fbpx

Tato kategorie se na Front-endu NEZOBRAZUJE !!!

Jedná se o články, se kterými se neví co... a mají se někam zařadit.

Dokumenty, které nemají kategorii nebo ani svou povahou mít nemůžou. Například pozvánka na Libštát a tak.
V této sekci naleznete odpovědi na otázky týkající se platné námořní legislativy.
Informace ke kapitánským zkouškám a průkazům vydávaných ČANY
Původní formáty prvních českých a slovenských námořních závodů (Česká námořní rallye, Sas později Niké Cup, Májová regata, nebo později slovenský SANY cup a Junácká Pasovačka), které neoddiskutovatelně rozpoutaly zájem o novodobý námořní jachting, byly jednoznačně zaměřeny na rozvoj základních námořních dovedností, mezi které určitě patří:
  • navigace a práce s navigačními publikacemi, meteorologie, dlouhodobá taktika a příprava plavby v pobřežních vodách,
  • plavba za jakýchkoli podmínek při zachování bezpečnostních zásad,
  • dlouhodobá zátěž, rozvržení sil posádky,
  • absolutní odpovědnost, schopnost posoudit situaci, možnosti posádky a lodi,
  • řešení krizových situací, poškození materiálu a jeho prevence.
Příchod okruhových jachtařů do námořního jachtingu s sebou přinesl sice širokou popularizaci a nevídaný boom všech námořních závodů, nicméně zároveň vytvořil tlak na pořadatele, aby byl zvolen takový formát závodu, kde by závodníci byli oproštěni od využití všech těchto tradičních znalostí. Tento specifický okruh odpovědnosti a znalosti je zcela přesouván na pořadatele, zatímco závodníci se tak soustředí čistě na okruhové dovednosti. Nutno dodat, že se někteří pořadatelé tomuto tlaku vůbec nebrání, protože uspořádat takový závod je technicky mnohem snazší a díky citelně menším nákladům jim zajišťuje také mnohem větší komerční zisky, které se zdají být pro ČSJ a pořadatele prioritou.

Na druhou stranu celá řada jachtařů, kteří vynikají právě v námořních dovednostech, je od závodů okruhového typu odrazována, protože se tyto jejich tradiční kvality nemohou projevit během 40 min rozjížděk konaných jen za příznivého počasí mezi dvěma bójemi vzdálenými na dohled poblíž vjezdu do výchozího přístavu. V takovém formátu tito nemohou okruhovým jachtařům konkurovat! Ve své podstatě pod heslem „Běh je jen jeden!" nutíme vytrvalostní běžce soutěžit se sprintery výhradně na krátkých tratích.

Výsledkem těchto tlaků je podoba dnešního MČR-NJ na moři, které má daleko k mistrovským dovednostem v námořním jachtingu, ale je spíše jen dalším okruhovým závodem, jehož atraktivnost spočívá v tom, že se jede na uzavřených mořských vodách a na velkých lodích schopných pojmout větší posádku.

Formální zařazení jedné navigační rozjížďky do programu závodu nařízené ČSJ samo o sobě mnoho neřeší, neboť i sám pořadatel se jejímu zařazení z výše popsaných důvodů brání, rád se podvolí tlaku ze strany převažujících okruhových závodníků a vždy si snadno najde a obhájí důvody, proč nemohl takovou rozjížďku uspořádat.

ČANY není proti tomu, aby se konala mistrovství ve „sprintu". Jsme však za to, abychom poskytli i „vytrvalostním běžcům" stejný prostor a možnost předvést své umění a toto umění adekvátně podpořili, rozlišili a také odměnili.

Současný problém spatřujeme právě v soustředění podpory ČSJ na závody okruhového typu, což vede k tomu, že se jiné kvalitní závody navigačního typu stahují do vlastní ulity a začínají se profilovat zcela mimo rámec ČSJ (např. Velikonoční regata, Májová regata atd.). Pokud tato politika ČSJ bude pokračovat, hrozí v blízké budoucnosti odtržení tohoto odvětví od organizované sportovní činnosti a ke ztrátě cenné devize spočívající v jednotě českého jachtingu. Pokud získají tyto závody mezi námořními jachtaři silnou pozici, pomine důvod hledat zpětnou vazbu na ČSJ.

Toto jsou hlavní důvody, proč ČANY začala po delších přípravách od roku 2013 pravidelně pořádat vlastní nekomerční vrcholný závod právě navigačního typu, jehož formát z hlediska zvolené oblasti, délky a náročnosti nemá v seznamu závodů oficiálně pořádaných ČSJ alternativu. Pro místo konání byly zvoleny vody náročného podzimního Baltu a trasa vede z německého pobřeží k ostrovu Bornholm a zpět. Již jednorázové uplutí této trasy je úctyhodným sportovním výkonem a i když se ČSJ zatím všemožně brání přidělit titul MČR tomuto offshorovému podniku, již nyní je zřejmé, že si závod buduje vlastní klientelu zcela oproštěnou od okruhových jachtařů a v rámci této komunity se stává neoficiálním mistrovstvím ctícím právě tradiční a pravé námořní hodnoty.
Tento závod se jako vždy jede - upraveno v Category Manager: Edit An Articles Category
Informace k Offshore závodům pořádaných ČANY. Po dlouhém vynaloženém úsilí se podařilo výkonnému výboru a zejména spolupráci Standy Bílka vyhlásit námořní závod. V tomto nultém ročníku je přihlášeno 6 lodí.
Tento závod se jako vždy jede - upraveno v Category Manager: Edit An Articles Category
Tento závod se jako vždy jede - upraveno v Category Manager: Edit An Articles Category
Pohár Mistrů ČANY byl vyhlášen jako uzavřená nejvyšší prestižnější pohárová soutěž určená pro deset nejlepších, předem nominovaných týmů, která vznikla oddělením od Mezinárodního Poháru v roce 2006. Soutěž byla naposledy hodnocena v roce 2010, kdy došlo k celkovému útlumu účasti stálých týmů na námořních závodech.

Původní motivací pro vznik soutěže byly významné rozdíly mezi téměř profesionálními stabilními a intenzivně trénujícími týmy na jedné straně a ostatními amatérskými posádkami na straně druhé. Bylo nanejvýš zřejmé že přímé porovnávání mezi těmito dvěma kategoriemi nemá valný smysl a je pro méně výkonné posádky demotivující. Nicméně mělo smysl dál podporovat společné závodění, kdy mohlo stále docházet k předávání zkušeností od vyježděnějších posádek.

Hlavním principem této soutěže bylo administrativně oddělit vyhodnocení těchto dvou skupin a podpořit tak soupeření i na nižší výkonnostní úrovni, případně podnítit vznik nových nadějných týmů. Pohár Mistrů byl tedy koncipován jako jakási prestižní „Extraliga“ ve které soutěžil každý rok odděleně omezený počet špičkových týmů výhradně na základě předchozí nominace, podložené výsledky v předchozích sezónách.

Přirozenou obměnu této nominované desítky zajišťovalo základní pravidlo, kdy z ní po sezóně byly vždy vyřazeny, tedy sestoupily, posádky umístěné na posledních třech místech, které naopak byly nahrazeny nejlepšími třemi týmy umístěnými v hodnocení nižší soutěže o Mezinárodní Pohár. Postupující týmy doplnily stávající sedmici a získali tak právo bojovat o nejvyšší trofej v příští sezóně. Posádka která byla pro danou sezónu nominována do soutěže o Pohár Mistrů potom nemohla být zároveň v této sezóně hodnocena v pořadí Mezinárodního Poháru. Do soutěže se vybíraly nejprestižnější závody, kde byl předpoklad účasti maximálního počtu posádek z nominované desítky, převážně mistrovství ČR a SR.

Rozpad slovenské části Poháru přispěl k faktickému zániku soutěže v roce 2012, kdy nebylo možné dále vyhodnocovat výsledky základní části a tudíž nominovat kontinuálně posádky do dalších ročníků této nadstavbové soutěže.

Mezinárodní Pohár ČANY je otevřená mezinárodní soutěž sdružující nejvýznamnější sportovní námořní závody pořádané oficiálně v České a Slovenské republice. ČANY každoročně vypisuje, vyhodnocuje a vyhlašuje výsledky v této společně hodnocené sérii. Vítězná posádka obdrží putovní pohár, na kterém je natrvalo zaznamenáno jméno vítězného kapitána nebo vítězného týmu daného ročníku.

Historie této mezinárodní pohárové soutěže se datuje od roku 1999, kdy ČANY poprvé vyhlásila celoroční soutěžní sérii určenou pro kajutové lodě konstruované pro námořní plavbu. Tehdy bylo závodění na moři v plenkách a proto byly do soutěže zpočátku zařazovány i významné závody námořních kajutových plachetnic pořádané na vnitrozemských vodách.

Tehdy se jel v Chorvatských teritoriálních vodách již třetí ročník dodnes pravidelně pořádaného českého námořního závodu České námořní rallye. Tento závod s nejdelší tradicí v novodobé historii českého námořního jachtingu v podstatě odstartoval trvalý nárůst zájmu české a slovenské jachtařské veřejnosti o závodění nejen na moři ale i na vnitrozemských vodách na sportovních plachetnicích pro početnější posádky. Nebylo výjimkou, že v této době často nestačila jejímu pořadateli firmě TPS centrum Brno k uspokojení zájmu o závod ani flotila čítající více jak 40 lodí, kdy celkový počet účastníků závodu předčil rozsah našich olympijských výprav. To podnítilo vznik celé řady dalších českých závodů, ale žádný z jejich pořadatelů dodnes u oficiálně pořádaného závodu nedosáhl tak velké účasti.

Důležitým mezníkem v historii soutěže byl rok 2002, kdy se oddělila jeho vnitrozemská část (třída KAJ) a české námořní závody se spojily spolu se slovenskými do společně pořádané již čistě námořní mezinárodní soutěže. Tehdy také ČANY vypsala zvláštní týmovou soutěž ve snaze co nejvíce podpořit vznik stabilních a maximálně sehraných týmů, které v soutěži začaly dominovat oproti náhodně poskládaným posádkám. Putovní pohár přebýval několik sezón u týmu CIUR, později se postupně profilovaly další týmy jako RODOP, ALUSAIL, BOHEMIA EXPRESS, TŘI SESTRY a další.

V roce 2006 soutěž doznala další změny, kdy začaly výsledky obou soutěží týmů a kapitánů vcelku splývat. Tehdy došlo k oddělení nominační části Pohár Mistrů ve snaze podpořit závodění i na nižší úrovni, oddělit tak vyhodnocování téměř profesionálních týmů a dát prostor vzniku nových týmových seskupení. Pohár Mistrů byl naposledy vypsán v roce 2011. Od té doby se Mezinárodní Pohár stal opět samostanou soutěží.

Od roku 2014 dochází k diferenciaci hodnocení jednotlivých závodů zařazených do Pohárové soutěže. Výhodnější koeficient dostávají závody tupu offshore a závody zařazující navigační rozjížďky, zatímco závody zařazující výhradně okruhové rozjížďky jsou ohodnoceny nižším koeficientem (viz závorka). Základním pravidlem pro hodnocení týmu zůstává nadále podmínka, že se musí v dané sezóně zúčastnit minimálně dvou závodů zařazených do soutěže. Od roku 2017 je soutěž tvořena výhradně závody pořádané nebo spolupořádané českými subjekty.

Výsledky jednotlivých ročníků soutěže lze nalézt v přiložené tabulce.

Rok Soutěž kapitánů Soutěž týmů

Zařazené závody

*) závod zařazen také do Poháru Mistrů

1999

 1. Vladimír Navrátil
 2. Martin Štikar
 3. František Starý

 

 TOP Lipno
 SAS Cup
 SVEA Cup 3. Česká námořní rallye

2000

 1. Vladimír Navrátil
 2. Luděk Sejkora
 3. Jiří Spurný

 

 Cena Šumavy
 Odysseův Pohár
 MČR TOP
 Mem.J.Kutálka
 SAS Cup
 MČR 4. Česká námořní rallye

2001

 1. Luděk Sejkora
 2. Vladimír Navrátil
 3. Martin Kulík

 

 Májová regata
 Cena Šumavy
 Avar Cup
 MČR KAJ
 Mem.J.Kutálka
 Pohár Niké
 MČR 5. Česká námořní rallye

2002

 1. Luděk Sejkora
 2. Martin Štikar
 3. Jaroslav Korytář

 1. CIUR
 2. POLAR
 3. Míla Pokorný

 Májová regata
 Pohár Niké
 Audi SANY Cup
 MČR 6.ČNR

2003

 1. Luděk Sejkora
 2. Inna Václavová
 3. Milan Hájek

 1. CIUR
 2. Jan Satrapa

 Májová regata
 Junácká Pasovačka
 MČR Pohár Niké
 Sas Cup
 MSR Audi SANY Cup
 MČR 7. Česká námořní rallye

2004

 1. Luděk Sejkora
 2. Jiří Liška
 3. Jiří Spurný

 1. CIUR
 2. ALUSAIL
 3. RODOP

 Májová regata
 Junácká Pasovačka
 San Pellegrino Cup
 MČR Pohár Niké
 MSR Audi SANY Cup
 MČR 8. Česká námořní rallye

2005

 1. Rostislav Mareček
 2. Jiří Spurný
 3. Peter Mosný

 1. CIUR
 2. Jiří Spurný
 3. Karel Mňuk

 Májová regata
 Junácká Pasovačka
 San Pellegrino Cup
 ME IMS CRO
 MČR Pohár Niké
 MSR Audi SANY Cup
 MČR 9. Česká námořní rallye

2006

 1. Jiří Michaličin
 2. Renata Marečková
 3. Lubomír Brabec

 Májová regata
 Euroregata
 Junácká Pasovačka
 MČR Bav-42*
 ME IMS CRO*
 Malá cena YFA
 MČR Pohár Niké*
 MSR Audi SANY Cup
 MČR 10. Česká námořní rallye*

2007

 1. Andrej Holák
 2. Tomáš Krejza
 3. Bohumil Fedor

 Slovak Sailing Week
 Junácká Pasovačka
 MČR Stylová regata*
 ME IMS CRO*
 Malá cena YFA
 MČR Pohár Niké*
 MSR Audi SANY Cup
 MČR 11. Česká námořní rallye*

2008

 1. Václav Cintl
 2. Zdenek Csuday
 3. Tomáš Vojtíšek

 Grand Prix Slovakia*
 Slovak Sailing Week*
 Velká cena YFA*
 SMS Hochsee OSV & SYCS*
 MČR 12. Česká námořní rallye*

2009

 1. Tomáš Doležal
 2. Alexander Sako
 3. Stanislav Janota

 Grand Prix Slovakia*
 Slovak Sailing Week
 Velká cena YFA*
 MSR ORC*
 13. Česká námořní rallye

2010 Žádný z kapitánů nebodoval ve více
závodech, soutěž nebyla vyhlášena
 

 Grand Prix Slovakia*
 MČR Velká cena YFA*
 14. Česká námořní rallye
 Czech & Slovak Championship*

2011 Soutěž byla zrušena pro neodjetí závodů
ve Slovenské části
 

 Grand Prix Slovakia*
 MČR Velká cena YFA*
 15. Česká námořní rallye
 Czech & Slovak Championship*

2012

 1. Jan Hirnšal
 2. Josef Hnilica
 3. Renata Marečková

 MSR ORCi
 Slovak Sailing Week
 MČR One Design
 16. Česká námořní rallye
 MSR SANY Cup

2013

 1. Jan Hirnšal (BENEMEDO SAILING)
 2. Lukáš Neuman (RODOP)
 3. Martin Zgraja

 Offshore Sailing Week
 Offshore Cup ČANY
 MČR Velká cena YFA
 Elektrovod Cup
 17. Česká námořní rallye

2014

 1. Saša Nedvědický (LANEX)
 2. Pavel Sehnal (SP GROUP)
 3. Petr Kraus (NEWTON YC)

 Offshore Sailing Week (10)
 Slovak Sailing week (5)
 Offshore Cup ČANY (20)
 MČR One design, Elektrovod Cup (5)
 18. Česká námořní rallye (10)
 Jabuka (15)

2015

 1. Pavel Sehnal (SP GROUP)
 2. Jan Hirnšal (BENEMEDO SAILING)
 3. Petr Kraus, Jiří Koleňák (NEWTON YC

 Slovak Sailing week (5)
 Velká cena (5)  - závod se nekonal
 Offshore Cup ČANY (20)
 19. Česká námořní rallye, MČR (10)
 MČR ORC (5)
 13. Jabuka (15)

2016

1. Jiří Altman (Yachtmen ST)
2. Pavel Sehnal (SP GROUP)
3. Milan Hájek (Tři Sestry)

 Slovak Sailing week (5)
 Offshore Cup ČANY (20)
 20. Česká námořní rallye, MČR (10)
 MČR ORC (5)
 14. Jabuka (15)

2017 1. Jan Hirnšal (BENEMEDO SAILING)
2. Jiří Altman (Yachtmen ST)
3. Alexander Nedvědický (ČYK)
 5. LANEX Offshore Cup ČANY (20)
 21. Česká námořní rallye, MČR (10)
 MČR ORC (5)
 15. Jabuka (15)
2018 1. Pavel Sehnal (SP GROUP)
2. Jiří Altman (Yachtmen ST)
3. Jan Hirnšal (GIULIA ST)
 6. LANEX Offshore Cup ČANY (20)
 22. Česká námořní rallye, MČR (10)
 MČR ORC (5)
 16. Jabuka (15)
2019 1. Pavel Sehnal (SP GROUP)
2. Jiří Altman (Yachtmen ST)
3. Alexander Nedvědický (ČYK)
 7. LANEX Offshore Cup ČANY (20)
 23. Česká námořní rallye, MČR (10)
 17. Jabuka (15)
Osobnost roku je zvláštní ocenění ČANY udělované příležitostně od roku 2004 za mimořádný počin v oblasti námořního jachtingu. ČANY chce tímto oceněním poukázat na ojedinělý sportovní výkon a vynikající reprezentaci spojené především s propagací českého námořního jachtingu v zahraničí. Cena je určena zejména pro vyzdvižení významného úspěchu a výkonnostního skoku dosud ne zcela známé osoby s cílem soustředit zájmem široké jachtařské veřejnosti a iniciovat aktivity podporující maximální sportovní růst oceňované osobnosti.

Soutěž o Modrou Stuhu byla původně vypsána pod patronací Davida Křížka a Petera Mosného. Jejím účelem bylo ocenit touto trofejí posádku, která v nejkratším čase ujede trať vytyčenou v Chorvatských výsostných vodách na trati mezi ostrovy Žirje a Palagruža.

  • Závod musí být zařazen v oficiální CTL a to buď v ČSJ nebo místní autority ISAF v případě, že závod pořádá zahraniční pořadatel.
  • Závod se musí jet na moři a podle pravidel ISAF 2013-2016 (dále ZPJ) a platného SŘ ČSJ, případně SŘ lokální autority ISAF.
  • Pro závod musí být vydáno platné povolení příslušným námořním úřadem podle místa konání.
  • Závodí se na plachetnicích určených a konstruovaných pro námořní plavbu.

Zde bychom se s vámi chtěli podělit o informace od českých jachtařů, kteří se vydali na plavbu na svých plachetnicích po světových moří.

Plavební oblast Balt
Plavební oblasti Skandinávie
Plavební oblast Řecko

Plavební oblast Anglie a Skotska, případně okolní vody

Plavební oblast Turecko
Nezařazené plavební oblasti

Na konci prázdnin 2014 Standa Bílek spustil na vodu svoji druhou s/y Eternity (Spray) a opět se s ní vrací zpět na moře ......  Pozici lodě můžete sledovat na winlinku >> pozice Eternity<<


Plavba džunky z Finského přístavu do Tureckého přes Balt do Anglie, potom Gibraltarem do Středozemního moře do Španělska a pak dále přes Itálii a Řecké ostrovy do nového domovského přístavu v Tureckém Bodrumu.


Lodní deník - záznamy z plaveb Standy Bílka a jeho lodě Eternity zejména po Baltském moři. 


Plavba Pavla Jeřábka kolem světa na své plachetnici typu Nauticat

Plachetnice La Grace je replika historické lodi z druhé poloviny 18. století, se kterou brázdí vody moří a oceánů skupina La Grace.
Desetimetrová ocelová plachetnice holandské konstrukce (Van de Stad) na své cestě na sever. Základní oplachtění 66 m2, motor o výkonu 20 HP a prostor pro 6 - 8 lidí.

Plavby českých jachtařů, kteří se rozhodli podělit se o své zážitky a zkušenosti z cest.

Půjčování literatury, videokazet, CD, DVD a časopisů

Níže uvedené publikace je možno si vypůjčit v sídle ČANY - v budově jachetního klubu ČYK, Přístav 5, 140 00 Praha 4 - Podolí (zastávka tramvaje Podolská vodárna) v úředních hodinách každou středu od 18.00 h do 20.00 h.

Výpůjční doba je 14 dnů. 
Půjčovné je bezplatné pro členy ČANY, ostatní zájemci 200,- Kč za jakýkoliv kus. 
Za každý kus jsou účtovány vratné zálohy, které jsou uvedeny u každého z nabízených titulů.

Seznam knih k vypůjčení je k zobrazení zde PDF

Orientačně:
Velká kniha  -  1 000 - 1 500Kč
Malá kniha  -  500 Kč
Videokazeta  -  200 Kč
Časopis - 1 číslo  -  200 Kč
Video CD a DV-Disk  -  500 Kč

Pokud Vám nebo Vašim přátelům přebývá nějaká již nevyužívaná literatura, rádi ji přijmeme jako sponzorský dar do naší knihovny.
Jméno donátora, budete-li si to přát, zveřejníme v záhlaví Vašeho daru.

Ještě nemáte účet? Staňte se členy teď!

Přihlásit k účtu