Magnus Day (lodní pilot v zaledněných oblastech) vysvětluje, jaké vybavení a úpravy potřebujete a jaké přípravy musíte provést před plavbou do polárních oblastí.
Speciální jachty pro plavby do polárních oblastí mají do jedné kovový trup, jsou pevně stavěné, mají velké palivové nádrže a vnitřní kormidelnu. To ovšem neznamená, že by dobře izolované a připravené a pevně stavěné jachty z jiných materiálů nemohly plout v některých polárních oblastech.
Klíčové je, aby jachta byla pevně stavěná – měla pevný trup, spolehlivou takeláž a systémy, dobrou posádku a aby – v případě, že je laminátová – neplula do oblastí, které jsou pro ni příliš nebezpečné. Svou loď budete muset zařídit a vybavit na mnohem vyšší úrovni – velká část obvyklého jachtařského vybavení v náročných podmínkách neobstojí.
Vyhněte se každé lodi, která se za plavby deformuje. Takže pokud se takeláž povoluje, pokud zjistíte, že dvířka a zásuvky nepasují, pokud plujete v horším počasí, na takovou loď zapomeňte. Voda si najde cestu dovnitř a život v podpalubí bude utrpením, už vůbec nemluvě o riziku kritického nárazu do ledu nebo dna.
Trup a takeláž by měly snést náraz do skalnatého dna při plné rychlosti, příďový vazník musí být dost silný, aby vydržel náraz do přehlédnutého kusu ledu. Ledovcový led je třeba považovat za stejně tvrdý jako skála a dokonce i malý kus ledovce může vážit desítky tun – pravděpodobně mnohem víc než vaše loď. Pokud si svým příďovým vazákem nejste stoprocentně jisti, zvažte jeho ochranu ocelovým nebo kevlarovým štítem.
Když nic jiného, tak takový štít ochrání gelcoat před odřením, pokud se rozhodnete vplout do ledové tříště v blízkosti ledovce. Třílisté propelery jsou v ledu pevnější, ale ani tak nezačínejte couvat bez toho, že by někdo hlídal, abyste pod loď nenasáli kus ledu. Vezměte si s sebou náhradní propeler.
Přípravy
Všechny systémy musejí bezvadně fungovat. To znamená kompletní servis nebo prohlídku motoru a navazujících systémů. Pokud váš motor startuje neochotně, prověřte jeho základní části ještě před vyplutím.Jsou baterie v pořádku a nabíjejí se správně? V jakém stavu jsou startovací kabely motoru? Máte s sebou náhradní startér? Jdou palivové filtry snadno měnit?
Dvojité palivové filtry jsou skvělá věc. Vyměňte olej v převodovce motoru a vezměte s sebou všechny možné náhradní díly a materiály. Ujistěte se, že umíte udržovat a opravit všechny systémy lodi.
Pokud existují věci, které jsou příliš velké, nebo je příliš drahé brát je s sebou, před vyplutím najděte prodejce, kteří tyto věci mají na skladě a kteří je doručují i do zahraničí. Připravte si jejich sériová čísla a označení, zapište si přesné kontakty na prodejce. Stáhněte a uložte si manuály ke všemu, co připadá v úvahu.
Zjišťování těchto detailů mimo civilizaci může snadno být nemožné. Hodně expedic do polárních oblastí ztrácelo čas čekáním v přístavu, než dorazí náhradní díly.
Na severní polokouli se polární tlaková výše v létě rozšiřuje na dlouhá období na jih, takže je tu běžnou věcí bezvětří. Totéž platí pro jižní část Antarktického poloostrova. Zamyslete se nad potřebným množstvím paliva a vezměte v potaz topení a chod generátoru.
Předem si zjistěte vzdálenosti mezi místy s možností tankování podél zamýšlené trasy a vezměte v potaz fakt, že na některých odlehlých místech mohou lidé mít palivo pouze pro vlastní potřebu.
To platí i na jihu, ale v Antarktidě, Jižní Georgii ani subantarktických ostrovech není k dispozici žádné palivo. Promyslete, kam by bylo možné umístit (přídavnou) palivovou nádrž (nebo vak) tak, aby byla co nejníže. Kanystry na palubě použijte jako poslední možnost. Poraďte se s lodním konstruktérem, jak taková přidaná hmotnost ovlivní stabilitu lodi.
Pokud už kanystry na palubě musíte mít, měly by to být ty nejpevnější možné, pro které taky budete potřebovat naprosto spolehlivý systém upevnění, aby v těžkých podmínkách zůstaly na místě.
Vodní režim
Pitnou vodu je možné vyrobit z ledovců, ale nikoli z mořského ledu. V kanadské a americké Arktidě může být obtížné najít čistou sladkou vodu. Pokud používáte odsolovač vody, zjistěte si u výrobce, jaký je jeho výkon při teplotě vody 2 °C. Může to být pouhých 20 % množství, které dává u vody teplé 20 °C. Pokud se domníváte, že by tahle situace mohla nastat, instalujte výměník tepla do systému vstupní vody.Klíčem k bezpečné a příjemné plavbě v polárních oblastech je pohodlný život na lodi, který umožňuje spolehlivě držet hlídky. Samozřejmě budete potřebovat vynikající oblečení. Univerzální zateplené voděvzdorné oblečení jako například Mustang nebo Falden se snadno oblékají a jsou dostatečně teplé. Prodyšnost není tak důležitá jako stoprocentní nepromokavost. Polopropustné membrány v chladu a vlhku nefungují dobře.
Neobtěžujte se sháněním jakýchkoli „zimních jachtařských“ nebo horolezeckých rukavic; kupte si gumové rybářské rukavice s odnímatelnou podšívkou a několik párů levných fleecových rukavic, které se vejdou dovnitř. Většina z nich bude stále na sušáku.
Neoprenové boty a pokrývka hlavy, která vám zakryje uši, doplní venkovní oblečení; společně s množstvím vrstev fleecového a/nebo vlněného spodního prádla – vyhněte se bavlně. Každý člen posádky ba měl mít záchranný (mokrý) oblek a měl by si vyzkoušet jeho rychlé oblečení. Čiré pracovní ochranné brýle vám umožní vidět i za silné sněhové bouře, aniž by váš zrak utrpěl.
V podpalubí je podstatné zajistit teplo a poradit si s vlhkostí. Nechávejte otevřené dveře, aby vzduch mohl v lodi cirkulovat a otvírejte lukny kdykoli bude teplo a slunečno. Topení spalující naftu je spolehlivé a nespotřebovává elektřinu. Topení jsou často navržena tak, aby na malých a středních rybářských lodích běžela nepřetržitě, většinou mívají plotýnku a některá dokonce i troubu. Výhodné je mít nad a kolem topení držák na šaty, které je tak možné sušit. Musíte ovšem zajistit, že nic nespadne na plotýnku. Ta je skvělým místem pro ohřívání konvice (s nápojem).
Pokud nemáte pro takové topení dost místa, budete muset použít jiný druh topení s cirkulujícím vzduchem. To ovšem spotřebovává nezanedbatelné množství elektřiny, může být nespolehlivé a není snadné jej opravit. Je tedy výhodné mít s sebou náhradní díly. Taková topení jsou hlučná, takže si rozmyslete, kam jej instalovat a kudy vést teplý vzduch, abyste zabrali co nejméně prostoru.
Když dovedete teplý vzduch do koupelny (za předpokladu možnosti větrání), získáte vhodnou sušárnu. Posádku podstatně snáz přesvědčíte, aby držela hlídky a pracovala na palubě, když se budou moci obléknout do nádherně suchého a teplého oblečení do špatných podmínek.
Lukny a okýnka jsou místa náchylná ke kondenzaci; je možné je izolovat pomocí materiálu z karimatky. Dočasné osazení druhého pelxisklového „skla“ nebo dokonce jen bublinkové fólie také pomůže. Je důležité, aby jakákoli dodatečná izolace luken byla snadno odstranitelná v případě nutnosti – nouzového stavu.
Domácí pohodlí
Jakmile se opravdu ochladí, vaše posádka bude velice pravděpodobně spotřebovávat daleko více teplého jídla a zejména teplých nápojů, takže budete potřebovat mnohem více propan-butanu na vaření.Vezměte s sebou dvojnásobné množství plynu, než byste brali na normální plavbu stejného trvání. Kam lahve s plynem dáte? Může se stát, že vám vaše lahve nikde nenaplní, ale vezmete-li s sebou univerzální redukci, můžete používat místní lahve, budou-li k sehnání.
Posádka si možná oblíbí pečená či smažená jídla, což loď vyhřeje, ale budete se muset vyrovnat s doprovodnou vlhkostí. Překvapivě, každá 13kilová lahev plynu, kterou v lodi spálíte, vyprodukuje 20 litů vody ve formě páry!
Pokud na dlouhou dobu zcela uzavřete hlavní vstup do lodi, budete mít pocit, že je v lodi chladněji – může za to vlhkost. Situaci řeší otevření okénka nad kuchyní.
VHF umožní komunikaci ohledně předpovědi počasí na severu, Iridium poskytne možnost stahovat emaily a soubory GRIB na obou polokoulích a zprávy o zalednění tam, kde jsou dostupné. Máte-li spolehlivý kontakt na pevnině, může pro vás stahovat a komprimovat zprávy o stavu ledu a posílat vám je emailem.
Výkon těchto systémů závisí na poloze antény a podmínkách. Zkontrolujte koaxiální kabely a připojení obou antén, vyměňte je, pokud najdete jakoukoli známku průniku vody, případně pokud kabely a antény nejsou nejvyšší kvality.
Iridium právě vypustilo množství nových satelitů a tvrdí, že mohou celosvětově poskytovat vysokorychlostní připojení; zatím to ale není ověřené. Pokud hodláte instalovat nová zařízení, mohlo by se vyplatit chvíli počkat, jak se situace vyvine, a kolik to bude stát.
Krátkovlnné vysílačky nejsou příliš spolehlivé, jakmile se přiblížíme k magnetickým pólům, systémy Inmarsat fungují v často navštěvovaných jižních oblastech, ale jsou nespolehlivé nad 70. stupněm severní šířky.
Hlídky
Moderní radarové systémy jsou požehnáním a jsou mnohem lepší při zachycování malých kusů ledu, než byly dříve, ale nenahrazují pozornou hlídku, která má dobrý výhled a okamžitý přístup ke kormidlu a plynové páce. Naučte celou posádku práci s radarem. Je úžasné, co všechno zachytí a ukáže správně nastavený radar, a jak ohromný ledovec je možné nezaznamenat, je-li radar špatně nastaven, obzvláště za plavby.V Drakeově úžině cestou zpět od Antarktického poloostrova jsme se za husté mlhy dostali na vzdálenost 50 metrů od ledovce velikosti obchodního domu IKEA. Radar jej prostě nezaznamenal. Předpokládám, že signál radaru se odrážel mimo nás. Naštěstí fungovalo staré dobré pozorné oko – běžný model.
Hloubkoměry zamířené šikmo před loď jsou dobré ve špatně zmapovaných oblastech, ale zatím se neosvědčily při hledání mořského (plovoucího) ledu. Zatím „nedohlédnou“ dost daleko, ale technika se stále zlepšuje. V mělkých nezmapovaných oblastech se osvědčilo vyslání člunu před loď. Člen jeho posádky s ručním hloubkoměrem může vysílačkou předávat údaje o hloubce.
Vezměte s sebou pár ledových tyčí s kovovou špičkou na jednom konci. Poslouží k odstrkování ledu z cesty, případně – řečeno přesněji – často k odstrkování lodi od ledu. Tyče můžou být dřevěné, nebo – pokud chcete být styloví – vezměte pár dvoudílných windsurfingových stěžňů.
Budete potřebovat dvě až tři pořádné kotvy a dlouhý kotevní řetěz. Moderní konkávní typy s příčkami, které je obracejí do správné polohy, překonávají co do účinnosti staré kotvy; některé z nich lze skladovat složené téměř na plocho.
Pro horší kotviště se hodí několik velmi dlouhých polypropylenových vyvazovacích lan, dále velice pevné otěru odolné smyčky k uvázání kolem skal na břehu a spousta velkých šeklů ke spojení toho všeho. Nejlepším způsobem, jak skladovat, rozvinovat a stahovat tato lana jsou navíjecí bubny umístěné na palubě. Pokud by to pro vás bylo nepřijatelné, je možné lana skladovat v horolezeckých batozích, prádelních koších nebo běžných pytlích.
Výše jsme zmínili, že budete potřebovat náhradní díly a materiály pro opravy všech systémů. Ale co posádka? Musíte ji dobře krmit. Jakákoli představa fungování při nedostatku výživy za účelem zhubnutí (pozor, vtip) je návod ke katastrofě. Práce v chladu je vyčerpávající. Vzájemně na sebe dávejte pozor.
Vezměte s sebou plně vybavenou lékárničku. Zjistěte, co všechno má lékárnička obsahovat. Lékárničky pro ženy a pro muže se mírně liší. Potřebujete obě verze? Nechte vyškolit alespoň dva členy posádky a zajistěte si lékařské poradenství po telefonu – poskytuje jej například Medical Services Offshore, mohou poskytnout také vybavení, léky a výcvik.
Plavby do polárních oblastí jsou právě teď velice módní, ale vydat se na sever nebo jih v nespolehlivé a špatně připravené lodi znamená riziko pro vaši loď, vaši posádku a kohokoli, kdo by se vám pokoušel pomoci. Udělejte si dost času na zhodnocení, plánování, financování a organizaci, proveďte na svojí lodi a jejím vybavení patřičné úpravy a budete moci bezpečně vychutnávat krásy polárních oblastí.
Podle Yachting World (květen 2019) přeložil
Komentáře vytvořeny pomocí CComment