- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
Yachting Monthly, červenec 2015
Tom Partridge analyzoval několik případů lodí, které prodělaly cyklon Pam na Vanuatu, a identifikoval dvacet klíčových věcí, které umožní silný vítr přečkat.
Všechny lodi:
Odstraňte plachty, sprayhoody, bimini a lana.
Odmontujte větrné generátory, solární panely a záchranné ostrůvky/čluny.
Co nejvíce zmenšete odpor lodi vůči větru a nenechte venku žádné volné předměty. V krajním případě lze odstranit i stěžeň.
Doplňte vodní a palivové nádrže – po bouři bude obrovská...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
Pravidla pro plavby v oblastech se zaledněním týkající se jachet, které nejsou speciálně zpevněny pro plavbu v ledu.
1) Nikdy nevplouvejte do oblastí se silným proudem, pokud se v okolí může vyskytovat ice pack.
2) Nikdy nevplouvejte do oblastí se zaledněním vyšším než 3/10.
3) Nikdy nevplouvejte do oblasti, v níž se vyskytuje ice pack, nemáte-li jasnou a otevřenou cestu z této oblasti.
4) Nikdy neplujete trasou, na které hrozí, že uvíznete mezi ledem a pevninou.
5) Nikdy nevplouvejte do oblasti, v níž je přítomen ice pack, pokud...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
Katy Stickland, červen 2018
Adam Dunlop a jeho žena Maria zažili těžké chvíle, když jejich motor začal uprostřed Kanálu stávkovat v počasí mnohem horším, než o jakém hovořila předpověď.
Poté, co jsme s naší kamarádkou Lisou strávili pár krásných dní v Dunkirku, nastal čas k návratu. Rozhodli jsme se vracet přes Ramsgate. Počasí – JZ vítr o rychlosti 20 uzlů – byl pro zpáteční plavbu téměř perfektní.
Zkontrolovali jsme motor a stav paliva. Půl nádrže by mělo stačit – hodlali jsme celou dobu plachtit. Všechno jsme připravili a rozhodli se...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
podle Yachting Montly, říjen 2016
V okamžiku, kdy se jeho milovaná jachta potopila v Severním moři, začal Julian Mustoe uvažovat o způsobech, jak se tomu příště vyhnout.
Julian Mustoe (82) dokončil v roce 2012 desetiletou plavbu kolem světa na své pětadvacetistopé lodi Harrier of Down navržené Dougem Petersonem.
Plavba Severním mořem z Shetlandských ostrovů do Norska činí o trochu méně než 200 mil. Na začátku října 2015 jsem svojí lodí Harrier na motor vyplul z přístavu Symbister; propletl jsem se mezi...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
Yachting Monthly, leden 2019
James Stevens odpovídá na vaše otázky ohledně plavby – tentokrát se zaměříme na situaci, kdy hodláme vyplout, ale předpověď hovoří o sílícím větru ze směru, kam chceme plout.
Otázka:
Ron (67 let) je v důchodu a právě se plaví podél východního pobřeží Británie na sever do Skotska.
Pluje na 42 let staré kýlové lodi Albin Ballad – třicetistopé „polozávodní“ plachetnici, se kterou Ron pluje sólově většinu téhle plavby, na kterou vyplul z jižního pobřeží Anglie. Právě se nachází v přístavu Lowestoft, je...
Přidat komentář (0 Komentářů)
- Podrobnosti
- Napsal HEJDUK Petr
podle Yachting Monthly, prosinec 2017
Vezměte při plánování v úvahu vítr a vlny, radí Norman Kean, a budete se schopni vyhnout bouřlivému moři.
Nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím stav moře je pochopitelně vítr. Čím silnější vítr fouká, čím větší je vzdálenost, po které vítr bez překážek vane (anglicky fetch), a čím déle vane, tím větší vlny jsou. Pro každou sílu větru ale platí určitý limit velikosti vln.
Poznámka překladatele: Vítr vodě (vlnám) předává energii. Množství předané energie se se silou větru...
Přidat komentář (0 Komentářů)