Volně podle https://sailingbritican.com/sailboat-maintenance-checklist/.
Poznámka překladatele: Jedná se spíše o jednoduché vodítko pro každodenní údržbu. Lze s úspěchem pochybovat o tom, že například teplota v ledničce je důležitější než stav oleje v motoru, fungování pozičních světel a podobně. I když, teplé pivo… :-)
Seznam úmyslně neuvádí kontroly, jejichž periodicita je nižší (stav elektroinstalace, záchranného ostrůvku, rozvodu plynu atd.).
Pokud máte loď delší čas na jednom místě – ať už v maríně nebo na kotvě – nebo na lodi žijete a používáte její zařízení, existuje několik věcí, na které je třeba dohlížet.
1. Prohlídka bilge
Každý den nebo alespoň jednou za pár dní prohlédněte kýlovou stoku, zda v ní není voda, olej nebo palivo. Je dobré často zvedat podlážku v hlavní kajutě a přesvědčovat se, že v bilgi je sucho. Hodí se dělat to po silném dešti a po každém spuštění motoru nebo generátoru, pokud tento delší dobu neběžel.
Tip: Nejdříve byste měli tekutinu v bilgi ochutnat. Je to sladká nebo slaná voda? (Nebo dokonce jiná kapalina?) S průsakem sladké vody se dá něco dělat; slaná voda může znamenat velký problém.
2. Vyzkoušejte bilgovou pumpu a ujistěte se, že je přepnutá na automatické zapínání
Nefunkční bilgová pumpa může ohrozit zdar plavby. Některé lodi mají motor, baterie a další citlivé systémy pod čarou ponoru. Průsak vody se může velice rychle změnit v katastrofu, pokud se pumpa nespustí.
3. Zkontrolujte vstupní sítka primárních okruhů mořské vody
Pokud používáte generátor, klimatizaci, topení, ledničku nebo jakékoli jiné zařízení, které vyžaduje mořskou vodu, aby chladicí systém fungoval, potřebujete kontrolovat vstupní sítka. Je zajímavé, že v některých mořích nebývají se sítky problémy (např. ve Středomoří či Karibiku), ale jinde je nutné je čistit třeba i každý týden (např. u východního pobřeží Ameriky).
4. Zkontrolujte, že voda v primárních chladicích okruzích správně proudí
Přesvědčte se, že chladicí voda z klimatizace, topení, ledničky či generátoru normálně vytéká z lodi. Pokud není vody dostatečné množství, může to znamenat velký problém.
5. Kontrolujte množství pitné vody
Pokud je na lodi čerpadlo pitné vody (tlaková voda), může příliš nízká úroveň hladiny znamenat, že čerpadlo přestane fungovat. Jeho zprovoznění může zabrat spoustu času. Taky je dobré hlídat spotřebu pitné vody, aby vám nedošla v nejnevhodnější okamžik. Tady může pomoci odsolovač.
6. Každý den kontrolujte stav nabití baterií
Ať už používáte (elektrický) generátor, solární panely, větrný generátor nebo jakýkoli jiný způsob dobíjení, čiňte tak pravidelně, aby úroveň nabití nikdy příliš nepoklesla.
7. Kontrolujte teplotu ledničky/mrazničky
Účinnost ledničky záleží na teplotě okolního moře. Jiné nastavení budete potřebovat ve Středomoří a jiné v Karibiku.
8. Kontrola generátoru
Pokud používáte generátor často, měli byste ho kontrolovat alespoň jednou týdně. Zkontrolujte olej, množství vody, řemen a celkový stav – netěsnosti, špínu atd.
9. Zapněte odsolovač alespoň jednou týdně, i když sladkou vodu máte
V závislost na systému, který používáte, byste měli odsolovač spustit alespoň jednou za 7 až 12 dní. Na kotvě to nebývá problém, ale při stání v maríně se na to zapomíná.
10. Kontrolujte kotvu a v maríně vyvazovací lana
V čisté vodě není problém se ke kotvě potopit a zkontrolovat ji. V místech s výrazným přílivem/proudy se kotva může uvolnit. Fakt, že už několik dní drží, ještě neznamená, že to tak zůstane. Prohlédněte taky řetěz. Ten se může o skály nebo korály předřít.
V maríně kontrolujte pravidelně vyvazovací lana – zejména v přílivových oblastech. Kontrola je taky namístě, když vítr zesílí nebo přichází bouře. Taky zkontrolujte fendry – mají tendenci neočekávaně vyskočit z místa mezi lodí a molem.
Přeložil
Komentáře vytvořeny pomocí CComment