Škoda, že se omezil jen na ruční svítilny. Článek dělá dojem náborového tisku, ale uváděné parametry mohou posloužit pro porovnání při výběru. Světelné diody rychle opanovaly trh, nejprve jako osvětlení v malých spotřebičích, a náhle se překvapivě objevily v reflektorech aut, ale také jako úsporné kotevní světlo nebo vodotěsné osvětlení kokpitu.
Nejen technologie kráčí vpřed, ale i výrobci se rychle mění a tak se běžně stává, že výrobce či dodavatel, většinou z východu, v okamžiku, kdy zboží v kontejnerovém množství dorazí do Evropy, již neexistuje. Jak potom porovnávat a hodnotit? Přesto, ledkové svítilny jsou všestranně praktické, i když některé se brzy stávají topidlem.
Větší mají více než jednu ledku, až sedm, zabudovaných do reflektoru, tak jako u žárovkové svítilny. Efektivnější jsou svítilny, které místo rovného skla mají čočku, která světla ledek soustředí.
Cenové rozpětí je velké. Dražší modely odpovídají trojnásobku halogenové svítilny včetně olověného akumulátoru. Problémem zůstává produkované teplo, které u špatně konstruovaného tělesa svítilny může způsobit, že po 20 minutách svítilnu neudržíte v ruce. Není totiž pravdou co tvrdí výrobci, že diody neprodukují teplo. Pravdou je, že oproti dosavadním prostředkům jsou několika násobně efektivnější. Jejich nevýhodou je, že vytvořené teplo musí být odvedeno.
Není tajemstvím, že po delším používání ledky tmavnou. Zahřívání diod zhoršuje jejich výkon. To je nutno brát v úvahu např. pro použití jako poziční světlo. V zájmu ochrany vysoko výkonných diod před přetížením někteří výrobci zaprogramovali t.zv. turbomodus.. Ten v prvních třech minutách zapne na světelný tok 1800 lumenů a poté automaticky sníží o 600 lumenů. To může být nepraktické, ale má význam pro životnost svítilny.
Jiní zapojují indikátor baterie, který signalizuje jak dlouhá je ještě doba možného využití. Pokrokoví výrobci svítlen vkládají výkonné polovodiče. Z jednoho čipu vychází světlo až o 910 lumenech při výkonu 12 W. Uvážíme-li, že ve svítilně žhne současně šest čipů, je jasné, že taková svítilna nepatří k nejúspornějším, i když je označena LED. Pokrok je ale vidět z přirovnání: Ruční svítilna s klasickou halogenovou 60 W žárovkou dává světlo asi 1500 lumenů, tedy 25 lumenů na Watt, tedy trojnásobek při stejné spotřebě proudu..
Oproti starému provedení svítilny lze u nové očekávat životnost 40 tisíc hodin.Výrobce Cree uvádí, že jeho ledka ještě po 50 tisících hodin svícení bude mít ještě 70 procent původní výkonnosti.
Dvouletá garanční lhůta je proto víc než dostačující. Necháte-li svítilnu svítit denně celou noc – kdož by svítil při denním světle – vydrží mu 15 let. Předpokladem ale je, že má účelné zabudování., což není vždy splněno.
Prokázal to jeden pokus. Koupili ruční svítilnu, dokonce značkovou, svítící do 300 m, za 40 Euro. Výsledek? Po rozšroubování bylo zjištěno, že dioda nemá chlazení, ani potřebnou elektronickou regulaci proudu. Při použití akumulátoru vyššího napětí život diody rychle skončí.
Problém, který u kvalitní značky je odstraněn elektronikou a vhodným akumulátorem, spolu s vedlejším efektem, že výkon se zvedne o 600 lumenů. Takže platí „za hodně peněz hodně muziky“. Cena až 600 Euro za svítilnu je hodně peněz. Stojí však za úvahu. Až na výjimky jsou drahé svítilny vodotěsné. Takové pocházejí většinou od dodavatelů vojsku a policii a jsou proto i spolehlivé, trvanlivé a stabilní.
Zůstává už jen otázka zítřku. Kdy se objeví svítilna lepší a cenově výhodnější? Nevyplatí se počkat na na příští generaci? V příštích létech můžeme očekávat ztrojnásobení výkonu při stejné spotřebě proudu, při klesajících cenách. Proč však čekat, když již dnes nabízený výkon je dobrý. A kdo chce šetřit, pořídí si výběhový model, protože to co je rok, dva roky staré, není špatné.
Tak to napsal Martin Sebastian Kreplin v německém YACHT č.20/2012.
Komentáře vytvořeny pomocí CComment