Pip Hare – skipper při oceánských závodech – radí, jaké je nejvhodnější uspořádání kokpitu pro plavící se páry nebo máločetné posádky. 



Jednoduché věci, které považujeme za samozřejmé při plavbě s normálně početnou posádkou, se mohou stát noční můrou, pokud plujeme ve dvou. Spouštění hlavní plachty za větrné noci, když jeden z vás musí být u kormidla a druhý bojuje s mlátící plachtou, není příjemné pro nikoho.
Takové problémy často vznikají, když spolu plují partnerské páry, protože ženy jsou obvykle menší a méně silné. Nestačí plánovat věci tak, že zdatnější člen posádky bude pracovat s plachtami, protože to nechává prostor únavě a riziku.

V ideálním případě by žádnou část lodi pro plavbu ve dvou neměl být schopen ovládat jen jeden z členů posádky. Nejen proto, aby byla plavba bezpečná i v případě zranění jednoho z nich, ale i proto, aby měli oba z plavby radost. Pokud je pro jednoho člena posádky některá činnost na lodi příliš fyzicky náročná, je důležité uzpůsobit ovládání tak, aby si s tím poradil; počínaje hlavní plachtou a kokpitem.

Pro máločetné posádky je nutné, aby šlo hlavní plachtu v případě potřeby rychle spustit a aby tato nevyžadovala podávání při vytahování. Zamezí to zbytečným cestám ven z kokpitu. Nepoužívejte plachty, které mají místo jezdců lano, protože když takovou plachtu spustíte, lano nezůstane ve stěžňové drážce a plachta se tak může vymknout kontrole.

Pro mě je nejlepší možností pro dvoučlenné posádky hlavní plachta s jezdci ve vodicí liště (pozn. překl.: nejde o drážku stěžně), s lazy jackem a lazy bagem, což je systém, který užívají taky některé velké oceánské závodní lodi. S takovým uspořádáním jen uvolníte výtah plachty a celá plachta sjede dolů a vy ji můžete zapnout do lazy bagu.

Pokud nechcete kolejnici na stěžeň instalovat, zvažte použití speciálních jezdců*. Obyčejní jezdci a lazy jack jsou dobrá další možnost.
* Poznámka překladatele: Speciální jezdce – anglický výraz je „trackless batten car (systém)“. Pokud existuje český ekvivalent, tak ke mně se ještě nedonesl. Jde o zvláštní jezdce, které jsou vedeny drážkou, ale mají „kolečka“ pro snížení tření. 

Ovládání hlavní plachty musí být použitelné pro kohokoli z posádky a musí být umístěno v dosahu od kormidla. Tradiční systémy otěže hlavní plachty je třeba vybavit otočnou spodní kladkou a zásekem ve správném úhlu, aby bylo možné otěž uvolnit od kormidla – při montáži půjde o metodu pokus – omyl.
Plujete-li v páru, vyzkoušejte, zda jste oba schopni dotáhnout otěž hlavní plachty a posunout její otěžový vozík, je-li plachta zatížena. Pokud ne, zvyšte účinnost kladkostroje nebo lépe seřiďte stávající.

Udržujte vozík čistý a dobře namazaný; zaseknutí vozíku je často způsobeno poškozenou kolejnicí nebo chybějícími ložiskovými kuličkami.
Najděte systém, který umožní vést ovládání kikingu ke kormidlu, takže ho můžete rychle uvolnit i v případě, že je plachta zatížena při plavbě na zadobok či zadní vítr. U mnoha lodí lano kikingu vede skrz stopper na střeše nástavby, což znamená, že pokud jste na palubě sami, je nemožné jej uvolnit. V takové situaci je dočasně možné delší ovládací lano kikingu vést otevřeným stopperem k návětrné višně.

Otěžové vozíky genoy nebo spinnakerové kladky (barber haulery) jsou často tak zatíženy, že je obtížné je přitáhnout nebo povolit. Otěžové vozíky, jejichž pozice se ovládá zarážkami na otěžové kolejnici, je vhodné nahradit takovými, které jdou ovládat z kokpitu.

Při instalaci těchto systémů použijte nejtenčí lano, které ještě půjde dobře držet, a neobávejte se přidat další kladky do kladkostroje. Taky zvažte použití stopperů místo záseků; stopery se snáze uvolňují. Pokud možno volte nastavení polohy otěžových vozíků genoy pomocí lana vedoucího na primární vinšny.

Slabší členové posádky si musejí poradit s většinou lodních vinšen. Použijte otočné uzamykatelné kladky, abyste upevnili otěže genoy, když vinšnu potřebujete na něco jiného. Upevněte kladky v kokpitu tak, aby bylo možné dočasně vést lana napříč kokpitem na protější vinšnu. Nezapomeňte kladku zase odemknout, když otěž vrátíte na původní vinšnu.
 
Přeložil
 

Děkuji kamarádům ze Sailing Clubu – zejména Janu Onheiserovi – za rady ohledně terminologie.
 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu