fbpx
podle Yachting World  

„Představa tropických smrští může být skličující, ale nemusí tomu tak být,“ říká Dan Bower. Příprava je klíčová.  
 

Plachtění v pasátech na plavbě kolem světa v tropech se často označuje jako „cesta s mlékem“ (milk run – výraz používaný pro snadnou cestu bez nepříjemných událostí). Je to jako prožívat sen.

Plavba za zapadajícím Sluncem s patnácti- až pětadvacetiuzlovou brízou v zádech a surfování v oceánském dmutí, odměřování rekordů v délce denních plaveb, to jsou některé důvody, proč se každý rok vydávají stovky jachet napříč oceány do tropů a jejich dálav. Jistě, cíl je také důvodem… a pak taky rum.
Stínem v ráji a pravděpodobně největším strašákem pro nezasvěcené jsou tropické větrné smršti. Ty mohou být cokoli od neškodných poryvů po průtrže mračen s prudkými změnami směru větru, poryvy schopnými roztrhat plachty a dlouhodobými nárůsty rychlosti větru až o 50 procent.
Pokud vás takový poryv zastihne nepřipravené, může vás připravit o požitek z plavby, případně být děsivý a nebezpečný, pokud jste začátečník nebo plujete s přeplachtovanou lodí.

Větrné smršti jsou v tropech obvykle izolované události, které jsou příliš malé a krátkodobé, než aby mohly být předpovězeny. Nicméně oblasti zvýšeného výskytu už viditelné a předpověditelné jsou. Když zformují bouřkovou linii (squall line), je možné je předpovědět.
Jednotlivé smršti jsou obvykle krátkodobé události, zatímco bouřkové linie mohou existovat mnoho hodin. Nicméně principy přípravy jsou stejné.
Umění, jak si se smrštěmi poradit, spočívá v jejich identifikaci a přípravě lodi i posádky. Pak si je dokonce můžete užít jako vzrušující a osvěžující zkušenosti. Také můžete posádce dopřát sprchu ve sladké vodě.
Dobrou zprávou je, že při přeplavbě Atlantiku frekvence a intenzita smrští roste směrem ke Karibiku, a to obvykle až v druhé polovině plavby. Do té doby vycizelujete plavbu v pasátech a život na palubě k dokonalosti a stanete se velice dobrými v pozorování mraků a vyhledávání větrných smrští.

Jak větrnou smršť rozpoznat

Naštěstí mohou být větrné smršti, alespoň za dne, snadno rozpoznány podle vysokých mraků s plochou tmavou základnou, často s tmavým pruhem deště pod ní. Vzhledem k jejich složení a obsahu vody jsou obvykle vidět i na radaru, takže vypněte dešťové filtry.
V noci je mnohem těžší si jich všimnout, takže nervózní hlídka může vidět větrnou smršť v každém mraku. Za jasných měsíčních nocí všechny mraky vypadají, jako že mají tmavou základnu a jsou hrozbou. Jako charterového skippera mě posádka velice často volá na palubu: „Podívej se na támhleten mrak.“ Já to podporuji jako dobrou příležitost naučit posádku identifikaci. (I když tím často pověřím svého zástupce).
Pokud jste na pochybách, chovejte se, jako by to větrná smršť byla.  


 

Sledování smrští

Smršti nejsou příliš velké, takže stejně často, jako je potkáte, vás minou. Abychom smršť identifikovali jako hrozbu, musíme sledovat směr větru a rychlost a směr pohybu mraků. Pokud jste na pochybách, chovejte se stejně, jako při zabraňování srážce s jiným plavidlem: Pokud je na konstantním náměru, jde si pro vás. Radar je také užitečný – sledujte mrak, jako by šlo o loď.
Pokud vyhnutí vyžaduje jen malou změnu kurzu, může být užitečné z dlouhodobého hlediska. Ale cokoli jiného nebude pravděpodobně výhodné z hlediska času ani energie. Dříve či později budete muset nějakou smrští proplout a s dobrými návyky to nemusí být drama.
Závodní lodi ke smrštím za slabého větru poplují v naději, že jim smršť na čas pomůže. Pokud máte málo pitné vody, smršť je příležitostí, jak doplnit nádrže, případně si dát neočekávanou sprchu.

Přípravy

Problémem smrští je jejich nepředvídatelnost a nestálost. Může se stát, že obludně velký mrak nebude mít vliv na rychlost větru, někdy vítr dokonce utlumí.
Může to být až zklamání po všem tom stahování spinnakeru, refování a oblékání nepromokavých bund. Může se stát, že se budete jen povalovat a potit. Tak plachty vzhůru!
Když se objeví další mrak, můžete být v pokušení se neobtěžovat. Ale staré rčení říká pravdu: „Pokud tě to napadne, refuj.“ Může se stát, že nezarefujete, ale za chvíli si budete přát, abyste to udělali.

Refování

Zmenšení plochy plachet je první věc ke zvážení; včasné refování opravdu pomáhá. Mnoho současných stěžňů neumožňuje kvůli sálingům natočeným dozadu refování při plavbě na čistý zadní vítr a jakmile smršť udeří, představa otáčení lodi proti větru a vlnám není vůbec lákavá. Pokud jste tak stateční, že plujete se spinnakerem, spusťte ho.
Na Skylarku obvykle plujeme s přední plachtou vystrčenou pněm na vítr a obvykle stačí plachtu zarolovat a plout po větru v mírném úhlu na vlnění a vítr, abychom předešli nechtěné halze. Když je hlavní plachta vzhledem k převládajícím podmínkám odpovídajícím způsobem zarefovaná, zarolování přední plachty snadno kompenzuje zesílení větru.
Pokud vás smršť zastihne s spinnakerem a vy už nemůžete refovat, ale máte schopného kormidelníka, bývá často nejlepší nechat plachty, jak jsou. Jen buďte připraveni plachtu zcela odříznout – včetně výtahu – pokud už to bude příliš nebezpečné. Pokud nemáte velice schopnou posádku, spouštět spinnaker ve smršti by bylo nebezpečné.

Plujte s větrem

Většina škod způsobených větrnou smrští vzniká při velké změně směru větru, která – pokud nejste pozorní a věci znalí – snadno končí nechtěnou halzou. Ta často způsobuje poškození kikingu, ráhna a upevnění ráhna ke stěžni. Dvěma nejdůležitějšími věcmi jsou správně instalovaná zpětná otěž připevněná ke konci ráhna a pak vedená na příď a zpět (případně brzda ráhna) a kormidlování podle směru větru a nikoli podle kompasového kurzu – ať už tak činí kormidelník nebo autopilot.
Změny směru větru mohou být dramatické a není neobvyklé, že zjistíte, že nějaký čas plujete úplně špatným směrem; v některých případech dokonce uděláte 360stupňové kolečko! Nejlepší je tohle moc neřešit a plout ve stejném úhlu na vítr. Nebude trvat dlouho a vy se budete moci vrátit na správný kurz. Pokud budete halzovat, abyste pluli v jiném úhlu na vítr, půjde o ztrátu času, jakmile smršť přejde a vrátí se obvyklý vítr. Vaše posádka taky nebude nadšená, když ji budete volat na palubu k manévrování v dešti.

Co dělat a co ne

Refujte s předstihem, plujete-li se spinnakerem, sbalte jej.
Vysvětlete posádce, jak pozná mrak, který přinese smršť, a upřesněte, že vás mají vzbudit, když si nebudou jistí.
√ Používejte radar ke sledování dráhy smršti.
√ Dejte si tu práci a oblečte si nepromokavé ošacení – dokonce i v tropech může být chladno, jste-li promočení.
√ Mějte lana a výtahy dobře urovnané, takže budou připravené pro případné náhlé refování.
√ Kormidlujte nebo nastavte autopilota na plavbu podle směru větru.
x Nepodceňujte sílu větru, který může smršť přinést.
x Nenechávejte refování na poslední chvíli.
x Neplujte v noci se spinnakerem, pokud se pohybujete v oblasti výskytu smrští.

Dobré rady

  • Vždy máme na hlídce dva lidi; skipper a jeho zástupce hlídky nedrží, takže když je to třeba, mohou být rychle k dispozici čtyři lidé.
  • Před a po smršti může vítr hodně zeslábnout; někdy je výhodnější tišinu proplout na motor.
  • Buďte připraveni na náhlou změnu směru větru. Nechte kormidlovat nejlepšího kormidelníka a používejte řádně upevněnou zpětnou otěž.
  • Seznamte posádku s tím, kde je zpětná otěž upevněna, kdyby ji bylo v noci potřeba uvolnit.
  • Obecně platí, že když smršť přináší déšť, bude ji doprovázet silný vítr. Čelo linie poryvů přináší vítr různé síly – čím jsou mraky vyšší a čím rychleji se pohybují, tím silnější vítr bude foukat. Můžete se setkat s náhlými počátečními poryvy síly bouře, které ale mohou stejně rychle zeslábnout.
  • Pokud smršť neobsahuje déšť, může na jejím okraji i přesto foukat silný vítr, ale obvykle tomu tak není.
  • Rukávový obal plachty (spinnakeru nebo genakeru – v originále snuffer) je pro dlouhé přeplavby výborná věc. Plachta může být rychle sbalena a uložena do vaku, což urychluje zmenšení plochy plachet před blížící se smrští. I tak si výměna spinakeru za přední plachtu s pněm žádá více členů posádky a použití rukávu, aniž vy se zkroutil, vyžaduje praxi.
  • Plachtění na motýla se dnes už příliš nepoužívá, ale některé posádky na to nedají dopustit. Věcí, která stojí za zvážení, je snadnost zarolování plachet v poryvu. Bez efektu zakrytí hlavní plachtou to v náhlém silném větru může být docela těžké.
  • Totéž platí pro spinnaker nebo parasail bez použití hlavní plachty.

Přeložil 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu