fbpx

podle Yachting World, září 2015 

(Poznámka překladatele: V textu používám výraz služba pro období, kdy někdo plní povinnosti spojené s ovládáním lodi atd., a výraz hlídka pro osobu či osoby službu vykonávající.)

Jachta si při přeplavbě vede nejlépe, když jsou denní úkoly a služby dobře zorganizované a posádka ví, co má dělat, říká Dan Bower. Obzvlášť to platí v noci. 

 

Denní režim

Při plavbě přes oceán život splývá v řadu neostrých zážitků – služby, jídlo atd. Vědět, kolikátého je, potřebujete jen když si hrajete se sextantem a nebo když chcete spočítat, kolik dní už jste na moři.

Zvolit vhodný denní režim a systém služeb, který bude posádce vyhovovat, je věcí osobních preferencí. Hodně knížek o dlouhých přeplavbách uvádí příklady, takže je z čeho vybírat. Pro nás je klíčovým faktorem složení posádky. Obvykle jde o osm lidí – dva profesionály a šest dalších se zkušenostmi v rozsahu od nováčka po Yachtmastera. Za plavby se kormidluje ručně, s výjimkou časů na jídlo, což zvyšuje fyzickou náročnost. Celá posádka se také podílí na domácích pracích.

Stanovení systému

Za důležité při sestavování systému služeb považujeme:
  • Dostatečně dlouhý čas na předání služby – alespoň na vypití šálku čaje. Hlídka nastupující do služby musí být vzhůru a musí se jí dostat podstatných informací – o okolním provozu, větru a větrných poryvech a o „provozních instrukcích“ (například za jakých okolností vzbudit skippera). Předávání služby má mít jasná pravidla a obě hlídky – nastupující i odcházející – musejí dbát na předání provozních instrukcí. Mezi našimi kritérii jsou vždy maximální síla větru, minimální rychlost lodi, požadovaný kurz a jeho přípustná odchylka. Ne vždy vás posádka chce „vyrušovat“, pokud se domnívá, že to není nutné, což se bez jasných pravidel může stát. Může se vám tak stát, že po příjemném spánku přijdete na palubu za větru, který v poryvech dosahuje 30 uzlů, a hlídka se raduje, že pod plnými plachtami při surfování na vlně loď právě dosáhla patnácti uzlů! Stejně tak můžete loď najít, jak se převaluje v bezvětří a vůbec nepluje. Přitom jste už několik hodin měli plout na motor.  
  • V noci by délka služby neměla přesáhnout tři hodiny. Při delších nočních službách budete unavení a zralí na vystřídání.
  • Systém služeb by měl být klouzavý, takže jednotlivé hlídky budou každý den sloužit v jiných časech. Tropický západ slunce je nádherný, ale je skvělé poznat i ostatní denní či noční doby. Je dost drsné, aby někdo měl každou noc službu od jedné do čtyř hodin. Polední služba je zase nepříjemně horká. Služby mají probíhat po celý den, stále musí být někdo, kdo dává pozor. Čím je posádka početnější, tím důležitější to je. Pokud to počet členů posádky dovolí, skipper by měl stát mimo systém služeb. Obzvlášť důležité to je, když se posádka málo zkušená. Znamená to, že hlídky budou skippera často volat, aby dohlédl na refování, byl v kokpitu při větrných poryvech, aby si udělal čas na běžné kontroly, údržbu a další úkoly. To mohou být instruktáže hlídek, případně záskok za nemocného člena posádky.
  • Pokud se skipper systému služeb účastní, měl by jeho zástupce nebo nejzkušenější člen posádky být také k dispozici při výše zmíněných situacích. Tak si skipper také bude moci odpočinout za vědomí, že loď je v dobrých rukou. Prvních pár hodin spánku je nejdůležitějších, pak bude skipper zase schopen pomáhat hlídkám s řešením obtížných situací.
  • Jednoznačný rozpis služeb je užitečný. Na některých lodích preferují vyčlenění jednoho člena posádky na domácí práce (vaření, úklid, …) na celý den, případně dokonce na celou plavbu. V takovém případě je člen uvolněn ze systému služeb. Uvědomte si, že nejde jen o vaření a úklid, ale také běžné kontroly, probírání ovoce a zeleniny, zapisování do deníku, oplachování kokpitu a další. Nejlepší je zařadit tyto práce do běžného systému služeb, protože jinak je možné, že je bude posádka zanedbávat. Večeři obvykle připravíte, ale nikdo si nevšimne nahnilé brambory, která může zničit všechny čerstvé potraviny.

Průběžný systém služeb

Když má Skyelark plnou posádku, praktikujeme průběžný systém služeb. Každý člen posádky má tři hodiny služby a šest hodin volna. Na palubě jsou vždy dva lidé. Časy výměny hlídek se stupňovitě překrývají, takže na předání služby je vždy hodina, což nové hlídce dává vždy hodinu času na probuzení a přizpůsobení, než nastoupí ke kormidlu. To zabrání nečekanému a nechtěnému nočnímu obratu proti nebo po větru při výměně hlídek!

Tento systém umožňuje, aby každý měl při službě dva partnery, takže se v posádce nevytvářejí oddělené skupiny. Také se tak dá lépe vyvážit úroveň zkušeností na palubě. U nás jsou skipper a jeho zástupce mimo systém služeb, takže jsou kdykoli k dispozici a na zavolání mohou pomoci s jakýmikoli manévry.

Služba v kuchyni nastupuje s hlídkou v 18 hodin, kdy vaří večeři. Hlídka odcházející ze služby myje nádobí. Snídaně a obědy jsou neformální. Takový systém jsme vybrali zejména pro posádku složenou z osmi lidí.

Na delších přeplavbách nebo při doručování lodí preferujeme mít tři lidi na palubě a – pokud jsou dostatečně zkušení – praktikujeme systém tři hodiny ve službě, šest hodin volna při jednočlenných hlídkách, včetně skippera a jeho zástupce. Často však při tom používáme autopilota.

Příležitostně doručujeme lodi na kratší vzdálenosti (maximálně 72 hod.) jen ve dvou lidech, na což používáme systém čtyř hodin služby a čtyř hodin volna od 6 hod. ráno do 6 hod. večer a tří hodin služby a tří hodin volna v noci. Základem je při tom použití autopilota a ohřívání hotových jídel. Plujeme „konzervativně“, protože refování a dalším manévry musíme dělat oba, takže se snažíme podobné věci dělat při střídání služby.

Každodenní kontroly

Za plavby vás nezaměstnávají jen služby, také si musíte zvyknout na další činnosti, které zahrnují údržbu lodi, úklid a přípravu jídla, což vás na oceánské přeplavbě může plně zaměstnat.

Je důležité si každý den udělat čas na prohlídku lodi, abyste mohli odhalit problémy v jejich zárodku a předejít velkým potížím. Když si včas všimnete povolené matky nebo uvolněné závlačky, můžete tím odvrátit případnou katastrofu.

Dívejte se po opotřebení a problémy s takeláží, chybějících závlačkách, povolených šroubech, nýtech nebo šeklech. My s prohlídkou začínáme na přídi a postupujeme k zádi.

Jednou týdně kontrolujeme motor a generátor, baterie a kormidelní mechanismus. Podobně kontrolujeme věci uvnitř lodi – třeba vodu v bilgi, ale také třídíme ovoce a zeleninu a prohlédneme obsah ledničky. Tohle může být součástí služeb posádky, ale je možné k tomu přistoupit neformálně.

Říká se, že dobře vedená loď je šťastná loď, a když se ujistíte, že každý ví, co má dělat, vše jde hladce.

Shrnutí
  • Stanovte jasné „provozní instrukce“.
  • Při předávání služby si předávejte taky informace.
  • Provádějte každodenní kontroly.
  • Používejte klouzavý systém služeb.
  • Nepřipusťte, abyste byli příliš unaveni – spěte kdykoli je to možné.



Dan a Em Bower

Před šesti lety koupili loď Skyelark of London typu Skye 51, kterou navrhl americký designer Rob Ladd. Byla postavena na Taiwanu v roce 1986. Od té doby se na ní plaví a charterují ji. Podnikli 12 transatlantických plaveb, na nichž upluli asi 60 000 mil.

Přeložil

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu