Málem jsme se srazili – 1. část
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
Roger Harper líčí příběh o velice blízkém setkání s ropným tankerem v zátoce Baie de la Seine.
Na jaře roku 2007 jsme se s naší ocelovou motorovou lodí The Fat Lady vydali na první delší plavbu. Přepluli jsme Kanál a poté, co jsme navštívili Cherbourg, jsme zamířili k řece Seině. Cestou jsme se hodně houpali na ostrých mořských vlnách. Na základě předpovědi jsem předpokládal, že jakmile se ocitneme v zátoce Baie de la Seine, kde budeme chráněni před větrem poloostrovem Cotenin, podmínky se zlepší, ačkoli moře bude stále zvlněné. Moře se poněkud zklidnilo – jak říkala předpověď, i viditelnost byla trochu lepší, takže jsme v dálce viděli přístav Le Havre.
The Fat Lady
Krátce po poledni motor začal kašlat, pak několik minut zase běžel hladce, znovu kašlal, aby se nakonec zastavil úplně. „Vypadá to na problém s palivem,“ řekl jsem ženě a zvedl podlážky, abych se dostal k motoru a palivovým filtrům. Žádný problém jsem nenašel. Používal jsem systém výměny filtrů, který umožňoval začít oba nové filtry okamžitě používat. Přepnul jsem palivový kohout z polohy „Hlavní“ do polohy „Záložní“, povolil odvzdušňovací šroub a zavolal na manželku, aby nastartovala. Po několika otáčkách motor nastartoval. S ulehčením jsem utáhl odvzdušňovací šroub, vylezl zpět do kormidelny, vrátil podlážky na místo a pokračovali jsme v cestě.
Pluli jsme asi 20 minut a motor zhasl znovu. Zase jsem vlezl do motorového prostoru, ale tentokrát jsem musel instalovat kompletní sadu nových palivových filtrů. Když jsme znovu vypluli, namontoval jsem do výměnného systému dva nové filtry. To byl dobrý nápad, protože nedlouho pro tom, co jsme se vrátili na kurz, motor zase zhasl! Zhruba během další hodiny jsem nainstaloval další dva páry filtrů. Motor pokaždé chvíli běžel a pak se zase zastavil.
Ocitli jsme se v situaci, kdy motor neběžel a my jsme už neměli žádné další filtry; driftovali jsme uprostřed zátoky Baie de la Seine. Situace se rychle změnila. Nic jiného než odtah nepřipadalo v úvahu, takže jsem použil vysílačku: „Pan Pan… Pan Pan.“ „Plavidlo volající Pan Pan, jaký máte problém?“ ozvali se z CROSS (francouzské oblastní operační centrum pro dohled a záchranu) v Joburgu – kousek dál Kanálem od Le Havre. Naštěstí výbornou angličtinou. Vysvětlil jsem jim, co se stalo. Za okamžik nám sdělili, že kontaktovali záchranný člun v Ouistrehamu, který by k nám měl dorazit asi za dvě hodiny.
Čekali jsme na místě. Sestoupil jsem zase do motorového prostoru, abych tam trochu uklidil. Když jsem odvzdušňoval, prskalo ven palivo, a taky jsem sbalil použité filtry, abych je na břehu vyhodil. Nebyl jsem dole dlouho, když tu na mě žena zavolala, že se přibližuje loď. Viděla to na radaru, protože nízká viditelnost neumožňovala vizuální kontakt – bylo hodně mlhavo. Vylezl jsem zpět do kormidelny, abych se na radaru přesvědčil, že loď směřuje přímo na nás. Oddechl jsem si – čekal jsem, že záchranný člun připluje nejméně za další hodinu, ale on už je tu!
tanker podobný tomu, se kterým se setkali
Právě jsem otevíral dveře kormidelny, abych pomohl a podélným přiblížením člunu, když jsem záďovým oknem spatřil, o co ve skutečnosti šlo. Nebyl to záchranný člun, ale obrovská loď směřující přímo na nás. Neměli jsme žádnou možnost, jak jí uhnout z cesty. Během pár sekund byla loď u nás, řítíc se kolem našeho pravoboku, vytvářejíc obrovskou vodní stěnu. Vypadalo to, že je od nás pár palců, ale nejspíš to bylo 20 až 30 stop – pořád to ale vypadalo, že kdybych natáhl ruku, mohl bych se lodi dotknout.
Naši lodičku – všech jejích 25 tun – voda zvedla jako krabičku sirek, odhodila ji na levobok; pak se (naše) loď naklonila zpět k levoboku. Voda se přelila přes vršek dveří kormidelny – právě těch dveří, které jsem před pár sekundami otevíral. Skříňky a zásuvky se samy otevřely, jejich obsah se rozsypal po celé lodi; hrnce, pánve, talíře – v podstatě všechno z nich vyletělo ven. Snažil jsem se nemyslet na to, co by se stalo, kdyby nás plavidlo minulo jen o trochu těsněji nebo kdyby byly postranní dveře úplně otevřené, když se loď zhoupla na druhou stranu.
Vařič se utrhl a proletěl kabinou přímo ke mně. Částečně jsem spadl a z části skočil do motorového prostoru, abych vařiči uhnul.
Druhá část článku je zde: https://www.cany.cz/o-lodich-a-plavbach/technika-lodi/bezpecnost/795-srazka-2
Přeložil
Komentáře vytvořeny pomocí CComment