fbpx
Yachting Monthly, duben 2021

Co máme dělat, plujeme-li vstříc cumulonimbu? James Stevens vysvětluje dobrou námořní praxi. 



Otázka:
Vikki si loni koupila desetimetrovou polozávodní plachetnici jménem Meridian. Má hodně zkušeností s plavbou v malých lodích a několikrát se zúčastnila závodů, ale teď je se dvěma přáteli na dovolené na lodi v jihovýchodní Anglii. Absolvovala teoretický kurz RYA, ale nemá praxi. Je teplý letní den s vysokou vlhkostí vzduchu.

S přáteli během pětačtyřicetimílové etapy od Portland Bill do přístavu Dartmouth proplouvají zátokou Lyme Bay. Plují ostře proti JZ větru o rychlosti 12 až 14 uzlů. Předpověď počasí dává JZ vítr 4–6 Bft s občasnými bouřkami, ale momentálně Meridian dobře pluje s prvním refem na hlavní plachtě a s genou.

Obzor ovšem „zdobí“ obrovský cumulonimbus, který vypadá, že si jde právě pro ně. Na obloze je ještě pár dešťových mraků, ale tenhle vypadá hrozivě. Je vysoký, černý a slibuje déšť. Ostatní mraky jsou světlé a pruhy deště, který z nich vypadává, se vypaří dřív, než dopadnou na povrch moře. Vypadají jako chapadla medúz.

Vikki je velmi nezkušená jachtařka a není si jistá. Její posádka ovšem namítá, že jediné, co jim hrozí, je pořádný déšť. Berou si nepromokavé oblečení a se smíchem se dohadují, kdo bude mít hlídku, až déšť přijde.

Mají pravdu a hrozí jim jen promočení, nebo má pravdu Vikki, když má obavy? 

  

James Stevens odpovídá:
Pod cumulonimbem bude hodně větrno. Jedním z problémů s velkými cumulonimby je fakt, že vás vítr může zasáhnout z kteréhokoli směru. S plachtami, které Meridian právě nese, se může snadno (a rychle) stát přeplachtěnou a zažít prudké změny směru větru. Takové podmínky ukazují na zvýšené riziko.

Zmíněná „chapadla medúz“ varují před možností výskytu prudkých poryvů zvaných microburst. Jedná se o velice rychlý sestupný proud vzduchu, který se poté, co zasáhne povrch, rozteče do všech směrů. Může jej doprovázet velice prudký déšť. Pro jachty je microburst velice nebezpečný, obzvláště pro tall ships.

Nejlepší možnost, kterou Vikki má, je spustit všechny plachty, nastartovat motor a počkat, jaký vítr začne foukat. Meridian čeká několik divokých minut velice silného větru proměnlivých směrů, který přijde bez varování. Pokud by na stěžni zůstala byť hodně zarefovaná hlavní plachta, hrozí nechtěná halza a poškození plachty a takeláže.

Kolem lodi bude rozbouřené moře, což bude nepohodlné, ale pravděpodobně ne nebezpečné. V UK microbursty zřídka dosahují síly vichřice – na rozdíl od zpráv z USA. Ale i tak je třeba cumulonimby brát velice vážně; nejbezpečnější je připravit se na silný vítr nepředvídatelných směrů.

Přeložil

 
 

Komentáře vytvořeny pomocí CComment

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu