Yachting Monthly, duben 2019
James Stevens odpovídá na vaše otázky ohledně plavby. Tentokrát se bude zabývat tím, zda je radar dostatečným prostředkem pro plavbu přes Kanál v mlze.
Otázka
Mike je na Guernsey při své první plavbě plachetnicí Windshift, kterou nedávno koupil. Jde o Beneteau First 310. Windshift je dobře vybavena pro offshorovou plavbu obvyklou sadou bezpečnostních prostředků: má liferaft, harnessy, radar, ruční i pevnou radiostanici s DSC, mapový plotter (ale bez AIS), vesty, radarový odražeč a tak dál.
Mike absolvoval pozemní i praktický kurz RYA Coastal skipper. Jeho posádku tvoří Louise, která také absolvovala pozemní kurz RYA Coastal skipper a několik let už pluje na plachetnicích.
Mike by se rád dostal zpět do JZ Anglie do svého domovského přístavu v Plymouthu. Nejkratší trasa přes Kanál vede do Darthmouth, je dlouhá 71 mil. V den, na který plánoval plavbu přes Kanál, má ráno mít příznivé přílivové podmínky, ale taky hustou mlhu. Viditelnost u Channel Light Vessel *, která je v půli cesty přes zdejší TSS, má být nižší než jedna míle.
* poznámka překladatele: automatická majáková loď asi 30 M SZ od ostrova Guernsey
Předpověď hovoří o JZ větru 4 až 5 Bft, což je perfektní směr pro rychlou a pohodlnou přeplavbu. V předpovědi pro další den je dobrá viditelnost, ale taky SZ vítr o síle 5 Bft s poryvy 6 Bft – tedy přímo do nosu. Vypadá to, že SZ vítr bude vát několik dní, Mike se ale nutně potřebuje dostat brzo zpět.
Windshift je vybavena radarem, který však Mike zatím nikdy nepoužil. Když jej Mike zapne v přístavu, je konfrontován s displejem plným odrazů a zmatku. On se však domnívá, že na moři by mělo být snazší identifikovat lodi bez rušivých odrazů pevniny. Domnívá se, že by měli vyplout a důvěřovat radaru, který jim pomůže vyhnout se lodím na lodních trasách, a sledování zvukových signálů.
Louise není tím plánem vůbec nadšená, křížení lodních tras jen s povrchní znalostí práce s radarem jí způsobuje mrazení v zádech.
Na druhou stranu, pokud se zde zdrží, mohou tu uvíznout i několik dní. Možná, že by měli vyplout a zkusit, jaké budou podmínky, nebo plout do jiného přístavu.
Co byste jim poradili?
Odpověď
Fakt, že na displeji radaru vidíte cíle, ještě neznamená, že víte, jak se jim vyhnout. Mezi radarem a AIS je velký rozdíl. Použití radaru k zabránění srážkám vyžaduje znalost pravidla 19 (COLREG). Za plavby v mlze neexistují plavidla, která drží směr, ani plavidla, která se mají uhnout.
Při většině plaveb přes Kanál za dobré viditelnosti jachty pár změn kurzu, aby se uhnuly dalším lodím, provádějí, takže je pravděpodobné, že nějaká rozhodnutí o změně kurzu budou nutná i teď. Pokud (nákladní) loď pluje mlhou rychlostí 20 uzlů, uslyšíte její signál dvakrát, než její příď bude přímo nad vámi.
Mike by tudíž dost riskoval, kdyby vyplul okamžitě. Radarový odražeč taky může pomoci, ale ve větších vlnách nemusí být být jachta na radaru (nákladní lodi) vůbec vidět.
Pokud vyplují, aby viděli, jaké jsou podmínky, bude obtížné vrátit se zpět proti přílivovému proudu, zvláště pokud viditelnost zůstane špatná. Ostrov Alderney představuje alternativní přístav, ale není nijak významně blíže k JZ Anglii.
Moje rada zní, že by měli zůstat na Guernsey, dokud se viditelnost nezlepší. Pokud se Mike s Louise budou chtít do Anglie dostat další den a vyhnout se těžké plavbě přes Kanál, mohli by zamířit do Portlandu. Tam by dopluli bez křižování s příjemným téměř bočním větrem. Další den by mohli – zase téměř na bočák – doplout do Dartnouth nebo Salcombe.
Přeložil
Pluli byste v mlze, pokud byste měli radar?
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
Komentáře vytvořeny pomocí CComment