Ben Meakins zkouší způsoby spouštění a vytahování kotvy na hodně navštěvovaných kotvištích při sólové plavbě.

Spouštění kotvy
Skutečně „plavební“ část sólové plavby je dosti snadná. Na otevřeném moři máte dost času na trimování plachet, navigaci, přípravu čaje i kochání se. Posádku začnete postrádat teprve, když se přiblížíte k pevnině a dalším lodím. 
Zvláště to platí o kotvení. Na volném kotvišti to problém není – tam máte dostatek místa, abyste vše zvládli. Ovšem na značně obsazeném kotvišti se vše dosti komplikuje. S trochou praxe nepředstavuje spuštění kotvy velký problém, ale odkotvení problematické být může. Zahrnuje riziko splutí na ostatní lodi, zatímco vytahujete kotvu, nemluvě o fyzické náročnosti vytažení těžké kotvy bez pomoci dalšího člena posádky, který by na motor popojížděl vpřed ke kotvě nebo pomáhal tahat. V ideálním světě moderních technologií by každý sólový plavec měl elektrický kotevní vrátek, „samospouštěcí kotvu “ *1 (viz poznámky na konci článku) a autopilota s dálkovým ovládáním, což by mu značně usnadnilo život. 
V reálném životě ale většina z nás nemá peníze nebo loď vhodnou k použití takových vymožeností, takže se musíme spolehnout na sílu svých svalů. Máme však k dispozici několik tipů a triků, které mohou pomoci. Následuje několik rad, jak zvládnout kotvení při sólové plavbě. 

Za dobrých podmínek je spuštění kotvy jednoduché: 
  1. Postavte loď (přídí) do větru, motor dejte na neutrál. 
  2. Když se loď zastaví, dojděte na příď a jakmile loď začne splouvat, začněte uvolňovat řetěz. 
  3. Zajistěte kotevní lano na vazák. (Pozn. překl.: Předpokládá se, že se uvolní celý řetěz a na vazák se připevní k němu připojené lano.
Tenhle postup může být obtížnější na hodně obsazeném kotvišti, kde nechceme od kormidla odcházet na příliš dlouho. Následující řešení je z fóra YBW (Yachting and Boating World): 
„Pokud plánuji kotvení, mám kotvu a potřebnou délku řetězu v kokpitu, řetěz v kyblíku, lano upevněné na přídi. Jakmile se loď zastaví, spustím kotvu přes bort a za couvání lodi povoluji řetěz. Řekli mi, že je velmi efektní, když zároveň s napnutím kotevního lana začne pískat čajová konvice, ale to se mi ještě nepodařilo.“ 

Vytažení kotvy bez kotevního vrátku
Jednoduchý způsob, pokud je vše, jak má být: 
  1. Vytahujte řetěz, dokud nevisí svisle.
  2. Nastartujte motor nebo vytáhněte hlavní plachtu. (Pozn. překl.: Dovolím si doporučit změnu pořadí těchto dvou bodů. Je-li řetěz svisle, kotva už nemusí držet.
  3. Vytáhněte zbytek řetězu a kotvu na palubu. 
  4. Vraťte se do kokpitu, nastavte autopilota nebo upevněte kormidlo tak, abyste pluli bezpečným kurzem.
  5. Vraťte se na příď a uložte kotvu a řetěz. Vypluli jste. 
Na prázdném kotvišti a za dobrých podmínek tenhle postup funguje spolehlivě. Dost často to však není takhle jednoduché.

Na přeplněném kotvišti
Pokud kotvíte mezi spoustou dalších lodí a nemáte dost času na uložení kotvy a řetězu, zatímco loď není řízena, můžete kotvu nechat viset pod úrovní hladiny a vycouvat (nebo velmi pomalu vyplout vpřed) z kotviště. To má dvě výhody: Pohybem opláchnete kotvu od bahna a pod hladinou se kotva nebude kývat, jako kdyby byla nad vodou. (Nebude tedy ohrožovat trup lodi.)
Na volné vodě pak uložte kotvu a řetěz. 

Použití hlavních vinčen
Pokud se potýkáte s uvolněním kotvy nebo jejím vytažením, vytáhněte ručně tolik řetězu/lana kolik je jen možné, pak na řetěz připevněte vhodným uzlem *2 další lano, které veďte do kokpitu na vinčnu. Pokud nekotvíte na příliš velké hloubce, tohle by mělo stačit k uvolnění kotvy a jejímu zajištění dokud nebude možné ji vytáhnout a uložit. Hák na zachycení řetězu připevněný na laně do kokpitu může proces urychlit. Taktéž dvě lana do kokpitu zrychlí práci, ale dejte pozor na nátěr trupu.


Vytažení kotvy za silného větru
S posádkou byste na motor pomalu pluli ke kotvě, abyste vytahovali jen řetěz a netáhli loď proti větru. Ovšem za sólové plavby neexistuje způsob, jak řídit loď z přídě. Je možné použít autopilota a zařadit mírný chod vpřed. Tím se zmenší síla, kterou je třeba vynaložit, takže vytáhnete kotvu snadněji. Jakmile se kotva uvolní, loď by měla pokračovat proti větru. 

Uvolnění kotvy 
Pokud kotva nechce povolit, užitečnou technikou je vytáhnout co nejvíce řetězu či lana, upevnit ho na vazák, vrátit se do kokpitu a na motor krátce popojet vpřed. Tím by se loď měla dostat nad kotvu a uvolnit ji ze dna. Pak ji můžete vytáhnout a uložit dle potřeby. 

Řetězová západka
Brzda kotevního řetězu vám umožní krátký odpočinek po každém zatažení, což je mnohem méně únavné, než pokaždé řetěz upevňovat na vazák. Funguje to jako rohatka a západka, takže vytažená řetěz se nemůže zase uvolnit.


Uvolňovací lano (tripping line)
Použití uvolňovacího lana usnadňuje uvolnění kotvy ze dna. Ovšem při sólovém kotvení použití uvolňovacího lana přidělává práci – musíte se poprat s větším množstvím lan. Někteří jachtaři vytahují uvolňovací lano z kokpitu, kam pak vytáhnou i kotvu. 

Použití příďového kotevního držáku s kladkou
Příďový kotevní držák s kladkou vám usnadní život. Nejen, že umožní spouštět kotvu efektivněji, ale po jejím vytažení je možné ji zajistit a nechat být – není nutné ji uklízet, nehrozí nebezpečí poškození přídě.


Vytažení kotvy do kokpitu
Někteří jachtaři doporučují vytažení kotvy do kokpitu. Spočívá to v tom, že připevníte kotevní lano na záďový vazák a uvolníte jeho uvázání na přídi, což loď otočí zádí k větru. Pak vytahujete lano z kokpitu a můžete couvnout lodí, je-li to nezbytné. Má to ale i své nevýhody. Pokud nemáte kotevní držák s kladkou na zádi, hrozí poškození nátěru trupu. Pokud nejste velice opatrní, kotva se taky může zachytit za propeller. Ovšem pokud máte na zádi kotevní držák s kladkou, tak jako mnoho skandinávských lodí, stojí to za vyzkoušení. 

Jiný způsob vytažení kotvy do kokpitu
Tento způsob popsal člen fóra YBW: „Mám na dlouhém laně velkou karabinu. Karabinu zacvaknu ke kotvě, než ji začnu spouštět. V kokpitu mám velký kbelík. Když chci kotvu vytáhnout, dopluji nad kotvu a vytahuji lano s karabinou. Řetěz spouštím do připraveného kbelíku. 

Dočasné „odkladiště“ 
Pokud vaše loď má tradiční průchod řetězu a skladovací prostor pro řetěz v podpalubí, mohlo by být velice časově náročné strkat řetěz do podpalubí a nechat loď, aby si dělala, co chce. Jedním z vyzkoušených způsobů je použití velkého pružného kbelíku, jaký se prodává v potřebách pro zahrádkáře, do něhož můžete řetěz dočasně odložit. Když je plný, kbelík můžete upevnit k railingu, což vám poskytne možnost postarat se o ostatní, dokud se neocitnete v dobrých podmínkách. Pak můžete postavit loď do driftu a na přídi udělat pořádek. 

„Mrtvá váha“ 
Jeden člen fóra YBW používá následující způsob: Dotáhne řetěz, dokud není svislý a spustí olověné závaží („mrtvou váhu“) na jiném laně na dno. To by mělo loď na chvíli přidržet na místě, což umožní vytažení kotvy a její uložení. Pak vytáhne „mrtvou váhu“, což je rychlé a snadné, protože závaží je mnohem lehčí než hlavní kotva. Závaží se taky lépe ukládá, jakož i použité lano.


Trpělivost růže přináší
Pokud máte dost času a přichází příliv, můžete k uvolnění kotvy použít vzestup hladiny. Dotáhněte lano/řetěz jak je jen možné, v klidu si sedněte a počkejte, až se kotva uvolní. Tohle ovšem nebude fungovat, pokud jste kotvou ulovili velký kovový objekt – lodní vrak nebo něco podobně nepohyblivého. 

Alderneyský kruh
Pozn. překl.: Zde se popisuje metoda založená na použití velkého ocelového kruhu vezeného s sebou, která je vhodná pro lodi se silnými motory. Protože tyto podmínky plachetnice obvykle nesplňují, upouštím od překladu. 

Snadný způsob – použití kotevního vrátku
Za použití dálkového ovladače vrátku v kokpitu jste schopni provést celou proceduru. Doplujete nad kotvu, navinete lano/řetěz a vytáhnete kotvu. I když plujete sólově, mějte na mysli, že se doporučuje netáhnout loď ke kotvě pomocí vrátku – použijte motor. Pokud máte ovládání vrátku na přídi, dejte motor na mírný chod, zapněte autopilota a vytáhněte kotvu vrátkem. 
----------------------------------------
*1 Samospouštěcí kotva – protože v některých případech neexistuje v česká jachtařské terminologii vhodný ekvivalent, uchýlil jsem se k tomuto novotvaru. Jde o kotvu, která je uložena v příďovém kotevním držáku a její uvolnění umožní, aby sama sjela do vody. Řetěz (či lano) je veden drážkou, na jejímž konci je kladka. Původní výraz je “self-launching anchor”.
*2 Vhodný uzel – jedná se o uzel, jehož české jméno je překřížený úvaz – funguje podobně, jako uzel, kterému horolezci říkají prusík. V nezatíženém stavu jde uzel posouvat, v zatíženém drží – neprokluzuje. (Děkuji Honzovi Onheiserovi za konzultaci.)


Z PBO přeložil 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu