fbpx
Meteorolog a jachtař Chris Tibbs sdílí svoje nejlepší zkušenosti ohledně plánování perfektní přeplavby Biskajského zálivu. 

Biskaj má velmi špatnou pověst; pro mnoho jachtařů je to první opravdové setkání se skutečným jachtingem na volném moři. Vzdálenosti možná nejsou obrovské, ale pohybujeme se mimo chráněné oblasti, v hluboké vodě, daleko od přístavů s možností úkrytu. To v nás vyvolává jiný pocit než třeba plavba přes English Channel nebo Severní moře*.
* Pozn. překl.: Angláni plavbou přes Severní moře nazývají i přeplavbu z Anglie do Francie (Belgie, Holandska) poblíž Doveru, která trvá i jen necelý den.
 
 
Maják La Vieille vyznačuje Raz de Sein na severu Biskaje

Ačkoli je to od ostrova Ushant k mysu Finisterre méně než 400 mil, trasa je plně vystavena síle Atlantiku a může být nebezpečná, pokud se pokusíte přeplavbu uskutečnit navzdory počasí. Pravděpodobnost bouří se na konci sezóny zvyšuje z tří procent v září na deset procent v listopadu.
Jak síla větru vzrůstá, vzrůstá i pravděpodobnost, že bude foukat ze směrů mezi jihozápadem a severozápadem, což vás dostává před návětrné pobřeží. Severozápadní větry v pozdní sezóně trvají krátce a mají tendenci stáčet se k jihozápadu a nikoli dále k severu.
Severní větry, které vanou kolem mysu Finisterre, kde se mění v Portugalské pasáty a pokračují na Kanárské ostrovy, vanou méně často. S takovou situací se stále můžeme setkat, ale pravděpodobnost je nižší. Na takový „prak“ čekají týmy účastnící se závodu Jules Verne – non-stop kolem světa, aby se pokusili o rekordní plavbu. Většina jachet plujících na Kanárské ostrovy bude nějaký čas čekat na vhodné počasí.
Úprk na jih
Hodně let jsem působil jako skipper přepravující jachty a pravidelně jsme k jihu odplouvali pozdě. Vzhledem k omezeným obdobím příhodného větru mezi nekonečnými jihozápadními větry jsme pluli Kanálem po krátkých etapách a pak v Brestu čekali na slušnou předpověď. Pak jsme se okamžitě dali na bláznivý úprk na jih, abychom co nejdříve byli jižně od mysu Finisterre.
V listopadu stále existuje nízká pravděpodobnost severovýchodního větru; jednou jsem udělal fantastickou zkušenost skvělé plavby po větru celou cestu z Cowes k mysu Finisterre. Ovšem velká většina mých plaveb přes Biskaj zahrnovala čekání na změnu počasí v přístavech po cestě. Před pár lety minimálně jednu loď, která směřovala na ARC*, naložili na náklaďák a odvezli na jih, protože nekonečná řada tlakových níží učinila z Biskaje příliš nebezpečné místo.
* Pozn. překl.: ARC – Atlantic Rally for Cruisersorganizovaná přeplavba Atlantiku

Dříve lodi pluly co nejdál na západ, než změnily kurz k jihu. Nicméně dnes – se spolehlivou předpovědí počasí – preferuji počkat na dobrou předpověď na čtyři dny a zredukovat (přímou plavbou) vzdálenost i čas strávený v Biskajském zálivu. Těch 400 mil mezi přístavy většina jachet zvládne za tři dny nebo i méně, takže s dobrou předpovědí bychom se měli snadno dostat přes Záliv s malým rizikem špatného počasí.
Situace je vážnější, pokud jsme tlačeni časem. Podíváme-li se na typickou níži, z počátku bude foukat jižní vítr. To se nám hodí, abychom se dostali na západ dříve, než dorazí teplá fronta a vítr se stočí k jihozápadu, ale pak je pro nás situace obtížná, protože plavba proti větru ani na jednom boku pro nás není vhodná.
V tlakové níži se vítr vždycky stáčí po směru hodinových ručiček, takže plavba na vítr z levého předoboku je výhodnější. Dává nám to větší vzdálenost od pevniny. Ale jak daleko plout? Jakmile fronta přejde, určitě to nechceme přehnat, ovšem stejně tak nechceme plout dovnitř zálivu, abychom zjistili, že mys Finisterre máme na pravoboku.
Výběr správného času pro obrat vám může vyhrát závod. A taky urychlí vaši plavbu přes Záliv. Jakmile se s příchodem studené fronty vítr zase stočí po směru hodinových ručiček, severozápadní vítr bude dout několik hodin, až po několik dní, pokud je níže součástí skupiny takových níží. V druhém případě se vítr bude stáčet k severu, což umožní snadný únik před tím, než nastanou další změny.
 
 
Průměrná rychlost a směr větru pro období 16 až 31 října ze satelitních měření prováděných v letech 1999 až 2009

Ať už je předpověď jakákoli, existuje řada dalších faktorů, které je třeba vzít v úvahu. Kontinentální šelf sahá 60 mil jihozápadně od Bretaně, což může na moři způsobit nebezpečné podmínky. Zvláště v případě, kdy vítr změní směr z jihozápadu na severozápad a dva systémy vlnění se setkají nad prudce se snižující hloubkou šelfu. Hodně jachet se zde převrátilo nebo dokonce potopilo, i když vítr byl příznivý. Je nezbytné počkat, až se uklidní i moře.
Dalším podstatným jevem Biskaje je urychlování větru u mysu Finisterre, obzvlášť pokud fouká ze severovýchodu. Celkové předpovědi a soubory GRIB s malým rozlišením mají tendenci tenhle jev podhodnocovat. Takže když jste překonali samotný Biskaj, stále ještě nemusíte mít vyhráno.
Otázka lodního provozu
Lodní provoz je další věc, se kterou se musíte vyrovnat. Rybáři se pohybují uvnitř Biskajského zálivu, zatímco nákladní lodi tvoří souvislý proud západněji.
Je smysluplné stanovit trasu tak, abyste mezi loděmi strávili co nejkratší dobu. Ačkoli do Zálivu nezasahuje TSS, lodi sledují přímou cestu mezi ostrovem Ushant a mysem Finisterre.
AIS je zařízení, bez kterého bych tudy plout nechtěl. Když jsem v Biskaji plul posledně, zaznamenal jsem, že podstatné množství rybářských lodí AIS používá.

Yachting World, prosinec  2019
 
Přeložil
 

 
 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu