objevila za zádí a každým okamžikem je větší a větší. Co myslíte? Nic se nezměnilo. U nových adeptů je to stále velký problém.
Tajemství spočívá v dobrém plánování a v následném co nejčastější zaskočení k navigačnímu stolku. Tam člověk krátce porovná situaci s mapou a už zase uhání do kokpitu, aby vedl loď. Vsadím libru proti penci, že právě tohle děláte, když nemáte na palubě zkoušejícího, takže se s důvěrou vraťte ke své obvyklé praxi. Tohle je obzvlášť důležité v noci ve vodách s velkým provozem. Neúspěšný kandidát se často sám vyřadí tím, že ztratí orientaci, když nevidí věci ze správné perspektivy – tu ovšem najde jen na palubě.

Navigace

Každý zkoušející má vlastní přístup k využití elektroniky. Já osobně chci vidět, že můj kandidát používá moderní navigační přístroje (včetně mapového plotteru, pokud je k dispozici) jako běžnou součást navigace. Myšlenka, že použití GPS je jakýsi způsob podvádění (jak říkal jeden kandidát), je pro mě nepochopitelná. Téměř určitě budu v nějakém okamžiku vyžadovat klasickou navigaci, abych viděl, jak snadno si kandidát poradí s tím, co hodně lidí považuje jen za záložní dovednosti. Pokud mě jeho výkon nepřesvědčí, musí si to zopakovat.
S mapami se naučíte pracovat jen tak, že je budete používat. Žádné šprtání na poslední chvíli nenahradí týdny jejich běžného používání. Vynášení tradičních fixů je stále užitečné a důležité. S GPS-kami všude kolem nás to děláme, jen když elektronika selže. Viděl jsem člověka, kterému trvalo 15 minut, než mezi dalšími světly našel tři objekty a pak vynesl náměry do mapy. Jachta mezi tím uplula více než dvě míle…
Je naprosto nezbytné řádně vést lodní deník, i když navigujete pomocí velkého plotteru. Pokud GPS z jakéhokoli důvodu selže, tak bez deníku jsi, kamaráde, ztracen. A zkouška, zcela oprávněně, taky.

  
 

Ujměte se velení

Jednou z nejdůležitějších otázek na examinátorském seznamu je, jak dobře si kandidát vede při velení. Pokud mu to jde dobře, tak si nejspíš ani nevšimneme, že velí, že posádka ví, co se od ní čeká, a že skipper jen tiše kontroluje, zda to dělají. Dobré velení zřídkakdy znamená štěkání rozkazů a nikdy nespočívá v ignorování všech na palubě; být Yachtmasterem znamená zejména být dobrým velitelem. Zaprvé musíte důvěřovat svým znalostem a schopnostem a ne se obávat takových drobností, jako je vyvazování na bóji. Jedině tak můžete uvažovat o tom, co špatného se může přihodit těm chudákům na přídi o půlnoci za bouře.

Klasické dovednosti

Většina lidí se domnívá, že úspěch u zkoušky je založen právě na nich. Ve skutečnosti základní dovednosti zkoušejícímu pouze pomáhají ve vytvoření názoru na kandidáta. Obecně nejde o nic strašného, pokud jeden manévr nevyjde nejlépe. Dokonce i nasednutí na dno je často zajímavější tím, jak si s tím kandidát poradí, než tím, že k tomu došlo. Konec konců nikdo není dokonalý, obzvlášť pod tlakem faktu, že jde o zkoušku.

  
 

Muž přes palubu

Efektivně a s jistotou provedený manévr muž přes palubu vypovídá hodně o kandidátově schopnosti ovládat loď, ale nemusí znamenat konečnou, když manévr nevyjde zcela perfektně.
Examinátoři nemají rádi chyby. Je možné přimhouřit oko nad chybami udělanými pod tlakem; tenhle manévr je toho příkladem. Pokud loď propluje kolem MOB s plnou hlavní plachtou (pozn. překl.: plnou větru, tedy v tahu), a zkoušející se zeptá, co bylo špatně, mnoho kladných bodů vám nepřinese, když řeknete: „Pluli jsme moc rychle.“
Zkoušející si poznamená: „Kandidátovou specialitou je říkat, co je zcela zřejmé.“ Pak poněkud sklesle postoupí k dalším věcem.
Ovšem pokud řeknete: „Nejradši bych si nafackoval, protože jsem plul proti větru moc daleko a nepodařilo se mi vylít hlavní plachtu. Pokoušel jsem se stoupat proti větru, ale špatně mi vyšlo přiblížení,“ bude na vás zkoušející pohlížet shovívavěji, zvláště pokud usilujete o úroveň Coastal.  

Vyvázání lodi bokem

Když jsem pravidelně zkoušel instruktory, často jsme pluli k Pool Quay (přístavní molo – bez pontonu) krátce před zavírací hodinou. Vyskočil jsem z lodi hned, jak se dotkla pilířů mola, a řekl: „Postarej se o ni skippere, já si dám jedno rychlý.“ Dal jsem si ho a vrátil se za deset minut. Pokud byla loď úhledně vyvázána čtyřmi lany s konci na mole, s deskou mezi fendry a molem, urovnanými plachtami a posádkou, která odpočívá nebo vaří, kandidát udělal velký krok k tomu, aby u zkoušky uspěl.
Pokud jsem je našel diskutující o tom, zda „druhý konec použít jako spring“, a tápající v okolní tmě, náš hrdina na tom nebyl tak dobře. Vytvořte si systém a naučte se ho používat.  
… a nezapomeňte!

Vyvazování k bóji a kotvení

Vyvazování k bóji a kotvení pod plachtami by nemělo pro kandidáty představovat problém. Pokud jste na pochybách, spusťte hlavní plachtu.
Tohle jsou dovednosti úrovně Day Skipper, takže pro kandidáta na Yachtmastera by neměly představovat problém. Při těchto manévrech na plachty nejdříve zjistěte, zda směr větru a proudu jsou shodné, nebo jsou proti sobě. Pokud máte štěstí a jdou proti sobě, spusťte hlavní plachtu a připlujte proti proudu, vylévejte vítr z přední plachty, případně se pližte na holý stěžeň. Pokud je to s větrem a proudem jinak, nikdy nezapomeňte na staré rčení – jsi-li na pochybách, spusť hlavní plachtu.

Meteorologie

S tím, jak se předpověď počasí stává podrobnou a dostupnou, setkávám se s omezenou schopností kandidátů porozumět tomu, co se bude dít, a aktivně zprávy používat. Kdokoli, kdo nedokáže popsat typický sled oblačnosti tlakové níže v severním Atlantiku, ode mě nezíská žádné body. A neschopnost porozumět základům vzduchových hmot přinese černý puntík. Mezi zkoušejícími je oblíbené dát kandidátovi synoptickou mapu a požádat ho o analýzu. Připravte se na to.

Pilotáž (terestrická navigace)

Hodně kandidátů vytvoří vynikající plavební plán* pro vplutí do neznámého přístavu. Mně se to líbí a spousta zkoušejících to přímo miluje. Osobně ovšem preferuji pár poznámek na příslušné mapě, kterou si vezmete do kokpitu a zatížíte klikou od vinčny. Ovšem potkal jsem zkoušející, kteří by se zděsili, kdybyste vzali mapu do kokpitu. A teď to máte. Udělejte to, co vám nejvíce vyhovuje, ale buďte připraveni to zdůvodnit. Ostatně tohle platí vždy. Zkoušející chce vidět, co skutečně děláte, a ne nějaké fantazie, které jste si vymysleli, protože se domníváte, že je chce slyšet. To je taktika nejistého kandidáta a často selhává.
* plavební plán – Anglický výraz pilotage plan by se asi dal nejlépe přeložit jako plavebně-navigační příprava pro terestrickou navigaci. Sami vidíte, že určité zjednodušení tohoto neohrabaného výrazu je namístě.

Colreg

Tady neexistují žádné zkratky, tohle prostě znát musíte. Není těžké si na to najít čas.
Pokud je ve hře MCA, může to skřípat. Po zkoušejících se chce, aby v tomto tématu vyžadovali vysoký standard. A pro kandidáty neexistuje důvod, když vědí, že je zkoušející potrápí, aby si pravidla nevypálili do mozku. Nejlepší cestou, jak se stát „zkoušce odolným“, je investice do publikace A Seaman’s Guide to the Rule of the Road, která je dostupná u všech dobrých prodejců nebo na Bookharbour.com. Umístěte ji na nápadné místo na lodní toaletě několik měsíců před zkouškou a věnujte každý den pět minut času tam tráveného čtení obsahu. Kniha vám učení hodně usnadní a není důvod toto zasedání nevyužít.
 

Zkouška na vlastní lodi

Yachtmasterem se můžete stát, aniž byste šli do jachtařské školy. Líbí se mi, když kandidát požádá, aby byl zkoušen bez kurzu, na vlastní lodi. Nedělejte si starosti, pokud vaše loď nesplňuje požadavky pro charter. Žádný takový zákonný požadavek neexistuje. Většina mých lodí požadavky také nesplňovala a mě to vůbec netrápilo.
Jakožto zkoušející chci vidět, že víte, co je podstatné, že vám to myslí a myslíte sami za sebe. V den zkoušky musí jachta být čistá, upravená a taková, jak má správně loď vypadat. Čistá vodoryska, upravené perzeniky, které nevypadají jako pták se zlomeným křídlem, lana pečlivě stočená, úplné mapy oblasti, kde bude zkouška probíhat, jídlo a svačiny za plavby připravené a – ovšemže – vše potřebné fungující.

Přeložil

 
Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu