Uncategorised Počet článků: 45
Tato kategorie se na Front-endu NEZOBRAZUJE !!!
Jedná se o články, se kterými se neví co... a mají se někam zařadit.
Kontakt Počet článků: 2
Čany základní dokumenty Počet článků: 11
Nezařaditelné dokumenty Počet článků: 14
Oznámení Počet článků: 61
České články Počet článků: 0
Content Počet článků: 0
Legislativa Počet článků: 2
Legislativní proces Počet článků: 2
Vnitrozemské zákony Počet článků: 6
Doklady osob Počet článků: 0
Kapitánské průkazy Počet článků: 2
Školení a zkoušky Počet článků: 4
Ostatní [zkoušky] Počet článků: 2
Lodě - technika (tech. způsobilost) Počet článků: 4
Rádio (MF, HF, VHF) Počet článků: 2
Ostatní legislativa Počet článků: 13
Soutěže a závody Počet článků: 7
Offshore cup Počet článků: 1
- navigace a práce s navigačními publikacemi, meteorologie, dlouhodobá taktika a příprava plavby v pobřežních vodách,
- plavba za jakýchkoli podmínek při zachování bezpečnostních zásad,
- dlouhodobá zátěž, rozvržení sil posádky,
- absolutní odpovědnost, schopnost posoudit situaci, možnosti posádky a lodi,
- řešení krizových situací, poškození materiálu a jeho prevence.
Na druhou stranu celá řada jachtařů, kteří vynikají právě v námořních dovednostech, je od závodů okruhového typu odrazována, protože se tyto jejich tradiční kvality nemohou projevit během 40 min rozjížděk konaných jen za příznivého počasí mezi dvěma bójemi vzdálenými na dohled poblíž vjezdu do výchozího přístavu. V takovém formátu tito nemohou okruhovým jachtařům konkurovat! Ve své podstatě pod heslem „Běh je jen jeden!" nutíme vytrvalostní běžce soutěžit se sprintery výhradně na krátkých tratích.
Výsledkem těchto tlaků je podoba dnešního MČR-NJ na moři, které má daleko k mistrovským dovednostem v námořním jachtingu, ale je spíše jen dalším okruhovým závodem, jehož atraktivnost spočívá v tom, že se jede na uzavřených mořských vodách a na velkých lodích schopných pojmout větší posádku.
Formální zařazení jedné navigační rozjížďky do programu závodu nařízené ČSJ samo o sobě mnoho neřeší, neboť i sám pořadatel se jejímu zařazení z výše popsaných důvodů brání, rád se podvolí tlaku ze strany převažujících okruhových závodníků a vždy si snadno najde a obhájí důvody, proč nemohl takovou rozjížďku uspořádat.
ČANY není proti tomu, aby se konala mistrovství ve „sprintu". Jsme však za to, abychom poskytli i „vytrvalostním běžcům" stejný prostor a možnost předvést své umění a toto umění adekvátně podpořili, rozlišili a také odměnili.
Současný problém spatřujeme právě v soustředění podpory ČSJ na závody okruhového typu, což vede k tomu, že se jiné kvalitní závody navigačního typu stahují do vlastní ulity a začínají se profilovat zcela mimo rámec ČSJ (např. Velikonoční regata, Májová regata atd.). Pokud tato politika ČSJ bude pokračovat, hrozí v blízké budoucnosti odtržení tohoto odvětví od organizované sportovní činnosti a ke ztrátě cenné devize spočívající v jednotě českého jachtingu. Pokud získají tyto závody mezi námořními jachtaři silnou pozici, pomine důvod hledat zpětnou vazbu na ČSJ.
Toto jsou hlavní důvody, proč ČANY začala po delších přípravách od roku 2013 pravidelně pořádat vlastní nekomerční vrcholný závod právě navigačního typu, jehož formát z hlediska zvolené oblasti, délky a náročnosti nemá v seznamu závodů oficiálně pořádaných ČSJ alternativu. Pro místo konání byly zvoleny vody náročného podzimního Baltu a trasa vede z německého pobřeží k ostrovu Bornholm a zpět. Již jednorázové uplutí této trasy je úctyhodným sportovním výkonem a i když se ČSJ zatím všemožně brání přidělit titul MČR tomuto offshorovému podniku, již nyní je zřejmé, že si závod buduje vlastní klientelu zcela oproštěnou od okruhových jachtařů a v rámci této komunity se stává neoficiálním mistrovstvím ctícím právě tradiční a pravé námořní hodnoty.
Offshore Cup 2018 Počet článků: 3
Offshore cup 2017 Počet článků: 1
Vypsání závodu 2017 Počet článků: 1
Sponzoři 2017 Počet článků: 1
Články k závodu 2017 Počet článků: 3
Registrované posádky 2017 Počet článků: 1
Výsledková listina 2017 Počet článků: 2
Offshore cup 2016 Počet článků: 0
Vypsání závodu 2016 Počet článků: 2
Výsledková listina 2016 Počet článků: 1
Články k závodu 2016 Počet článků: 6
Video ze zavodu 2016 Počet článků: 1
Offshore cup 2013 Počet článků: 3
Články k závodu 2013 Počet článků: 3
Výsledky 2013 Počet článků: 1
Offshore cup 2014 Počet článků: 1
Vypsání závodu 2014 Počet článků: 1
Sponzoři 2014 Počet článků: 1
Články k závodu 2014 Počet článků: 4
Sledování závodu 2014 Počet článků: 1
Registrované posádky Počet článků: 1
Aktuality k závodu offshore 2014 Počet článků: 4
Výsledky 2014 Počet článků: 1
Offshore cup 2015 Počet článků: 0
Vypsání závodu 2015 Počet článků: 1
Registrované posádky Počet článků: 1
Informace k závodu offshore 2015 Počet článků: 5
Výsledková listina Počet článků: 1
Video ze zavodu 2015 Počet článků: 1
Offshore Cup 2019 Počet článků: 1
články k závodu 2019 Počet článků: 11
Offshore Cup 2020 Počet článků: 6
články k závodu 2020 Počet článků: 8
Offshore Cup 2021 Počet článků: 6
Články k závodu 2021 Počet článků: 7
Offshore Cup 2022 Počet článků: 6
Články k závodu 2022 Počet článků: 6
Offshore Cup 2023 Počet článků: 5
Články k závodu Počet článků: 3
Offshore cup 2024 Počet článků: 5
Články k závodu 2024 Počet článků: 5
Offshore cup 2025 Počet článků: 1
Články k závodu 2025 Počet článků: 3
Plavba mistrů Počet článků: 3
Původní motivací pro vznik soutěže byly významné rozdíly mezi téměř profesionálními stabilními a intenzivně trénujícími týmy na jedné straně a ostatními amatérskými posádkami na straně druhé. Bylo nanejvýš zřejmé že přímé porovnávání mezi těmito dvěma kategoriemi nemá valný smysl a je pro méně výkonné posádky demotivující. Nicméně mělo smysl dál podporovat společné závodění, kdy mohlo stále docházet k předávání zkušeností od vyježděnějších posádek.
Hlavním principem této soutěže bylo administrativně oddělit vyhodnocení těchto dvou skupin a podpořit tak soupeření i na nižší výkonnostní úrovni, případně podnítit vznik nových nadějných týmů. Pohár Mistrů byl tedy koncipován jako jakási prestižní „Extraliga“ ve které soutěžil každý rok odděleně omezený počet špičkových týmů výhradně na základě předchozí nominace, podložené výsledky v předchozích sezónách.
Přirozenou obměnu této nominované desítky zajišťovalo základní pravidlo, kdy z ní po sezóně byly vždy vyřazeny, tedy sestoupily, posádky umístěné na posledních třech místech, které naopak byly nahrazeny nejlepšími třemi týmy umístěnými v hodnocení nižší soutěže o Mezinárodní Pohár. Postupující týmy doplnily stávající sedmici a získali tak právo bojovat o nejvyšší trofej v příští sezóně. Posádka která byla pro danou sezónu nominována do soutěže o Pohár Mistrů potom nemohla být zároveň v této sezóně hodnocena v pořadí Mezinárodního Poháru. Do soutěže se vybíraly nejprestižnější závody, kde byl předpoklad účasti maximálního počtu posádek z nominované desítky, převážně mistrovství ČR a SR.
Rozpad slovenské části Poháru přispěl k faktickému zániku soutěže v roce 2012, kdy nebylo možné dále vyhodnocovat výsledky základní části a tudíž nominovat kontinuálně posádky do dalších ročníků této nadstavbové soutěže.
Mezinárodní pohár Počet článků: 1
Mezinárodní Pohár ČANY je otevřená mezinárodní soutěž sdružující nejvýznamnější sportovní námořní závody pořádané oficiálně v České a Slovenské republice. ČANY každoročně vypisuje, vyhodnocuje a vyhlašuje výsledky v této společně hodnocené sérii. Vítězná posádka obdrží putovní pohár, na kterém je natrvalo zaznamenáno jméno vítězného kapitána nebo vítězného týmu daného ročníku.
Historie této mezinárodní pohárové soutěže se datuje od roku 1999, kdy ČANY poprvé vyhlásila celoroční soutěžní sérii určenou pro kajutové lodě konstruované pro námořní plavbu. Tehdy bylo závodění na moři v plenkách a proto byly do soutěže zpočátku zařazovány i významné závody námořních kajutových plachetnic pořádané na vnitrozemských vodách.
Tehdy se jel v Chorvatských teritoriálních vodách již třetí ročník dodnes pravidelně pořádaného českého námořního závodu České námořní rallye. Tento závod s nejdelší tradicí v novodobé historii českého námořního jachtingu v podstatě odstartoval trvalý nárůst zájmu české a slovenské jachtařské veřejnosti o závodění nejen na moři ale i na vnitrozemských vodách na sportovních plachetnicích pro početnější posádky. Nebylo výjimkou, že v této době často nestačila jejímu pořadateli firmě TPS centrum Brno k uspokojení zájmu o závod ani flotila čítající více jak 40 lodí, kdy celkový počet účastníků závodu předčil rozsah našich olympijských výprav. To podnítilo vznik celé řady dalších českých závodů, ale žádný z jejich pořadatelů dodnes u oficiálně pořádaného závodu nedosáhl tak velké účasti.
Důležitým mezníkem v historii soutěže byl rok 2002, kdy se oddělila jeho vnitrozemská část (třída KAJ) a české námořní závody se spojily spolu se slovenskými do společně pořádané již čistě námořní mezinárodní soutěže. Tehdy také ČANY vypsala zvláštní týmovou soutěž ve snaze co nejvíce podpořit vznik stabilních a maximálně sehraných týmů, které v soutěži začaly dominovat oproti náhodně poskládaným posádkám. Putovní pohár přebýval několik sezón u týmu CIUR, později se postupně profilovaly další týmy jako RODOP, ALUSAIL, BOHEMIA EXPRESS, TŘI SESTRY a další.
V roce 2006 soutěž doznala další změny, kdy začaly výsledky obou soutěží týmů a kapitánů vcelku splývat. Tehdy došlo k oddělení nominační části Pohár Mistrů ve snaze podpořit závodění i na nižší úrovni, oddělit tak vyhodnocování téměř profesionálních týmů a dát prostor vzniku nových týmových seskupení. Pohár Mistrů byl naposledy vypsán v roce 2011. Od té doby se Mezinárodní Pohár stal opět samostanou soutěží.
Od roku 2014 dochází k diferenciaci hodnocení jednotlivých závodů zařazených do Pohárové soutěže. Výhodnější koeficient dostávají závody tupu offshore a závody zařazující navigační rozjížďky, zatímco závody zařazující výhradně okruhové rozjížďky jsou ohodnoceny nižším koeficientem (viz závorka). Základním pravidlem pro hodnocení týmu zůstává nadále podmínka, že se musí v dané sezóně zúčastnit minimálně dvou závodů zařazených do soutěže. Od roku 2017 je soutěž tvořena výhradně závody pořádané nebo spolupořádané českými subjekty.
Výsledky jednotlivých ročníků soutěže lze nalézt v přiložené tabulce.
Rok | Soutěž kapitánů | Soutěž týmů |
Zařazené závody *) závod zařazen také do Poháru Mistrů |
1999 |
1. Vladimír Navrátil
|
TOP Lipno
|
|
2000 |
1. Vladimír Navrátil
|
Cena Šumavy
|
|
2001 |
1. Luděk Sejkora
|
Májová regata
|
|
2002 |
1. Luděk Sejkora
|
1. CIUR
|
Májová regata
|
2003 |
1. Luděk Sejkora
|
1. CIUR
|
Májová regata
|
2004 |
1. Luděk Sejkora
|
1. CIUR
|
Májová regata
|
2005 |
1. Rostislav Mareček
|
1. CIUR
|
Májová regata
|
2006 |
1. Jiří Michaličin
|
Májová regata
|
|
2007 |
1. Andrej Holák
|
Slovak Sailing Week
|
|
2008 |
1. Václav Cintl
|
Grand Prix Slovakia*
|
|
2009 |
1. Tomáš Doležal
|
Grand Prix Slovakia*
|
|
2010 | Žádný z kapitánů nebodoval ve více
závodech, soutěž nebyla vyhlášena |
Grand Prix Slovakia*
|
|
2011 | Soutěž byla zrušena pro neodjetí závodů
ve Slovenské části |
Grand Prix Slovakia*
|
|
2012 |
1. Jan Hirnšal
|
MSR ORCi
|
|
2013 |
1. Jan Hirnšal (BENEMEDO SAILING)
|
Offshore Sailing Week
|
|
2014 |
1. Saša Nedvědický (LANEX)
|
Offshore Sailing Week (10)
|
|
2015 |
1. Pavel Sehnal (SP GROUP)
|
Slovak Sailing week (5)
|
|
2016 |
1. Jiří Altman (Yachtmen ST)
|
Slovak Sailing week (5)
|
|
2017 | 1. Jan Hirnšal (BENEMEDO SAILING)
2. Jiří Altman (Yachtmen ST) 3. Alexander Nedvědický (ČYK) |
5. LANEX Offshore Cup ČANY (20)
21. Česká námořní rallye, MČR (10) MČR ORC (5) 15. Jabuka (15) |
|
2018 | 1. Pavel Sehnal (SP GROUP)
2. Jiří Altman (Yachtmen ST) 3. Jan Hirnšal (GIULIA ST) |
6. LANEX Offshore Cup ČANY (20)
22. Česká námořní rallye, MČR (10) MČR ORC (5) 16. Jabuka (15) |
|
2019 | 1. Pavel Sehnal (SP GROUP)
2. Jiří Altman (Yachtmen ST) 3. Alexander Nedvědický (ČYK) |
7. LANEX Offshore Cup ČANY (20)
23. Česká námořní rallye, MČR (10) 17. Jabuka (15) |
Osobnost roku Počet článků: 1
Modrá stuha Počet článků: 1
Soutěž o Modrou Stuhu byla původně vypsána pod patronací Davida Křížka a Petera Mosného. Jejím účelem bylo ocenit touto trofejí posádku, která v nejkratším čase ujede trať vytyčenou v Chorvatských výsostných vodách na trati mezi ostrovy Žirje a Palagruža.
Pohárové závody Počet článků: 4
- Závod musí být zařazen v oficiální CTL a to buď v ČSJ nebo místní autority ISAF v případě, že závod pořádá zahraniční pořadatel.
- Závod se musí jet na moři a podle pravidel ISAF 2013-2016 (dále ZPJ) a platného SŘ ČSJ, případně SŘ lokální autority ISAF.
- Pro závod musí být vydáno platné povolení příslušným námořním úřadem podle místa konání.
- Závodí se na plachetnicích určených a konstruovaných pro námořní plavbu.
O lodích a plavbách Počet článků: 4
Zde bychom se s vámi chtěli podělit o informace od českých jachtařů, kteří se vydali na plavbu na svých plachetnicích po světových moří.
Technika lodí Počet článků: 22
Navigace Počet článků: 17
Konstrukce lodí Počet článků: 9
Bezpečnost Počet článků: 26
Technika plavby Počet článků: 16
technika - ostatní Počet článků: 6
Přednášky jachtařů Počet článků: 9
Setkání v Libštátě Počet článků: 16
Setkání ČANY Počet článků: 24
Převzaté články ze zahraničí Počet článků: 64
Ostatní o lodích a plavbách Počet článků: 29
Plavební oblasti Počet článků: 1
Balt Počet článků: 6
Švédsko, Norsko Počet článků: 7
Řecko Počet článků: 2
Anglie a Skotsko Počet článků: 4
Turecko Počet článků: 1
Norsko Počet článků: 2
Ostatní plavební oblasti Počet článků: 14
O plavbách českých jachtařů Počet článků: 0
s/y Eternity (Spray) Počet článků: 23
Na konci prázdnin 2014 Standa Bílek spustil na vodu svoji druhou s/y Eternity (Spray) a opět se s ní vrací zpět na moře ...... Pozici lodě můžete sledovat na winlinku >> pozice Eternity<<
s/y Nereid Počet článků: 16
Plavba džunky z Finského přístavu do Tureckého přes Balt do Anglie, potom Gibraltarem do Středozemního moře do Španělska a pak dále přes Itálii a Řecké ostrovy do nového domovského přístavu v Tureckém Bodrumu.
s/y Eternity Počet článků: 7
Lodní deník - záznamy z plaveb Standy Bílka a jeho lodě Eternity zejména po Baltském moři.
s/y Lavinia Počet článků: 16
t/s La Grace Počet článků: 6
s/y Bagatela Počet článků: 6
Ostatní čeští jachtaři Počet článků: 34
Knihovna Počet článků: 10
Půjčování literatury, videokazet, CD, DVD a časopisů
Níže uvedené publikace je možno si vypůjčit v sídle ČANY - v budově jachetního klubu ČYK, Přístav 5, 140 00 Praha 4 - Podolí (zastávka tramvaje Podolská vodárna) v úředních hodinách každou středu od 18.00 h do 20.00 h.
Výpůjční doba je 14 dnů.
Půjčovné je bezplatné pro členy ČANY, ostatní zájemci 200,- Kč za jakýkoliv kus.
Za každý kus jsou účtovány vratné zálohy, které jsou uvedeny u každého z nabízených titulů.
Seznam knih k vypůjčení je k zobrazení zde PDF
Orientačně:
Velká kniha - 1 000 - 1 500Kč
Malá kniha - 500 Kč
Videokazeta - 200 Kč
Časopis - 1 číslo - 200 Kč
Video CD a DV-Disk - 500 Kč
Pokud Vám nebo Vašim přátelům přebývá nějaká již nevyužívaná literatura, rádi ji přijmeme jako sponzorský dar do naší knihovny.
Jméno donátora, budete-li si to přát, zveřejníme v záhlaví Vašeho daru.