fbpx
Jeremy Wyatt, ředitel World Cruising a zkušený jachtař, vypráví, co se naučil, když (v rámci ARC Rally) pomáhal tisícům posádek přeplout Atlantik.

Yachting World, leden 2020



Na lodních výstavách a seminářích jsem se často bavil s potenciálními jachtaři. Pravidelně se mě ptali: „Jaká je ideální loď pro přeplavby?“
Na tuhle otázku není možné dát jednoduchou odpověď, protože mnohé závisí na přístupu a ambicích (a také rozpočtu) tazatele. Jaká je tedy moje odpověď na tuhle ošidnou otázku?

Zaprvé, z mého pohledu v současnosti nejsou špatné lodi; výrobci by zkrachovali, kdyby vyráběli špatné lodi. Lidé, kteří uvažují o (dlouhých) přeplavbách, musejí pochopit, že lodi jsou rozdílné, a různé typy jsou uzpůsobeny různým – specifickým typům plavby.
Například katamaránů v posledních letech hodně přibývá. Poskytují spoustu životního prostoru, snadný přístup ke koupací plošině a k dinghy. Jsou velice vhodné pro plavbu v pasátech a k dlouhým přeplavbám. Nicméně – a to je velice důležité – stojí výrazně více; mají dva trupy, dva motory (a často jsou vybaveny generátorem). Stání v maríně je však šokem pro peněženku v případech, kdy se poplatky účtují na základě čtverečních metrů. Nemluvě o obtížnosti nalezení místa, kde je možné katamarán jeřábovat.

Pokud tedy zamýšlíte trávit důchod návštěvami zapadlých přístávků v Bretani, Irsku a Skotsku, katamarán není tou pravou lodí pro vás. Výběr ideální jachty je podobný výběru správného koně pro zamýšlený závod.

Jak se ovšem vyznat v labyrintu možností?
Stanovte si rozpočet a držte se ho. Mějte na mysli, že kupujete-li starší loď (deset a více let starou), budete muset mít rezervu pro opravy, údržbu a dovybavení lodi. Smysluplnou výší rezervy je 30 až 40 % kupní ceny.

Jednotrupou loď, dvoutrupou nebo dokonce třítrupou? To je věcí osobních preferencí. Pamatujte, že oblast zamýšlené plavby je určující pro výběr lodi.
Kupte největší loď, jakou si můžete dovolit. Loď se stane vaším domovem, možná dokonce na roky. Život na lodi má být pohodlný a snadný. Rozdíl ve velikosti vnitřního prostoru mezi čtyřicetistopou a pětačtyřicetistopou lodí je podstatný. A všechen ten prostor se bude hodit. Pohodlí mějte stále na mysli. Pro jachtaře, kteří pomýšlejí na dlouhé přeplavby, navrhuji, aby upřednostnili pohodlí (případně) na úkor plavebního výkonu lodi.

Občas se mě lidé ptají, jaká by byla moje ideální loď.
Znovu, to záleží na oblasti plavby. Kdybych plánoval klasický okruh z Evropy/Středomoří do Karibiku a zpět, a pak dále plachtil v Evropě, určitě bych sáhl po nějaké lodi z moderní produkce. Ty dobře plachtí, mají promyšlený pohodlný interiér a jsou dostupné. Fakt, že Beneteau je největší světový výrobce lodí, má svůj důvod. Každý rok jich na ARC vidíme spoustu. 
 

Ovšem kdybych plánoval tří- až čtyřletou plavbu kolem světa, pravděpodobně bych změnil názor a volil loď s větším výtlakem – částečně zákaznický cruiser. Je uklidňující, když vám bytelně postavená loď dodá pocit bezpečí, když vás chytí špatné počasí, případně když poskakujete po korálových hlavách při plavbě atolem.

 

Poznámka překladatele: Nejde o nic objevného, ale jedná se o pěkné shrnutí základních otázek při výběru lodi.

Přeložil

 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu